Nīderlandes «Fokker Next Gen» plāno Latvijā ražot ūdeņraža pasažieru lidmašīnas

Nīderlandes uzņēmums "Fokker Next Gen" parakstījis sadarbības memorandu ar Ekonomikas ministriju un plāno Latvijā attīstīt ūdeņraža lidmašīnu projektu, aģentūru LETA informēja Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā (LIAA).

"Fokker Next Gen" iecerējusi izstrādāt ar ūdeņraža dzinēju darbināmu pasažieru lidmašīnu modeli, kura ietilpība varētu būt no 120 līdz 150 pasažieru vietām. Provizoriski šāda tipa lidmašīnas varētu sasniegt galamērķus līdz 2500 kilometru attālumā. 

Projekta sākumstadijā tuvāko trīs gadu laikā Latvijā plānots izveidot līdz 100 jaunām darba vietām, strādājot sadarbībā ar Rīgas Tehnisko universitāti un Kurzemes piekrastes pašvaldībām.

Ekonomikas ministrs Viktors Valainis (ZZS) norāda, ka projekta īstenošana būs nozīmīgs notikums Latvijas ekonomikā, kas veicinās tautsaimniecības attīstību un kalpos kā būtisks solis moderna valsts zīmola nostiprināšanai pasaulē.

"Lielais investīciju apjoms, vismodernākās inovatīvās tehnoloģijas, pilnīga atbilstība virzībai uz klimatneitralitāti, paredzēta ciešā sadarbība ar Latvijas augstskolām – visi šie elementi ūdeņraža lidmašīnu būvi un uzturēšanu padarītu par Latvijas veiksmes stāstu, dodot grūdienu inovācijām labvēlīgas vides radīšanā kopumā," pauž Valainis.

Savukārt LIAA direktora pienākumu izpildītāja Iveta Strupkāja norāda, ka "Fokker Next Gen" ar šo projektu plāno stimulēt straujāku ūdeņraža tehnoloģiju attīstību. Tas ir būtiski atkrastes vēja parka "Elwind" attīstības kontekstā, jo potenciāli veicinās pieprasījumu pēc ūdeņraža degvielas nākotnē.

Atkrastes vēja parks "Elwind" spēs nodrošināt liela apjoma enerģijas daudzumu par konkurētspējīgu cenu, tādēļ jau šobrīd Ventspils un Liepājas pašvaldībās tiek strādāts pie ūdeņraža ražošanas un uzglabāšanas infrastruktūras attīstības, kas varētu nodrošināt tirgus prasībām atbilstošas ražošanas izmaksas un efektīvu uzglabāšanas sistēmu.

"Fokker Next Gen" līdz 2035. gadam iecerējusi klientiem nodot pirmās ar ūdeņradi darbināmās pasažieru lidmašīnas.

Lai to paveiktu, sadarbībā ar Rīgas Tehnisko universitāti (RTU) Latvijā plānots attīstīt ūdeņraža gaisa kuģu ekspluatācijas inženierzinātņu izcilības centru.

RTU un uzņēmums vienojas pilnveidot izglītības, pētniecības un inovāciju vidi, radot priekšnoteikumus gan vērienīgā projekta īstenošanai, gan bezemisiju aviācijas attīstībai, informēja RTU.

"Ūdeņraža pētījumi ir viens no virzieniem, kur RTU attīsta zinātnisko ekselenci ar augstu pievienoto vērtību nākotnes tautsaimniecībai. RTU zinātnieki ir guvuši starptautisku atzinību par pētījumiem šajā jomā, īpaši izceļama ir RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes zinātnieku sadarbībā ar Latvijas Universitātes Ķīmijas fakultātes un Cietvielu fizikas institūta kolēģiem izstrādātā metode drošai un efektīvai ūdeņraža ražošanai, izmantojot inovatīvu amfotērā atsaistītu elektrolīzi. Zinātnieki pēta arī ūdeņraža izmantošanu fotonikā, esošās dabasgāzes infrastruktūras pielāgošanu ūdeņraža transportēšanai un uzglabāšanai u.c.," norāda RTU rektors Tālis Juhna.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti