Salacgrīvas tilta remontam, lidostas peronam un «Rail Baltica» projektam piešķir 78 miljonus eiro (precizēts)

Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūra (CINEA) Militārās mobilitātes trešajā uzsaukumā apstiprinājusi finansējumu 78,8 miljonu eiro apmērā trīs transporta infrastruktūras projektu īstenošanai Latvijā, informēja Satiksmes ministrija (SM). Finansējums piešķirts "Rail Baltica" projekta īstenošanai, Limbažu novada pašvaldībai tilta pār Salacu rekonstrukcijai un Rīgas lidostas ceturtā perona rekonstrukcijai. Finansēšanas līguma parakstīšana plānota līdz 2024. gada jūnijam.

ĪSUMĀ:

  • Trīs Latvijas satiksmes nozares projekti ieguvuši Eiropas Savienības līdzfinansējumu.
  • "Rail Baltica" projektam piešķirs 51 miljonu eiro, Rīgas lidostai – 19 miljonus eiro, bet Salacgrīvas tilta remontam – 7 miljonus eiro.
  • Finansējumu piešķir, lai uzlabotu infrastruktūru, kas kalpo arī militārām vajadzībām.
  • Kopumā izvērtēti 112 dalībvalstu projekti, no kuriem atbalstīti 38.
  • Jau iepriekš Latvija saņēmusi līdzfinansējumu arī citiem projektiem.

Militārās mobilitātes finansējums ir atbalsta veids Eiropas Savienības dalībvalstīm, lai attīstītu transporta infrastruktūru, kas vienlaikus kalpotu gan civilām, gan militārām vajadzībām. 

"Rail Baltica" projektam pasākumiem militārās mobilitātes prasību integrācijai piešķirts finansējums 51,6 miljonu eiro apmērā.

Satiksmes ministrija precizēja informāciju par rekonstrukcijas projektu lidostā “Rīga”.

Starptautiskās lidostas "Rīga" ceturtā perona rekonstrukcijas projektam, nodrošinot tā atbilstību civilajām un militārajām prasībām, piešķirti 19,67 miljoni eiro. Savukārt Limbažu novada pašvaldībai tilta pār Salacu rekonstrukcijai Salacgrīvā, kas nodrošinās tā duālo pielietojumu civilajām un militārajām vajadzībām, piešķirts 7,54 miljoni eiro līdzfinansējums.

Noteikts, ka projektu īstenotājiem – Latvijas pusei – jāievēro līdzfinansēšanas princips. Līdzfinansējums ir obligāts Eiropas Savienības (ES) finansējuma daļas saņemšanas priekšnosacījums. Militārās mobilitātes atbalsta intensitāte sastāda līdz 50%.

Militārās mobilitātes trešajā uzsaukumā saskaņā ar CINEA informāciju bija iesniegti 112 dalībvalstu projekti, no kuriem atbalstu saņēma 38 projekti. Kopējais piešķirtais finansējums – 807 miljoni eiro.

Pirmajā militārās mobilitātes uzsaukumā Latvijai atbalstītas "Rail Baltica" projekta trīs aktivitātes ar līdzfinansējumu 5,29 miljonu eiro apmērā – apvienotā tilta pār Daugavu autoceļa sadaļas projektēšanai un projektēšanas uzraudzībai, Salaspils intermodālā kravu termināļa projektēšanai un kravu parka un tā apkārtējās infrastruktūras projektēšana pie lidostas "Rīga".

Savukārt otrajā militārās mobilitātes uzsaukumā atbalstīts "Latvijas gaisa satiksmes" projekts jauna gaisa satiksmes vadības torņa celtniecībai starptautiskajā lidostā "Rīga" ar līdzfinansējumu 26,26 miljoni eiro, kā arī līdzfinansējums 11,33 miljonu eiro apmērā divu Rīgas Brīvostas projektu īstenošanai, kas paredz ostas piestātņu infrastruktūras pilnveidošanu, pievadceļu pārbūvi un uzlabošanu, dzelzceļa infrastruktūras pārbūvi un ostas tehniskās flotes papildinājumu ar daudzfunkcionālu transporta vienību.

KONTEKSTS:

Pērnā gada vasarā Salacgrīvā esošā Salacas tilta, kas ir daļa no starptautiskās nozīmes autoceļa "Via Baltica", sliktais tehniskais stāvoklis piesaistīja ne tikai vietējo, bet arī kaimiņvalstu uzmanību, Igaunijas Satiksmes departamentam lūdzot Latvijas kolēģus skaidrot situāciju.

Tilts pār Salacu ir jau cienījamā vecumā – teju 65 gadus vecs. Tam ir bijuši remonti, bet kapitāla remonta nav bijis. 2020. gada rudenī veiktā izpēte liecināja – vai nu nekavējoties ir jāveic nopietns remonts, vai tilta lietošana jāierobežo. Tilts ir daļa no nozīmīgas tranzīta šosejas, kas ir svarīga arī šī brīža ģeopolitiskās situācijas ziņā un, ņemot vērā valsts drošības aspektu, tilta pārbūves projekts tika iesniegts Militārās mobilitātes projektu konkursā.

Savukārt "Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Sākotnēji bija paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, bet iesaistītās puses vairākkārt paudušas, ka tās ir būtiski pieaugušas. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem, bet daļai būs jāmeklē citi avoti.

Tikmēr starptautiskā lidosta Rīga, turpinot virzību uz mērķi – kļūt par Ziemeļeiropas ceļošanas centru – šogad plāno uzsākt ne tikai jaunā pasažieru termināļa būvniecību, kas varētu sākties vasaras otrajā pusē, bet arī darbu pie lidostas pilsētas "RIX Airport City" izveides.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti