Rīta Panorāma

Intervija ar Carnikavas novada domes priekšsēdētāju Daigu Jurēvicu

Rīta Panorāma

Saruks mikrouzņēmumu skaits

Ieteikumi sirds veselības uzlabošanai

Ieteikumi veselības uzlabošanai Pasaules sirds dienā

Otrdien, 29.septembrī, Latvijā tiek atzīmēta Pasaules sirds diena, kad sabiedrība tiek aicināta pievērst uzmanību sirds veselības riska faktoriem. Sirds un asinsvadu slimības jau sen vairs nav vecu ļaužu problēma, mūsdienās ar tām slimo arvien jaunāki cilvēki. Latvijas Televīzijas raidījums "Rīta Panorāma" noskaidroja, kā mazināt saslimšanas iespējas un uzturēt savu sirdi labā formā.

Sirds un asinsvadu slimības ir biežākais mirstības cēlonis Latvijā un pasaulē. Vislabākās zāles pret to ir nevis aptiekā nopērkamas, bet gan cilvēkiem vienkārši mainot savu dzīvesveidu. Pats sākums ir smēķēšanas atmešana un atteikšanās no neveselīgas pārtikas. "Uzturam jābūt ir dažādam, tam jāsatur pēc iespējas mazāk taukvielu, jāierobežo transtaukskābes, ir jāierobežo cukura, sāls daudzums," iesaka Rīgas Stradiņa universitātes studiju programmas "Uzturs" direktore Lolita Neimane.

Tāpat nevajadzētu aizmirst par dārzeņu un augļu lietošanu ikdienā. Ļoti būtisks aspekts sirds veselībai ir sportiskās aktivitātes, kurām katru vai katru otro dienu vajadzētu veltīt kaut vai pāris minūtes. Lai uzturētu sevi labā formā, nav uzreiz jāskrien uz sporta zāli.

"Sākumā, lai vispār pamodinātu ķermeni, vienalga, vai tas ir pirms darba vai pēc, būtu labi izstaipīties. Uz augšu, tas pastieps plecus un mugurkaulu, pamodinās vēdera presi. Ar izelpām uz sāniem var pastaipīt pašus sānus. Piecas sešas reizes var izpildīt šādu vingrinājumu. Ir labi izstaipīt plecu daļu, kas parasti ir savilkta visiem, kam ir sēdošs darbs," padomus rīta rosmei sniedz sporta kluba "Veselības fabrika" treneris Mikus Embrekts.

Pēc tam kārta nāk vingrinājumiem, kurus var veikt, izmantojot parastu krēslu.

"Hops - un apsēžamies. Izelpa, ceļoties augšā, un apsēžamies. Reižu skaits varētu būt atkarīgs no katra fiziskās sagatavotības, bet mazāk par 12 reizēm es neieteiktu. Amplitūda varētu būt no 12 līdz 30 reizēm," savā vārda dienā skaidro treneris Mikus. "Pēc tam funkcionālāks vingrinājums - esam atbalstā [ar rokām] pret krēslu ar  taisnu augumu un stingru vēdera presīti. Un veicam šādas kustības [saliec kāju celī un virza pret rokām}. Hops, ne mazāk kā 12 reizes uz katru pusi. Tālāk vingrinājums ķermeņa augšdaļai - kājas nedaudz saliektas, mugura taisna un hops, izelpa augšā. Saliecam rokas un iztaisnojam!"

Ja pēc kāda laika ar 30 reizēm katram vingrinājumam kļūst par maz, tad slodzi var palielināt. Šādus elementārus ikdienas vingrojumus mājas apstākļos vai darbā var veikt gandrīz jebkurš.

Veselība
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti