Autopārvadātāju zaudējumi sankciju dēļ var sasniegt desmitiem miljonus eiro

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Krievijas sankcijas pārtikas importam radīs zaudējumus ne tikai pārtikas ražotājiem, bet arī pārvadātājiem. Nozares pārstāvji zaudējumus paredz vairāku desmitu miljonu apmērā. Tāpat arī darbu varētu zaudēt vairāk nekā tūkstotis šoferu. Konkurences dēļ, jaunus tirgus varētu nākties meklēt ārpus Eiropas.

Transporta jomā lielākos zaudējumus cietīs saldēto kravu autopārvadātāji. Šādas refrižeratora tipa kravas mašīnas Latvijā ir desmitā daļa no pārvadātāju autoparkiem, un vismaz 80% no tām pārtiku piegādāja tieši Krievijai.

Pārvadātājiem būs arī grūti atrast klientus citur, jo konkurence būs milzīga, uzsver Latvijas satiksmes ministrs Anrijs Matīss.

„Jāsaka uzreiz, ka situācija ir diezgan kritiska visā Eiropā autopārvadājumu jomā. Jo tieši šīs pārtikas kravas bija ļoti būtisks pārvadājumu apjoms. Alternatīvo kravu atrašana vai strādāšana Rietumeiropā būs ļoti aktuāla. Polijas, Lietuvas pārvadātāji, arī Rumānijas un Bulgārijas visi šie refrižeratoru pārvadātāji ir diezgan smagā situācijā,” norādīja ministrs.

Lai gan Latvijas pārtikas ražotāju nu jau aizliegto produktu eksportētais apjoms jau šogad bija 33 miljoni eiro, autopārvadātāju zaudējumi varētu būt līdzvērtīgi. Četras piektdaļas no Latvijas pārvadātāju pārtikas kravām nāk no Rietumeiropas un Polijas.

Par sankciju radītajiem zaudējumiem stāsta asociācijas „Latvijas Auto” prezidents Valdis Trēziņš: „Kas mums no tā draud, kādas ir tālākās sekas? Protams, tās ir 1000-1500 mašīnas. Tās ir ne tikai mašīnas, tie ir cilvēki, tie ir šoferi. Pareiziniet, uz katru mašīnu ir 1,2 šoferi, tātad tas sanāk jau tūkstošos šoferi. Jebkurā gadījumā, tie zaudējumi šogad varētu būt vairāki desmiti miljonu, tas ir fakts.”

Satiksmes ministrs Matīss sola samazināt birokrātisko slogu, lai loģistikas centri varētu ērtāk meklēt jaunus tirgus. Latvijas Loģistikas asociācijas valdes priekšsēdētājs Normunds Krūmiņš uzsver, ar valdības atbalstu nepieciešams meklēt iespējas ārpus Eiropas, bet jārīkojas ir ātri. „Latvija šobrīd teorētiski var piedāvāt dažādus risinājumus, tajā skaitā kā Ķīna var ienākt Eiropas Savienībā bez papildus barjerām ar ļoti lielu ekonomisko ieguvumu. Bet šāds risinājums eksistē tikai uz papīra, prezentācijās. Viņš ir ļoti strauji jārealizē un jāievieš dzīvē, ja mēs gribam kompensēt šos iespējamos zudumus un cīnīties par atlikušajām kravu plūsmām,” norāda Krūmiņš.

Kopumā satiksmes ministrs Matīss gan uzsver, par spīti grūtībām, autopārvadātāju nozare turpinās pastāvēt. Citas transporta nozares, kā dzelzceļu un ostas, sankcijas pagaidām tieši neskar.

Jau ziņots, ka Krievija ceturtdien ieviesa pārtikas produkcijas embargo no Eiropas Savienības, ASV, Austrālijas, Kanādas un Norvēģijas. Iepriekš šīs valstis bija noteikušas sankcijas pret daudzām amatpersonām un uzņēmējiem, kas Rietumus apsūdzēja kara musināšanā pret Ukrainu un kas tuvi Krievijas elitei vai arī atrodas tajā. Sankcijas bija vērstas arī pret Krievijas uzņēmumiem.

Rietumi sankcijas ieviesa, nosodot Krievijas rīcību - Krimas aneksiju, atbalstu promaskaviskajiem spēkiem Ukrainas austrumos un radīto drošības apdraudējumu visā Austrumeiropā un Rietumeiropā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti