Vēl pavisam nesen Hezera Čo bija aviokompānijas “Korean Air” viceprezidente, kura atbildēja par klientu apkalpošanas kvalitāti. Bet tagad viņa var tikt arestēta un sēsties uz apsūdzēto sola par vairāku aviodrošības noteikumu pārkāpumu.
Viss sākās, kad Čo lidoja ar savas aviokompānijas “Korean Air” reisu no Ņujorkas uz Seulu. Viņa atradās pirmajā klasē, kur pirms pacelšanās pasažieriem tika pasniegti rieksti.
Tomēr aviokompānijas viceprezidenti neapmierināja, ka rieksti viņai tika pasniegti paciņā, nevis uz šķīvīša. Čo pieprasīja, lai pie viņas ierastos vecākais apkalpes loceklis.
Un kad viņš nespēja atsaukties uz noteikumiem, kas pamato riekstu pasniegšanu, Čo pieprasīja, lai lidmašīna, kas tobrīd jau bija devusies skrejceļa virzienā, atgrieztos pie lidostas izejas un vainīgais tiktu noņemts no reisa. Kapteinis un apkalpe paklausīja Čo prasībai.
Tomēr stāsts par šo incidentu, kas aizkavēja lidmašīnas ar vairākiem simtiem pasažieru izlidošanu, ātri parādījās pasaules medijos. Un Čo bija spiesta atkāpties no “Korean Air” viceprezidentes amata.
Viņas tēvs ir kompānijas vadītājs. Šajās dienās arī viņš nāca klajā ar publisku atvainošanos, sakot, ka nav bijis labs tēvs un nav spējis labi izaudzināt savu meitu, kurai tagad ir 40 gadu.
Arī skandāla vaininiece, ģērbusies melnā un ar zemu noliektu galvu, paziņojumā žurnālistiem sacīja, ka dziļi nožēlo, ka ir izraisījusi šādas nepatikšanas.
Bet ar atkāpšanos šis skandāls nav beidzies.
Korejas varas iestādes uzskata, ka Čo ir pārkāpusi noteikumus, kas paredz, ka pasažieriem ir jāsadarbojas ar lidmašīnas apkalpi.
Daudzi liecinieki ir redzējuši, kā viņa kliedz un dusmās pieprasa, lai lidmašīna atgriežas pie izejas. Tas automātiski nozīmē, ka Čo ir pieprasījusi mainīt lidmašīnas kursu, ko viņa nav varējusi darīt, jo ir lidojusi kā vienkārša pasažiere. Tāpat Čo ir apvainojusi personālu un ir traucējusi tam pildīt savus pienākumus, trešdien sacīja Rietumseulas rajona prokuratūra.
Lēmums par Čo iespējamo arestu tiks pieņemts nākamnedēļ, piebilda prokuratūra. Par paklausīšanu Čo prasībām tiek kritizēts arī lidmašīnas kapteinis, kura rīcība arī tiek izmeklēta.
Šis skandāls izgaismo būtisku problēmu Dienvidkorejas sabiedrībā. Daudzus lielos uzņēmumus, tostarp “Korean Air” pārvalda ietekmīgas ģimenes. Un pat, ja šīm ģimenēm vairs nav vairākuma akciju, to ietekme uz uzņēmumu vadību mēdz būt pārāk liela. Tas nozīmē, piemēram, ka svarīgos amatos tiek iecelti ģimenes locekļi, nevis spējīgākie kandidāti, un viņu vara kompānijā ir gandrīz neierobežota.