Atgūtais tonuss «Lielajā Kristapā» un jaunumi kinoteātros – komentē Kristīne Simsone

Pārsteigumi "Lielajā Kristapā" un jaunumi Latvijas kinoteātros – orientēties filmu pasaulē palīdz kinokritiķe Kristīne Simsone.

Atgūtais tonuss «Lielajā Kristapā» un jaunumi kinoteātros – komentē Kristīne Simsone
00:00 / 00:00
Lejuplādēt

Paredzamais un pārsteidzošais

"Lielā Kristapa" ceremonija Matīsa Kažas režijā ir atguvusi tonusu un lielā mērā atbrīvojusies no neveiklības un formalitāšu žestiem. Trāpīgs humors gan par nozares tēmām un procesiem, gan sociālpolitiskām aktualitātēm, kino studentu iesaiste, nostalģiski klasikas citāti ceremoniju padarīja dinamisku un cilvēcīgu. Kopumā sociālpolitiski vērojumi ceremonijā skanēja daudz – priecē tas, ka kino nozares pārstāvji sevi redz ne tikai kā perifērus sabiedrisko un politisko procesu vērotājus, bet arī to veidotājus.

Savukārt balvu sadalījums apstiprināja gan gaidas, gan – vietumis – pārsteidza. Lielākie pārsteigumi, manuprāt, bija atsevišķās aktieru kategorijās, īpaši balvu iešana secen filmas "Pastkarte no Romas" galveno lomu atveidotājiem – aktieriem Jānim Jarānam un īpaši Indrai Burkovskai.

Vērtēju, ka žūrija savā lēmumā ārkārtīgi piesardzīga un konservatīva bijusi arī debijas kategorijā.

Dažas no balvu saņēmušajām filmām uz ekrāniem ieraudzīsim, jau sākot no aiznākamās nedēļas.

Atskaņas pēc "Lielā Kristapa"
00:00 / 00:00
Lejuplādēt

Elviss Preslijs – no citas perspektīvas

No 8. februāra kinoteātros redzēsim nākamās seriāla "Pansija pilī" sērijas. Savukārt no piektdienas, 9. februāra, kinoteātros būs skatāma amerikāņu režisores Sofijas Kopolas jaunākā filma "Priscilla". Tā ir balstīta Elvisa Preslija dzīvesbiedres Priscillas Preslijas memuārā "Elviss un es".

Leģendām un pretrunām apvītais mūziķis Kopolas filmā atainots radikāli atšķirīgi no tā, kā viņu redzējām 2022. gada filmā "Elviss", austrāliešu režisora Baza Lurmena režijā. Kopolas filmā Elviss nav upuris, bet – tieši otrādi – pakļāvējs (lai neteiktu – varmāka). Filmā nav skandalozu, sensacionālu detaļu, tiesa, ir labi nolasāms, spēcīgs zemteksts – Elviss ar Priscillu sāk satikties vēl tad, kad viņa ir pusaudze.

Elvisa tēls filmā ir savdabs no dramaturģiskās perspektīvas – viņš ir otrajā plānā aiz Priscillas, taču lielā mērā nosaka, pat veido viņas tēla tālākvirzību filmā.

Filma savukārt tipiski iegulst Sofijas Kopolas rokraksta aprisēs – tā vēsta par sievietēm "zelta krātiņos".

Kā raksta kinokritiķe Vendija Aida –  Kopolas varones ir "sievietes, kam ir viss un reizē nav nekā". Proti, viņas, iespējams, ir sociāli priviliģētā stāvoklī, taču šī nosacītā priekšrocība allaž ietver arī tumšu pusi – vientulību, izolāciju un Priscillas gadījumā arī emocionālo vardarbību.

Kā šī stāsta mustura līdzinieces var minēt dažas no režisores zināmākajām filmām: "Pazudis tulkojumā" (2004), "Marija Antuanete" (2006) un "Kaut kur" (2010).

Filmas galvenajās lomās redzam divus spožus jaunās – divdesmitgadnieku – paaudzes aktierus Keiliju Speiniju un Džeikobu Elordi. Speinija par savu tēlojumu saņēma balvu Venēcijas kinofestivālā un bija nominēta "Zelta globusam", savukārt Elordi spēlējis kabeļtelevīzijas HBO seriālā "Eiforija" (Euphoria) un nu jau par sava veida sociālo tīklu sensāciju kļuvušajā filmā "Soltbērna" (Saltburn).

"Atstātie" – nesaderīgi, bet viens otram vajadzīgi

Dažos seansos 10. un 16. februārī kinoteātrī "Forum Cinemas" būs skatāma Aleksandra Peina filma "Atstātie" (The Holdovers) – tā nominēta arī piecām ASV Kinoakadēmijas jeb "Oskara" balvām, tostarp kā labākā filma.

Tā stāsta par kādu grupiņu (tā, tiesa, filmas gaitā sarūk), kas spiesta pavadīt Ziemassvētku brīvdienas kādā internātskolā. Skolā atstātajos un arī palikušajos ietilpst gan studenti, gan skolas personāls. Kā jau Peina filmām tas raksturīgs, varoņi ir kā situācijas ķīlnieki; tie ir savstarpēji atšķirīgi, pat nesaderīgi indivīdi, kas atgādina greizi saliktu puzli. Viņi tomēr pārsteidzošā kārtā ne vien turas kopā, bet arī pasargā viens otru no pilnīgas vientulības un sabrukuma.

Peins, atcerieties, savulaik režisēja filmu "Sānceļi" – saldsērīgo "roadmūviju" jeb ceļa filmu par diviem draugiem, kas dodas izbraucienā pa Kalifornijas vīna zemēm. "Sānceļos", tāpat kā "Atstātajos" redzam lielisko aktieri Polu Džamati, turklāt ļoti līdzīgā – nomākta akadēmiķa – lomā. "Sānceļi" savulaik pamatīgi ietekmēja vīna tirdzniecību ASV (merlot pieprasījums kritās, jo varonis to nopēla, savukārt pinot noir – auga, jo Džamati varonis to slavēja). Redzēsim, uz ko iedvesmos ASV Austrumkrastā norisošā "Atstātie".

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti