Kravas automobiļu šoferu deficīta dēļ Lielbritānija plāno atvieglot vīzu noteikumus

Koronavīrusa pandēmija, Lielbritānijas izstāšanās no Eiropas Savienības un citi trūkumi radījuši krīzi Lielbritānijas pārvadājumu sektorā un novērojams kravas automobiļu šoferu deficīts, negatīvi ietekmējot piegādes tīklus un radot arvien lielākas problēmas. Šī iemesla dēļ Lielbritānijas valdība plāno svētdien nākt klajā ar detaļām par pagaidu vīzu shēmu. Lielbritānijas Autopārvadājumu asociācija lēš, ka Lielbritānijai vajadzīgi vēl 100 000 autovadītāju, lai apmierinātu pieprasījumu pēc šoferiem. Arī citas valstis visā Eiropā, kā arī ASV saskaras ar kravas automašīnu vadītāju trūkumu.

Kravas automobiļu šoferu deficīta dēļ Lielbritānija plāno atvieglot vīzu noteikumusRihards Plūme

Kravas automašīnu šoferu trūkums Lielbritānijā draud kavēt degvielas, pārtikas un citu preču piegādes. Viena no šoferu deficīta radītajām problēmām skaidri saredzama, ja palūkojas uz to, kas notiek pie degvielas uzpildes stacijām, proti, novērojamas garas rindas. Tas tādēļ, ka daļa degvielas uzpildes staciju tikusi slēgta, jo kravas automobiļu šoferu deficīta dēļ tie nespēj saņemt piegādes.

Piektdien Lielbritānijas valdība aicināja sabiedrību atturēties no paniskas degvielas pirkšanas, skaidrojot, ka pārstrādes rūpnīcās degvielas netrūkst, tomēr cilvēki drīzāk kļuvuši vēl satrauktāki.

Politiķi un policija aicinājusi cilvēkus būt saprātīgiem un neveidot degvielas krājumus, kā arī nestāvēt garās rindās, lai nebloķētu operatīvā transporta kustību.

Problēmas skar arī lauksaimniecības sektoru, un šajā gadījumā šoferu trūkuma dēļ lauksaimniekiem nākas izliet lielu daudzumu piena. Savukārt mazumtirgotājiem jau tagad ir problēmas ar preču uzkrāšanu gaidāmajam Ziemassvētku iepirkšanās drudzim. Lielveikali un lauksaimnieki par problēmām šoferu trūkuma dēļ brīdinājuši jau mēnešiem ilgi. Autopārvadājumu asociācijas vadītājs Rods Makenzijs lēš, ka Lielbritānijai šobrīd trūkst 100 000 autovadītāju un situāciju pasliktina pandēmija un Breksits.

„Situācija ir šāda vairāku iemeslu dēļ. Mums bija Breksits – mēs zaudējām aptuveni 20 000 Eiropas šoferu. Mēs zaudējām vēl aptuveni 40 000 pandēmijas dēļ. Un mums jau bija vēsturisks iztrūkums vairāku desmitu tūkstošu šoferu apmērā. Tas nozīmē, ka pašlaik mums trūkst aptuveni 100 000 šoferu. Un, ja mēs padomājam par to, ka viss, ko mēs patērējam Lielbritānijā, nonāk šeit kravas piekabē,- vai tā ir degviela, pārtika, drēbes, vai kas cits – ja nav šoferu, kas ar mašīnām brauc, mašīnas nekustās un mēs neiegūstam sev kāroto,” skaidroja Makenzijs.

Lai problēmu risinātu Lielbritānijas valdība svētdien plāno izklāstīt informāciju par pagaidu vīzu shēmu. Tiesa, šis risinājums būs īslaicīgs.

Jebkuras izmaiņas imigrācijas noteikumos būtu tikai uz ierobežotu laiku, un tiktu ierobežots to darbinieku skaits, kuriem atļauts ieceļot valstī. Tiek vēstīts, ka valdība Lielbritānijā ielaidīs līdz 5000 ārvalstu autovadītāju ar īstermiņa vīzām. Loģistikas uzņēmumi un mazumtirgotāji to ir pieprasījuši vairākus mēnešus, bet valdība līdz šim to bija noraidījusi. Šis solis nozīmētu, ka premjerministrs Boriss Džonsons rīkojas pretēji iepriekš solītajam. Proti, britu valdība pēc Breksita ir pastiprinājusi imigrācijas noteikumus un vairākkārt uzstājusi, ka Lielbritānijas paļaušanās uz ārvalstu darbaspēku ir jāpārtrauc. Imigrācijas noteikumu atvieglošana varētu novest pie tā, ka arī citas nozares sāk paust vēlmi, ka vēlas īpašu attieksmi.

Raidsabiedrība BBC vēsta, ka britu valdība paziņos arī par virkni ilgtermiņa pasākumu, tostarp par lielāka skaita autovadītāju apmācīšanu un risinās jautājumu par laikietilpīgo braukšanas eksāmenu procesu.

Nozares pārstāvji brīdinājuši, ka nav garantijas, ka, mainot vīzu procesu, Lielbritānijā ieradīsies ārvalstu autovadītāji. Nepieciešams risināt arī algu jautājumu un uzlabot darba apstākļus.

Tikmēr vairāku degvielas uzpildes staciju ķēžu benzīntankos degvielas nav jau kādu laiku, taču autobraucēju panika sākās tikai pēc valdības aicinājuma saglabāt mieru.

"Pat pasažieru autobusi bija iestrēguši rindā pēc degvielas, un, kad tie mēģināja tikt ārā, tad iestrēga pretējās joslas rindā pēc degvielas. Milzīgas rindas bija pilnīgi visur. Es braucu ar auto, bet neesmu traks, lai stāvētu šādā rindā! Tur taču var iztērēt 3 vai 4 litrus stāvot rindā vien," stāsta braitonietis Džons.

Tur, kur degviela vēl ir, ir milzīgas rindas, un kārtību uzturēt var tikai ar papildus darbiniekiem.

"Man vajag tikai uz aptieku, nevis uz benzīntanku. Un man tagad jāstāv garajā rindā kopā ar visiem," saka braitoniete Anna.

"Pilnīgs vājprāts! Domāju, ka cilvēki reaģē neadekvāti. Pats neesmu pārāk uztraucies, vismaz ne pašlaik, cenšos neļauties panikai," atzīst Billijs.

Tā kā degviela kļuvusi par deficītu, tad veikli darboņi to tirgo pat par desmitkārtīgu cenu - 14 eiro litrā. Valdība situāciju sola risināt ar armijas palīdzību, tiks arī atvieglota vīzu piešķiršana kravas automašīnu vadītājiem no ārzemēm, un vienkāršoti eksāmeni kravas autovadītāju tiesību iegūšanai.  

"Šoferi, kas ir vecumā virs 50 gadiem, pie esošās slodzes iet prom no darba, viņi to vairs nevar izturēt. Jaunā paaudze nav pieradusi smagi strādāt. Ja viņš var ar atvieglotiem noteikumiem iegūt tiesības un ar vieglu prātu braukt ar 40 tonnu transporta līdzekli pa pārpildītiem lielceļiem, tad agri vai vēlu mums būs saskarsme ar to, ka būs diezgan lielas traģēdijas uz lielceļiem," uzskata kravas automašīnas šoferis Uldis Balodis.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt