Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

Marutas Raudes darbu retrospekcija

Porcelāns ar stāstu: Atklāj mākslinieces Marutas Raudes piemiņas izstādi

Ceturtdien Latvijas Nacionālās bibliotēkas galerijā, 4. stāvā, atklāj pērnvasar pāragri mūžībā aizgājušās porcelāna mākslinieces Marutas Raudes darbu retrospekciju jeb piemiņas izstādi. 

Tās nosaukums “Vienmēr maksimāli” atklāj arī viņas būtību. Sev atvēlētajā laikā māksliniece paguva daudz – sarīkoja vairāk nekā 20 personālizstādes, piedalījās grupu izstādēs un mākslas simpozijos Latvijā un ārzemēs, kā arī izveidoja mākslas centru Mārupē, kur porcelāna apgleznošanas noslēpumus atklāja gan lieliem, gan maziem. 

Izstādei, kurai vajadzēja notikt pagājušā rudenī, iecerētie darbi palika nepabeigti – to vietā tagad Nacionālās bibliotēkas galerijā būs skatāma Marutas Raudes piemiņas izstāde, ko iecerējis viņas dzīvesbiedrs, bet iekārtojis Rotko mākslas centra kurators Valentīns Petjko. Izstādes mērķis ir koncentrētā veidā kā esenci parādīt mākslinieces daiļrades spilgto un daudzveidīgo būtību.

“Šeit ir gan gleznojumi uz finiera, gan visdažādākā veida priekšmeti, trauki, tējkannas… un katram no tiem ir dots ne tikai nosaukums, bet katram darbam ir savs stāsts. Un tāda arī bija viena no idejas koncepcijām – porcelāns ar stāstu!” stāsta izstādes projekta vadītājs Alfs Raudis. 

Trauslie mākslas darbi izvietoti stikla vitrīnās, kurām var apiet apkārt un  aplūkot tuvumā dažādu arhetipu tēlus, kuri bieži ceļo no darba uz darbu.

“Tā ir gan upe, māja pie upes, gan arī putni, eņģeļi, un, pats svarīgākais, – dārzs, kuros dažos attēlos ir cilvēki, bet dažos vienkārši dārzs, kurā ir galdi ar traukiem, pasaules, kurā cilvēku vairs nav, un tas ir mazliet skumji arī, jā, šī izstāde varbūt rosina uz šīm domām, ka mēs patiesībā esam viesi uz šīs planētas,” pārdomās dalās Raudis. 

Mākslinieces godbijību pret dabu un pasauli pauž gan dažādi krēsli, kuros sēdēt un nolūkoties tēlu teātrī, gan, piemēram, kāpnes, kuras pirms nociršanas jāpieslien pie koka, lai tā dvēsele nokāptu lejā. 

Daudzi darbi aizceļojuši arī uz ārzemēm – muzejiem un privātām kolekcijām, un nevar nepamanīt, ka viena no iemīļotajām trauku formām ir kauss.

“Maruta dzīvoja savu dzīvi maksimāli, un dzīvoja kā tāds kauss, kurš sevī kaut ko sakrāj, un centrālais darbs arī saucas “Maksimāli”, kurā Maruta ir mēģinājusi attēlot to virpuļaino domu un ideju strāvojumu, kāds viņai bija pēdējos dzīves gados,” uzskata Raudis. 

Izstāde būs aplūkojama līdz 31. maijam.

Māksla
Kultūra
Jaunākie
Interesanti