Divu koncertu sērijā varēsim iepazīties ar projektu „No kurienes? Uz kurieni? – Mīti, nācija, identitāte“, kas pasaules pirmatskaņojumu piedzīvoja 2012.gada decembrī Minhenē un kurā savus speciāli šim gadījumam komponētos sacerējumus prezentēja astoņi jauni Austrumeiropas komponisti, no kuriem trīs ir Latvijas pārstāvji - Andris Dzenītis, Kristaps Pētersons un Jānis Petraškevičs.
Līdzās Latvijas komponistu daiļrades paraugiem šajos koncertos dzirdēsim arī mūziku, ko radījuši Čehijas, Polijas, Slovēnijas un Ungārijas pārstāvji. Pirmatskaņojuma muzikālais vadonis Minhenē bija pasaulslavenais Pēters Etvešs, savukārt Rīgas koncertos pie diriģents pults būs igauniete Anu Tali.
Šī projekta saturs vērpjas ap tādām mūžīgām tēmām kā mīts un identitāte. Komponisti piedāvāja vai nu tīri muzikālu vēstījumu vai hepeningu. Pie pirmās grupas pieder slovēnis Matejs Bonins, ungāriete Judīte Varga, izcili talantīgais polis Pāvels Hendrihs un Jānis Petraškevičs, kura opuss "Darkroom" ir smalkas un gudras skaniskās domāšanas skaists paraugdarbs.
Otrās grupas pārstāvji līdzās čeham Františekam Halupkam un slovēnietei Ninai Šenkai ir abi pārējie mūsu komponisti – Andris Dzenītis, kurš sacerējis muzikālu latvju pavārgrāmatu, un Kristaps Pētersons, kurš piedāvā aizraujošu izrādi ar naudas, premjerministra un citu fiskālu elementu piedalīšanos.
Komponists Kristaps Pētersoins ir sajūsmināts par „Ensemble Modern“ iekšējo hierarhiju un netipiski demokrātiskajām attiecībām starp mūziķiem. Savukārt ansambļa ģenerālmenedžeris un bijušais klarnetists Rolands Dirī atklāj, ka mūsdienu mūzikas popularitāte pasaulē piedzīvo augšupeju.
Rolands Dirī novērojis, ka pēdējo desmitgažu laikā krietni mainījusies austrumeiropas, tajā skaitā latviešu autoru mūzikas valoda, tā kļuvusi mūsdienīgāka un radniecīgāka rietumeiropiešiem, iespējams, interneta attīstības rezultātā. Abu koncertprogrammu kopainā „Ensemble Modern“ mūziķus latvieši tomēr pārsteiguši.
Kaut arī anotācija vēstī, ka Kristaps Pētersons skaņdarbā „Nauda“ ironizējot par krīzi un mūsu premjerministru, jaunais komponists finanšu grūtību nokaitētos prātus nomierina.
„Tas ir mīlīgs skaņdarbs, pat naivs,“ saka Kristaps Pētersons.
Rītvakar LNO Jaunajā zālē „Ensemble modern“ spēlēs Andra Dzenīša asprātīgo „Latviešu pavārgrāmatu“ un Jāņa Petraškeviča smalki poētisko fantāzijskaņdarbu „Dark Room“.