Caur triju fotogrāfu perspektīvu Kalnciema ielas kvartālā var iepazīt  Rīgas dažādību

Kalnciema kvartāla galerijā Rīgā no 2018. gada 12. septembra līdz 6. oktobrim ir skatāma fotogrāfu Aijas Bley, Māras Brašmanes un Laimoņa Stīpnieka darbu izstāde. Izstādē eksponēti šo autoru foto projekti, kas tiešā vai pastarpinātā veidā saistās ar Rīgu un tās dažādajām fasetēm – pilsētplānošanu, arhitektūru, vidi, sabiedrību – vēsturiskā un aktuālā perspektīvā. 

Izstāde skatāma Kalnciema kvartāla galerijā līdz 2018. gada 6. oktobrim; izstādes norises laikā notiks publisks priekšlasījums par Rīgas arhitektoniskā veidola attīstības aspektiem un fotogrāfijas lomu vides pārmaiņu fiksēšanā, informēja Kalnciema kvartāla galerijas pārstāve Darja Trizna. Ieeja izstādē un dalība priekšlasījumā bez maksas.

Laimonis Stīpnieks pēc izglītības ir arhitekts, taču profesionāļu auditorijā ir labāk pazīstams kā izcils arhitektūras, pilsētvides un būvniecisku struktūru, interjeru, dizaina objektu, teātra un sabiedrisku pasākumu fotogrāfs. Viņa darbi ir izmantoti ka ilustrācijas neskaitāmos plaša patēriņa un akadēmiskos izdevumos. Iekļāvies padomju perioda aktuālajā dizaina un modernās arhitektūras plūdumā, Laimonis Stīpnieks ir uzkrājis unikālu un iespaidīgu darbu korpusu, kas kalpo gan kā izziņas avots attiecīgā perioda pētniekiem, gan arī kā mākslas darbu kopa.

Izstādes ietvaros skatāma Laimoņa Stīpnieka uzņēmumu kopa “Rīga, kuras nav”. Tie ir attēli, kuros fiksētas vides un vietas, kas mūsdienās  vairs neeksistē, bet savā laikā ir bijusi neatņemama un ierasta pilsētas ainavas sastāvdaļa. Kādam tas ļaus atgriezties jaunības dienās, kādam citam tā būs eksotika, kas paver citu skatu uz dzimto vai mītnes pilsētu Rīgu un ļauj aizdomāties par vides pārejošo raksturu.

Māra Brašmane ir foto klasiķe, kuras darbi sastāda gan būtisku 20.gadsimta 2.puses mākslas un kultūras parādību fotofiksāciju arhīvu, gan arī paši ir materiālās kultūras mantojums, iekļauts Latvijas mākslas kanoniskās kolekcijās. Izstādē eksponēta ir Māras Brašmanes darbu kopa “Centrāltirgus” – tajā autore vairāku gadu desmitu laikā ir fiksējusi ikdienu, kāda tā norisinās Rīgas lielākajā tirdzniecības placī.

Attēli ļauj pieredzēt mainīgo un pārlaicīgo šajā vidē, kā arī ienes cilvēka, sabiedrības elementu pilsētu fiksējošajos attēlos. 2018.gadā apvienība “Orbīta” izdeva Māras Brašmanes fotogrāmatu “Centrāltirgus”, kuras iekārtojums kopā ar sērijas “Publiskā telpa” pārējiem izdevumiem -  Andreja Strokina un Vladimira Svetlova grāmatām - tika izvirzīts Zelta Ābeles balvai.

Māra Brašmane. Darbs no kopas “Centrāltirgus”. 1966

Aija Bley ir māksliniece, kuras darbu portfolio visbiežāk parādīsies režisores darbi un foto mākslas projekti; vienlaicīgi atrodot tur arī pa literāram, grafiskam u.c. darbam. Izstādes ietvaros eksponēta kopa “Nekurzeme”– fotogrāfijas un autorgrāmata. “Nekurzeme” tehniski fiksē dzīvi D27 komūnā jeb Dzirnavu ielas 27. namā, ko uz laiku pārvalda “Free Riga” iniciatīva; satura ziņā dokumentālas realitātes vietā Aija Bley piedāvā vispārinātu, tēlainu skatījumu uz dzīvesveidu, kurā abstrakti ideāli saduras ar dzīves pragmatisko pusi. “Nekurzeme” izstādes ietvaros piedāvā pietuvinājumu mikropasaulei, kas šobrīd eksistē un attīstās Rīgā.

Kopumā izstāde ļauj ieskatīties gan trīs autoru unikālajos projektos, iepazīt viņu radošos rokrakstus tuvāk, gan arī atsedz Rīgu, tās arhitektūru, pilsētbūvniecisko un sociālo vidi no dažādiem aspektiem.

Izstāde norisinās programmā “Iepazīsti Latvijas mākslas vērtības”. Programmas mērķis ir ļaut ikvienam interesentam uzzināt un saskarties ar mākslas parādībām Latvijā, kurās būtisks ir materiālais komponents un kas balansē starp mākslas, dizaina un arhitektūras laukiem. Programmu finansiāli atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds un Rīgas dome. 
 

0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālajiem profiliem
Kino, foto un TV
Kultūra
Jaunākie
Populārākie
Interesanti