Labrīt

ASV, Kanāda un Meksika sāks sarunas par NAFTA pārskatīšanu

Labrīt

Barselonā busiņš ietriecas cilvēkos - vismaz 13 bojāgājušie un vairāk nekā 100 ievainotie

Vācijas otrā lielākā aviokompānija "Air Berlin" iesniegusi maksātnespējas pieteikumu

«Air Berlin» nedienas rada bažas citiem aviopārvadātājiem

Vācijas otrā lielākā aviokompānija ''Air Berlin'' iesniegusi maksātnespējas pieteikumu. Šāds lēmums pieņemts pēc tam, kad viens no kompānijas akcionāriem – aviokompānija ''Etihad'' – atteikusies turpmāk sniegt savu finansiālo atbalstu. ''AirBerlin'' glābšanā tagad iesaistījusies Vācijas valdība, piešķirot kredītu. Taču šī situācija ir izraisījusi citu aviopārvadājumu tirgus dalībnieku satraukumu par iespējamā karteļa veidošanos. Citi kritiķi savukārt norāda, ka Tuvo Austrumu investori beidzot ir parādījuši savu patieso seju.

 

''Air Berlin'' investors ''Etihad'' atsakās no sadarbības projektiem Eiropā

Aviokompānija ''Air Berlin'' savu darbību aizsāka jau 1978. gadā, Rietumberlīnē, bet pēc Vācijas apvienošanas 1990. gadā tā izvēlējās īstenot zemo izmaksu aviopārvadājumu modeli, kādu mūsdienās piekopj tādas pazīstamas aviokompānijas kā ''Ryanair'' un ''Easyjet''. Taču tirgus konkurentiem stiprinot savas pozīcijas, ''Air Berlin'' sāka izjust nespēju turēt līdzi citu uzņēmumu īstenotajai politikai. Pārņemot zaudējumus nesošo aviokompāniju LTU, tika pieņemts lēmums iesaistīties arī garo distanču lidojumos, pieņemot jau pavisam citu biznesa modeli.

Vien sešu gadu laikā kompānijas zaudējumi sasniedza 2,7 miljardus eiro, un tās kopējie parādi jau pārsnieguši 1,2 miljardus.

2012. gadā 29 procentus no kompānijas akcijām iegādājās Abū Dabī bāzētā aviokompānija ''Etihad''. Šādas iegādes mērķis bija ar salīdzinoši nelielām investīcijām palielināt pasažieru plūsmu caur savu bāzi Abū Dabī, taču arī šī stratēģija ir izrādījusies neveiksmīga un ''Etihad'' pērn arī cieta gandrīz 1,9 miljardu dolāru lielus zaudējumus.

Tagad, cenšoties situāciju mainīt, ''Etihad'' ir nolēmusi atteikties no vairākiem līdzšinējiem sadarbības projektiem Eiropā. Tā, piemēram, vēl maijā ''Etihad'' atsauca savu turpmāko finansējumu Itālijas kompānijā ''Alitalia''. Savukārt jūnijā ''Etihad'' izstājās no sarunām ar Vācijā bāzēto pasaules lielāko tūroperatoru TUI par plāniem izveidot jaunu Eiropas izklaides aviokompāniju, izmantojot arī daļu no ''Air Berlin'' resursiem.

Nesaskatot pozitīvas nākotnes prognozes, ''Etihad'' ir paziņojusi arī par ''Air Berlin'' turpmāka finansējuma atsaukšanu. Pēc šī paziņojuma „Air Berlin” iesniedza tiesā maksātnespējas pieteikumu.

Vācijas valdība lidsabiedrībai aizdod 150 miljonus eiro

Lai glābtu Vācijas otro lielāko aviokompāniju, Vācijas federālā valdība ir paziņojusi par pagaidu aizdevuma piešķiršanu. Par to informējusi Vācijas ekonomikas ministre Brigite Cipriesa:

''Vācijas valdība ir informēta par aviokompānijas ''Air Berlin'' partnera ''Etihad'' apņemšanos atsaukt savu finansiālo atbalstu īsākā un vidējā termiņā. Tieši tāpēc ''Air Berlin'' bija nepieciešams pieteikt maksātnespēju. Saskaņā ar pašreizējo maksātnespējas regulējumu, ''Air Berlin'' būtu nekavējoties jāpārtrauc savi lidojumi. Taču, lai šādu situāciju novērstu, federālā valdība ir izlēmusi piešķirt kredītu 150 miljonu eiro apmērā. Tādējādi ''Air Berlin'' darbība var turpināties pilnībā un lidojumu atcelšana ir novērsta.''

