Autosportā valda taupības tendences, atsevišķi eksperimenti - bez ierobežojumiem

Ātrums, liels troksnis un apdzīšanas – tieši to mēs parasti gaidām, kad vērojam sacīkstes. Lai arī visas šīs lietas motoru sportā joprojām ir, pēdējos gados tiek darīts viss, lai ierobežotu izmaksas, kas neapšaubāmi atstāj iespaidu arī uz mašīnu ātrumu trasē. Taču reizi pa reizei atrodas saujiņa cilvēku, kas vēlas redzēt un saprast, ko mašīna var izdarīt, ja to neviens neierobežo. 

Autosports jau ilgāku laiku virzās izmaksu samazināšanas virzienā. Tas notiek gandrīz visās autosporta disciplīnās, bet īpaši aktīvi pie tā strādā par karalisko klasi dēvētā Pirmā formula (F-1). Vēl salīdzinoši nesenā pagātnē formulu dzinējus varēja mainīt ik pēc divām sacīkstēm, tagad uz sezonas divdesmit vienu sacīksti pieejami tikai trīs jaudas agregātu komplekti, kuri kopā izmaksā aptuveni 40 miljonus dolāru. Televīzijas pārraidēs nereti dzirdam, ka sacīkšu inženieri pilotiem liek taupīt degvielu un riepas, kas nozīmē, ka piloti noteikti nebrauc ar "gāzi grīdā". Arī līdzjutēji saka, ka viņi vēlas redzēt, kā piloti brauc ar pilnu gāzi, nevis kurš labāk sataupīs degvielu. 

Autosportā turpinās arī iespējamā maksimuma meklējumiMāris Bergs

    Autosporta komentētājs Aldis Putniņš uzskata, ka vismaz F-1 šāda taktiskā cīņa un mašīnu taupīšana bijusi vienmēr, taču tagad televīzijas translāciju attīstības dēļ tas redzams daudz uzskatāmāk. 

    Tomēr komandas un inženieri tik un tā vēlas noskaidrot, cik ātras patiesībā var būt viņu mašīnas, ja tās nekas neierobežo. Šādā lomā iejutās "Porsche" Lemānas komanda. Inženieri paņēma "Porsche 919" mašīnu, kas uzvarējusi Lemānā, un atbrīvojās no visiem ierobežojumiem. Noņemot degvielas plūsmas ierobežotāju, iekšdedzes dzinēja jauda tika palielināta no 500 zirgspēkiem līdz 720. Tika uzlabota hibrīda sistēma, un tās jauda pieauga no 400 līdz 440 zirgspēkiem. Tāpat veica virkni pārmaiņu aerodinamikā un jauno mašīnu nosauca par "Porsche 919 Evo". Pirmais izmēģinājums uzlabotajam auto notika Spa trasē Beļģijā un tur jaunais modelis laboja trases rekordu, ko uzstādīja "Mercedes" F-1 komanda.

    Kas svarīgākais - uzlabotais modelis oriģinālās mašīnas rezultātu tajā pašā trasē laboja par 12 sekundēm, kas autosportā ir vesela mūžība. "Porsche" rūpnīcas pilots Timo Bernhards pastāstīja, ka šāda mašīna tapusi uz modeļa atvadām un tas pārbūvēts, nesekojot neviena sacīkšu seriāla nosacījumiem. 

    Vēlāk "Porsche" uzlaboto mašīnu aizveda uz leģendāro Nordšlaifes trasi Vācijā. Gandrīz 21 kilometru garās trases absolūtais apļa rekords turējās kopš 1983.gada, kad ar "Porsche 956" to uzstādīja Stefans Belofs. 35 gadus šim rekordam neviens pat nespēja pietuvoties. Tā tas bija līdz brīdim, kad trasē ieradās jaunā mašīna. Ar Timo Bernhardu pie stūres "Porsche 919 Evo" satrieca iepriekšējo apļa rekordu, trasi veicot piecās minūtēs un 19,546 sekundēs, iepriekšējo trases rekordu pārspējot par 52 sekundēm.

    Mašīna 21 kilometru garo apli spēja veikt tik ātri tādēļ, ka tika ietaupīts uz svaru, izmainīts aizmugurējais antispārns, bija veiktas aerodinamikas izmaiņas lielākam piespēdējspēkam, kas būtu aizliegts pēc dažādu sacīkšu noteikumiem, paskaidroja Bernhards.

    Kā liecina "Porsche" informācija, mašīnas svars tika samazināts par 39 kilogramiem un tās kopējā aerodinamiskā efektivitāte bija vairāk nekā par 60% labāka salīdzinājumā ar oriģinālo auto. Tas nozīmē, ka mašīna trasē turējās gandrīz kā pielīmēta.

    Saistītie raksti
    Motoru sports
    Sports
    Jaunākie
    Interesanti