Madonna ar bērnu, Ieva paradīzes dārzā un Medūza ar čūsku pilniem matiem – ir daži no klasiskajiem tēliem, ko savās gleznās apspēlē Anita Arbidāne. Tēli gleznoti reālisma manierē pēc klasiskajiem paraugiem, bet caur tiem gleznotāja atklāj mūsdienu sievietes pasauli, un dara to ļoti personiski – caur savām izjūtām un ielūkojoties savas zemapziņas dzīlēs. Izstāde ir ļoti sievišķīga, tikai vienā gleznā redzams vīrietis.
"Sieviete glezno sievietes… Kas tad vēl cits? Varētu teikt, ka tas ir tāpēc, ka sievietes ķermenis ir kaut kā vieglāk gleznojams, vismaz man personīgi. Tas man tā raiti aiziet kā melodija. Ar vīrieša tēlu ir jāpastrādā ilgāk, lai viņš nebūtu salkans, bet būtu pievilcīgs, interesants," skaidro māksliniece.
Gleznojumi ir ļoti smalki izstrādāti, un interesanti ir šifrēt gan to visai noslēpumainos vēstījumus, gan arī pētīt daudzās detaļas, kas papildina sieviešu tēlus. Tie ir visdažādākie ziedi, augļi un dārzeņi, bieži vien arī dzīvnieki, kā, piemēram, mazais stirnas bērns gleznā "Natūra", kraukļi gleznā "Ciešanas" un gulbis gleznā "Lēda", ko gleznas galvenā varone sev ļoti cieši piekļāvusi klāt. Viens no mitoloģiskajiem tēliem, ko autore apspēlējusi vairākkārt, ir Medūza. "Viņa ir ļoti sievišķīga un ļoti pretrunīga. Tāda aizvainota, abižota sieviete, kas pārvēršas par raganu. Tā notiek bieži dzīvē," teic Arbidāne.
Anita Arbidāne gleznojot galvenokārt strādā ar modeļiem, pēc tam tos stilizējot, tāpēc dažkārt gleznās ienāk arī kaut kas no modeļu pasaules sajūtām. Šāds piemērs ir glezna "Madonna ar kartupeli", kurā redzama sieviete ar īpašu iekšēju starojumu, kura mizo kartupeli, bet kuras domas ir aizmaldījušās tālu prom no sadzīves, stāsta māksliniece: "Šī modele gaidīja bērniņu. Mēs sarunājām ar viņu fotografēties, bet, kā dzīvē tas bieži notiek, tas nenotika uzreiz, bet mēs to sarunājām darīt kaut kad nākotnē. Pēc kādiem pieciem mēnešiem es viņu satiku uz ielas un pajautāju, vai viņa nevar atnākt pie manis papozēt. Viņa teica – jā, es varu, bet tu zini – es esmu stāvoklī. Man tas nekādā veidā nenobaidīja, es tieši padomāju, ka būs forši, un radās pilnīgi cits tēls, nekā es sākotnēji biju iecerējusi. Mēs jau zinām, ka sieviete stāvoklī izstaro mieru un nes caur sevi citu vīziju. Tātad katrai bildei vēl ir modelis, un par katru bildi var grāmatu uzrakstīt."
Pavisam personiska ir glezna "Ādama riba". "Tā ir Ieva. Šī glezna ir saistīta ar personisku pieredzi, tajā arī ir sieviete gaidībās. Es to gleznoju pēc tam, kad man bija pašai bērniņš piedzimis, bet es skatījos, kā tas ķermenis mainās un cik interesanti vispār mēs esam radīti. Un man tas bija jāuzglezno. Tā ka te daudz kas ir balstīts personiskajā pieredzē," atklāj māksliniece.
Kādēļ Anitu Arbidāni iedvesmo tieši klasiskās mākslas vērtības? Viņa pati pieļauj, kas tas saistīts ar laiku, kad viņa vēl mācījās Rozentāla mākslas skolā, piedalījās apmaiņas programmā ar Itāliju, un viņai bija iespēja aizbraukt uz Florenci, kas bija viņas dzīvē pirmais ārzemju brauciens: "Tad es dabūju redzēt visu to dzīvē, ko es biju redzējusi tādās ne pārāk kvalitatīvās mākslas grāmatās. Mani kaut kā tas ļoti iespaidoja. Pat šokēja un iedzina tādā nelielā depresijā, jo man šķita, ka, nu tad jau nav jēgas neko te darīt, viss jau ir izdarīts, un daudz labāk un sen. Un tagad man tas skatījums ir mainījies, es domāju, ka var visu ko darīt, var nodarboties ar lietu, kas tevi interesē. Un mani interesē tieši tāda glezniecība. Mani ne īpaši interesē laikmetīgās mākslas izpausmes."
Līdz ar izstādi klajā nāk arī Anitas Arbidānes darbu katalogs, kura ievadā mākslas kritiķis Vilnis Vējš izsakās, ka, lai arī viņas gleznas ieved skatītāju daiļā un izsmalcinātā pasaulē, tomēr tajā uzreiz ir uztverama arī spriedze, kas saasina uzmanību un gluži kā aizdomīgam detektīvam liek meklēt slēptu drāmu.
Galerijas "Daugava" vadītāja, mākslas zinātniece Anda Treija izstādi raksturo kā aizraujošu ceļojumu: "Šāda izstāde galerijai jau ir bauda, saldais ēdiens. Jo te ir iespējams doties lielā ceļojumā mākslas vēsturē, un, manuprāt, nekas nav interesantāks par mākslu un mākslas vēsturi. Un te var meklēt un atrast iedvesmas avotus no dažādiem gadsimtiem."
Anitas Arbidānes izstāde "Atdzimšana" galerijā "Daugava" skatāma visu decembri.