Koncertā skanēs šā gada latviešu komponistu – jubilāru simfoniskie darbi: Pētera Vaska Pirmais čellkoncerts un Romualda Kalsona fragmenti no operas „Pazudušais dēls”.
Operas orķestris izvēlējies fragmentus no lieliskā meistara, šī gada jubilāra Romualda Kalsona 814 lappušu biezās partitūras. Pie diriģenta pults Aleksandrs Viļumanis, tāpat kā operas pirmizrādē 1996. gadā.
“Es uzskatu , ka šī opera ir viena no izcilākajām latviešu operas lappusēm. Tā ir dziļi emocionāla, ar krāsainu instrumentāciju. Žēl, ka tā nav operas repertuārā. Latviešu mūzikai jāskan katru mēnesi, ne tikai reizi gadā,” saka diriģents Aleksandrs Viļumanis.
Liepājas simfoniķi piektdien, 22. janvārī, vēl mēģināja savās mājās “Lielajā dzintarā”. Viņu interpretācijā skanēs Pētera Vaska, arī šī gada jubilāra, Pirmais čellkoncerts. Tā pirmatskaņotājs pirms 20 gadiem bija izcilais čellists Davids Geringas, kam darbs arī veltīts. Šoreiz tā interpreti kopā ar Liepājas simfonisko orķestri būs somu čellists Marko Ilonens un diriģents Jānis Liepiņš.
Pirmatskaņojumi vienmēr tiek gaidīti ar interesi. Īpaši ja darba autors ir tik neparasta personība mūzikā kā Kristaps Pētersons. Pētersona "Miega" pirmatskaņojums Nacionālā simfoniskā orķestra un divu diriģentu Andrs Pogas un Gunta Kuzmas rokās. To prasa orķestra dalītais izvietojums, lai pilnībā uzburtu simfonijas “Miegs” akustisko ainavu.
„Es saprotu, ka orķestris tiks izvietots gan ārā, gaiteņos, gan kāpnēs, gan skatītāju zālē sēdēs mūziķi. Viens diriģents būs Andris Poga, otrs – Guntis Kuzma. Simfonijas nosaukums būs „Miegs”. (..) Man gribas pasvītrot arī Romualda Kalsona milzīgo nozīmi šajā koncertā, jo trešajā daļā skanēs Kalsona izlase, ko viņš zināmā mērā pats ieteica spēlēšanai, no operas „Pazudušais dēls”, bet Kristaps Pētersons ir viņa šobrīd redzamākais kompozīcijas skolas audzēknis,” raidījumā „Kultūras Rondo” norādīja koncerta mākslinieciskais vadītājs Arturs Maskats.
Savukārt diriģents Andris Poga stāsta, ka jau no pirmās tikšanās zinājis par orķestra sadalīšanu sešās daļās.
“Tas ir veids, kā panākt akustisko efektu,” norāda diriģents. “Mēs diriģējām ar austiņām, lai būtu koordinācija. Ir interesanti. Te visu diktē dators.''
“Mēs esam kā skrūvīte kopējā atskaņojumā,” turpina diriģents Guntis Kuzma. “Kristapa darbi vienmēr ir izaicinājums. Pirmajā brīdī, redzot partitūru, pārņēma šausmas, bet soli pa solītim, beigās viss tomēr ir vienkārši.”