"Neredzamā cīņa"
Kinoteātros no šīs nedēļas būs skatāma igauņu režisora Rainera Sarneta kungfu komēdija "Neredzamā cīņa". Tā daļēji uzskatāma par mūsu – Latvijas – filmu, jo tapšanā, līdztekus komandai no Igaunijas, Grieķijas un Somijas iesaistījušies arī pašmāju profesionāļi (studija "White Picture").
"Neredzamā cīņa", izmanto neskaitāmas stilistiskās atsauces uz austrumu cīņu, kungfu žanra filmām un vēsta par notikumiem septiņdesmitajos gados, kad Baltijā bija padomju okupācija jeb, runājot filmas varoņu vārdiem, "laikā, kad viss stilīgais bija aizliegts".
Igauņu teātra un kino aktiera Ursela Tilka spēlētais galvenais varonis ir apsviedīgs automehāniķis – viņu fascinē kungfu un Rietumu smagā mūzika. Nejaušības rezultātā viņš nonāk pareizticīgo klosterī – tur mītošie mūki, tikpat garmataini kā galvenais varonis, izrādās, ir kungfu mākslas meistari. Te arī sāk iezīmēties galvenā sižeta līnija – īstā cīņa ir nevis ar kādu ārēju ienaidnieku, bet gan pašam ar sevi. Tā arī režisora piebilde par to, kā palikt uzticīgam pašam sev laikā, kur katru soli uzrauga urķīgi VDK skatieni.
Sarnets savā filmā izmanto daudzus pārspīlējumus – gan krāsu paletē, kas apzināti veidota koša kā svētbilde, gan skaņā, teju katrai kustībai pievienojot savu skaņas efektu, kā tas plaši tiek darīts kungfu filmās. Lai arī filmas naratīvā atsevišķi gali paliek nesasieti un dažbrīd var šķist, ka vēstījums, gluži kā galvenais varonis, aizmaldās savā entuziasmā, "Neredzamā cīņa" ir lielisks izklaides kino, kas tehniski uzņemts un noformēts nevainojami.
Kino no 27. oktobra.
"Bezkaunīgie"
Konflikta tēma, tiesa, radikāli atšķirīgā manierē atainota arī režisora Aika Karapetjana jaunākajā filmā – trillerī "Bezkaunīgie", kas jau skatāms kinoteātros. Filmas stāsta centrā ir kāds pāris, kas sāk apdzīvot nomaļu ēku. Šī vide filmas gaitā kļūst par placdarmu dažādām sadursmēm – gan pāra starpā, gan ar kādu "ārējo ienaidnieku" – kukaiņiem.
Šis darbs – attiecību trilleris ar šausmu filmas elementiem – no jauna apliecina Karapetjanu kā vienu no konsekventākajiem žanra kino autoriem Latvijā. Pēc debijas filmas "Cilvēki tur", Karapetjans uzņēma "M.O.Ž.", ko savulaik dēvēja par "pirmo šausmu filmu Latvijā", arī vēlāk tapušās filmas – psiholoģiskais trilleris – "Pirmdzimtais" un "Sema ceļojumi" – komēdija ar etnošausmu žanra ielaidudmiem – turpina autora centienus izgaismot konfliktus un sadursmes. Karapetjana filmās tiem ir liela psiholoģiskā intensitāte un emocionāli tumšs, raupjš ietvars.
Kino no 18. oktobra.
"Ēriks Akmenssirds"
Turpinot žanra kino tēmu, jāpievēršas piedzīvojumu stāstam "Ēriks Akmenssirds" – tā ir igauņu režisora Ilmāra Rāga veidota filma bērniem. Tai Baltijas kontekstā ir nebijis vēriens – filmas vajadzībām esot uzbūvēts pat pirātu kuģis. Stāstā gan par puisēnu, kuram vecāki velta par maz uzmanības, kā arī par sadzīvošanu ar tuvinieka zaudējumu, ir ievīti arī koši fantāzijas elementi un popkultūras atsauces. Galvenie varoņi – bērni – nonāk savdabā vietā, kas saukta par Starppasauli, un tur satiek pirātus.
Filmas tapšanā iesaistīti arī Latvijas kinoprofesionāļi (studija "Lokomotīve") un vienā no pirātu lomām redzams arī, piemēram, Renārs Kaupers. Filmā "Ēriks Akmenssirds" ir izmantoti bērnu kino raksturīgi paņēmieni – par sadzīviski un emocionāli nozīmīgām tēmā vēsta, izmantojot fabulas formātu. Taču tas nebūt nenozīmē, ka filma ir didaktiska – tieši otrādi – ņemot vērā krāšņās piedzīvojumu stāsta komponentes, tā ir izklaidējoša un spraiga.
Kino no 19. oktobra.