Labrīt

Ar likuma grozījumiem var atkal mainīt atkritumu apsaimniekošanas kārtību Rīgā

Labrīt

Ints Dālderis: Mikronodokļa paaugstinājumam vajadzētu būt pakāpeniskam

"Satiktie" - fotogrāfa Ojāra Martinsona portretētie cilvēki

Žurnālam «Liesma» tapušo mākslinieku fotoportreti – Ojāra Martinsona izstādē «Satiktie»

Meistarīgi mākslas darbi un vienlaicīgi ļoti interesantas sava laika liecības ir Ojāra Martinsona fotogrāfijas, kas apkopotas izstādē “Satiktie”. Izstādi atklās 28. februārī Ojāra Vācieša muzejā, un tajā būs skatāmi populāru mākslinieku portreti, kas savulaik tapuši žurnālam “Liesma”.

Portretos redzama gan fascinējoši skaistā Maija Tabaka savā darbnīcā, gan ekspresīvais Pēteris Pētersons savā grāmatām pārpildītajā dzīvoklī, gan šarmantais Harijs Liepiņš pie Raiņa pieminekļa Esplanādē un vēl daudzas citas leģendāras personības.

Ojārs Martinsons skaidro: “Tas bija mans dzīves posms ļoti veiksmīgais, kad 1969. gada 1. augustā mani pieņēma darbā žurnālā “Liesma”, un tad arī viss aizgāja.”

Veiksmīgais posms “Liesmā” Ojāram Martinsonam ilga 20 gadu garumā, kad tapa patiešām ļoti vērienīga populāru cilvēku portretu kolekcija.

Arī lasītājiem ļoti patika redzēt slavenus māksliniekus uz “Liesmas” vākiem un lasīt rakstus par viņiem, un tā bija viena no atslēgām, kādēļ “Liesma”, sākot no 70. gadiem, savu tirāžu mēnesī palielināja no 20 000 eksemplāru mēnesī uz 200 tūkstošiem.

Kurus māksliniekus fotografēt – to izlēma redakcijā, un tad Ojārs Martinsons devās pie viņiem un visbiežāk iemūžināja tieši katram raksturīgā vidē.

“Pie Māras Zālītes man bija jābrauc uz Džūksti. Un tad es arī ar savu zaporožecu, mazo vabolīti, devos ceļā pie viņas,” atceras Martinsons.

1979. gada fotogrāfijā Māra Zālīte redzama kādā Džūkstes margrietiņu pļavā kopā ar dēlu Jāni.

Citās fotogrāfijās redzama Māra Svīre oranžās lilijās, Ģirts Jakovļevs pie ziedoša jasmīnkrūma, Vija Artmane ar blondu zēngalviņu savā Murjāņu dārzā, Imants Ziedonis ar basām kājām arī savās Murjāņu mājās, Ojārs Vācietis sev tik tuvajā Pārdaugavas vidē.

Tāpat iemūžināts Klāvs Elsbergs ar visu savu ģimeni laukos, viņu pulciņā arī Vizma Belševica. Ar šo bildi Ojārs Martinsons ļoti lepojas kā ar lielu retumu, jo Belševica parasti atteica fotogrāfiem.

Ļoti izteiksmīgi ir vairāki slavenu komponistu portreti – Raimonds Pauls, Uldis Stabulnieks, Imants Kalniņš.

“Imants Kalniņš ar dēlu Martu Kristiānu. Dzīvoklī Noliktavas ielā Vecrīgā. Šis mirklis fotogrāfijā tapa kā nejaušība. Marta Kristiāna mamma padeva dēlu Imantam, un es to nofiksēju,” stāsta Martinsons.

Pilnīgi sava elementā ar plaši atvērtu žestu fotogrāfijā redzams Pēteris Pētersons, fonā viņam grāmatu plaukti, un viņš pakāpies dzīvokļa otrajā stāvā.

Ojārs Martinsons atzīmē: “Viņam pašam bija ideja uzkāpt augšā un sākt dziedāt. Viņš tajā bildē dzied. Ar šo bildi esmu piedalījies arī konkursos”.

Ojāra Martinsona fotografētie portreti ir dabiski un nesamāksloti, un lai tādi taptu, viņš savās darba gaitās filmiņu nekad nežēloja.

“Es ļoti daudz fotografēju. Knik, knik, knik… Bet savādāk jau tu netiec pie tā labā kadra,” uzsver fotogrāfs.

“Mēnesī man apmēram 30 vācu diapozitīvu filmiņas aizgāja. Es savus līdzekļus tajā arī ieguldīju. Cik man iedeva tās filmas izdevniecība, tik iedeva. Viss. Ar to man jātiek galā. Es desmitreiz vēl vairāk piepirku pats klāt.”

Gana interesants ir arī stāsts, kā Ojārs Martinsons kļuva par “Liesmas” fotogrāfu. Izstudējis viņš bija par zootehniķi, kādu brīdi arī pastrādāja šajā profesijā, bet paralēli tam viņa hobijs bija fotografēšana.

Arī savu diplomdarbu viņš rakstīja par tēmu “Lauksaimniecības dzīvnieku fotografēšana”, un, noslēdzis zootehniķa gaitas, viņš kļuva par fotogrāfu Lopkopības veterinārijas institūtā. Viņa galvenais uzdevums bija doties uz tolaik Latvijā daudzviet esošajām buļļu stacijām un fotografēt buļļus un vēl citus lauksaimniecības dzīvniekus.

“Dzīvnieki bija jāfotografē arī lauksaimniecības izstādēm,” skaidro Martinsons. “Un tad man ir tāda bilde, kur Lielvārdes buļļu stacijā bullis ārdās, ar ragiem sviež zemi gaisā. Es biju tādu momentu noķēris, un tā bilde tajā lauksaimniecības izstādē bija īpaši izcelta, uztaisīta lielumā divreiz divi metri.”

Tieši ar šo izteiksmīgo buļļa fotogrāfiju Ojārs Martinsons sevi prezentēja 1969. gadā, piesakoties darbā žurnālā “Liesma”.

Martinsons stāsta: “Atnesu bildes rādīt, un pēc tam [redaktors] Broņislavs Liepnieks un visi pārējie mani arvien vēl apcēla par to, ka es esot atnācis un rādījis buļļus.”

“Liesmas” laikā tapušo populāru mākslinieku portretu izlase tagad skatāma Ojāra Vācieša muzejā. Muzeja pārstāve Dace Micāne-Zālīte to dēvē par ļoti interesantu un mākslinieciski spēcīgu laika liecību, kas ir brīva no jebkāda tam laikam raksturīgā ideoloģiskā uzslāņojuma.

“Skatoties visas šīs fotogrāfijas, paliek sajūta, ka Ojārs Martinsons spēj dvēselē ieskatīties. Šeit gandrīz visi cilvēki ir tādā savā esībā. Tā ir ļoti liela vērtība,” uzsver Dace Micāne-Zālīte.

Fotomākslinieka Ojāra Martinsona izstāde “Satiktie” Ojāra Vācieša muzejā apskatāma līdz aprīļa sākumam.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Kino, foto un TV
Kultūra
Jaunākie
Interesanti