Kā teikts Ekonomikas ministrijas paziņojumā, ar piešķirto finansējumu aviokompānijai vajadzētu nodrošināt savu darbību vēl vismaz trīs mēnešus. ''Air Berlin'' vadītājs Tomass Vinkelmans saviem klientiem solījis, ka kompānijas darbība netiks traucēta.

''''Air Berlin'' pašlaik atrodas restrukturizācijas procesā, kura mērķis ir nodrošināt ilgtermiņa risinājumus gan kompānijai, gan tās darbiniekiem. Šī procesa ietvaros mēs esam saņēmuši atbalstu no Vācijas valdības, kas ļaus mums normāli funkcionēt arī turpmāk. Mūsu klientiem visā pasaulē es gribu teikt – mēs turpināsim savu darbu gan ''Air Berlin'', gan kompānijā NIKI. Visas mūsu lidmašīnas strādā, un visas biļešu rezervācijas paliek spēkā. Ja jūs vēlaties rezervēt biļetes pie mums, es jums apsolu, ka mūsu pakalpojumi turpināsies,'' sola  Vinkelmans.

Daļu no „Air Berlin” akcijām vēlas iegādāties ''Lufthansa''

Pieminētais restrukturizācijas process ietver arī Vācijas lielākā aviopārvadātāja ''Lufthansa'' un vēl kādas aviolīnijas sarunas par daļēju „Air Berlin” glābšanu, un tiek prognozēts, ka šīs sarunas varētu noslēgties jau dažu nedēļu laikā. ''Lufthansa'' vēlas iegūt daļu no „Air Berlin” akcijām, tostarp Tomasa Vinkelmana pieminēto joprojām maksātspējīgo Austrijas aviokompāniju NIKI, savukārt kompānija ''EasyJet'' ir izrādījusi interesi par tuvo distanču lidojumu maršrutu pārņemšanu. Kā aģentūrai ''Bloomberg'' norādījis kompānijas ''Oddo BHF'' kredītu analītiķis Tonijs Lebons, problēma ir tā, ka ''Air Berlin'' pašlaik faktiski vairs nav taustāmu aktīvu, jo arī visas 144 kompānijas lidmašīnas neatrodas tās īpašumā, bet gan tiek izīrētas. Tas liekot domāt, ka no vairāk nekā 50 procentu lielā kompānijas akciju vērtības krituma diez vai būs iespējams atkopties.

Satraukumu par radušos situāciju ir paudusi Eiropas lielākā zemo cenu aviokompānija ''Ryanair'', kas apgalvo, ka pašlaik notiekošais liecina tikai par tāda darījuma izstrādi, kas ļautu kompānijai ''Lufthansa'' netraucēti pārņemt ''Air Berlin'''. 

Pēc ''Ryanair'' pārstāvju domām, var tikt pārkāpti visi Vācijas un Eiropas Savienības konkurences noteikumi, tāpēc jau tagad kompānija ir iesniegusi sūdzības gan Eiropas Komisijai, gan Vācijas institūcijām, kas atbild par karteļu novēršanu. Lai arī Eiropas Savienības noteikumi aizliedz valdības iejaukšanos kompāniju glābšanā, Vācijas valdība savu lēmumu piešķirt ''Air Berlin'' kredītu uzskata par attaisnojamu, jo par pilnīgu ''Air Berlin'' pāreju ''Lufthansas'' pakļautībā neesot runas. Eiropas Komisija savukārt norādījusi, ka tā šī jautājuma uzraudzībā cieši sadarbojas ar Vācijas varas iestādēm.

Palielinās neuzticība Tuvo Austrumu investoriem

Kā norāda ietekmīgais izdevums ''Financial Times'', kompānijas ''Etihad'' rīcība var vēl vairāk iedragāt Tuvo Austrumu investoru tēlu Vācijā, kur iepriekš minētā „Lufthasa” jau gadiem ir izvērsusi kampaņu, kurā apgalvo, ka Tuvo Austrumu uzņēmumi saņem nelikumīgas valsts subsīdijas, lai negodīgi konkurētu ar Eiropas aviolīnijām, kurām jāievēro striktie Eiropas Savienības noteikumi. Arī Vācijas pilotu arodbiedrība paziņojusi, ka šajā situācijā Persijas līča valstu investori ir parādījuši savu patieso seju.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti