Tavs bērns noteikti interesēsies par lasīšanu un rakstīšanu. Nepalaid to garām!

Lasītprasme un rakstītprasme bērna izglītošanas ceļā ir ļoti svarīgi faktori, tos vislabāk attīstīt vienlaicīgi – mācot burtu pazīt un uzrakstīt. Iemācīties pirmos burtus pazīt, tos rakstīt ir liels notikums bērna dzīvē. Saprast, ka burti un cipari ir informācijas nesēji, ar to palīdzību var iegūt un nodot informāciju, ir pats svarīgākais ceļā uz lasīšanas un rakstīšanas prasmju apguvi. Bērnam par to būs interese. Svarīgi nenokavēt šo brīdi.

Vecākiem jābūt vērīgiem, jo bērni interesējas par visu nezināmo, arī burtu un ciparu pasauli. Ja šo interesi pamana, bērns mācīsies ar lielāku prieku, ja šo interesi nepamana, tad gaidāmas lielākas grūtības.

Tāpēc vecākiem jābūt vērīgiem, interese par burtiem ne vienmēr nozīmēs to, ka bērns ar grāmatu rokās stāvēs jums blakus un lūgs palasīt vai nosaukt burtus un vārdus.

Bērna pasaules izzināšanas procesā vēlēšanās uzzināt, kas slēpjas aiz burtu zīmēm var būt klusa un nemanāma, bet vienalga, kādā attīstības posmā bērns par to interesi izrādīs.

Bērns vēro apkārt notiekošo un cenšas pamanīto atdarināt. Ja bērns nekad neredz, ka vecāki raksta vai lasa, tad, iespējams, viņa interese par grāmatām nebūs liela, kā par visu, ko mazais nezina. Vēl sliktāk – ja mācīšana notiek piespiežot, bērnam radīsies nepatika pret grāmatām. Tāpēc jāmācās šajā procesā rast  prieku.

  • Dodiet bērnam iespēju apskatīt daudz grāmatu. Aizejiet uz bibliotēku un grāmatu veikalu. Izvēlēties grāmatas par bērnus interesējošu tēmu.
  • Lasiet bērnam priekšā. Kad grāmata izlasīta, lai bērns lasa grāmatu jums priekšā, lai to dara pat tad, ja vēl nezina nevienu burtu, saturu bērns atcerēsies.
  • Lasīšana un rakstīšana nav tikai sēdēšana pie galda ar grāmatu vai zīmuli rokās.  Rakstīšanas mācīšanās procesā ietilps dažādas darbības un aktivitātes, visbiežāk to nosaka bērna intereses.
  • Rakstīt var smiltīs vai sniegā!. Kurpju kastē ieberiet smiltis vai mannu un sagatavojiet burtu paraugus, bērns cenšas burtus vilkt mannā vai smiltīs.
  • Burtus var veidot no plastilīna, plastikas, mīklas. Izcepiet burtu cepumus vai piparkūkas!
  • Burtus var veidot no auklām vai diegiem. Varat uz grīdas no auklas salikt burtu, lai bērns šo burtu izstaigā.
  • Burtu var veidot uz papīra, pielīmējot dažādas lietas (čiekurus, papīra gabaliņus, pērlītes, zīles, audumu, lentas u.c.) kāda burta formā.
  • Veidojiet asociācijas. Bērnam mācīšanās procesā ir svarīgas dažādas asociācijas, lai atcerētos informāciju. Piemēram, uz lapas uzrakstīts burts “Ū”, bērns tam pielīmē ūsas. Iespējams, ka tieši šī metode palīdzēs atcerēties, ka šis ir burts “Ū”, bērns atcerēsies, ka “Ū” ir “ūsu burts”, “K” ir Kaspara burts, “T” ir tēta burts. Mācīšanās procesā tas ir labi, jo nākamajā pakāpē bērns gribēs uzzināt, kāpēc “K” ir visu Kasparu un “T” visu tētu burts. Tas palīdzēs rast izpratni par burtu nozīmi.
  • Meklējiet burtus! Ja bērns iemācās jaunu burtu, nostipriniet zināšanas, meklējot to vārdos grāmatās, avīzēs, ielu nosaukumos, veikalu preču aprakstos, uz produktu iesaiņojumiem – it visur.
  • Nopērciet bērniem makaronus burtu un ciparu formās, meklējiet zināmos, salieciet vārdus!
  • Mudiniet bērnu rakstīt, kas sākumā nozīmē švīkošanu, un dažādu nesaprotamu ķeburu veidošana. Nekas, meistars rodas darot!
  • Neaizmirstiet paslavēt bērnu par progresu. Iemācīties burtus ir sarežģīts un nenovērtējami nozīmīgs notikums bērna dzīvē. Slavējiet ikreiz, ja bērns ir guvis jaunas zināšanas vai tikai centies ko iemācīties. Ir svarīgi, lai mācīšanās nepārvērstos par mocībām.

Ievērojiet noteikumus glīta rokraksta veidošanai!

  • Rakstītmācīšanas procesā ļoti svarīgas ir divas lietas – interese un pietiekama fiziskā attīstība. Pat ja bērnam ir interese par rakstīšanu, iespējams, bērns nevar noturēt zīmuli pareizi, nav pietiekami attīstītas bērna kustību koordinācijas un regulācijas spējas, kā arī  bērna roku sīkās muskulatūras darbība.
  • Lai stiprinātu roku muskulatūru, bērnam jāveido no māla, plastilīna vai plastikas, jāspēlē rotaļspēles, kurās pirkstos jāsatver sīkas lietas – pupas jāsašķiro traukos pēc krāsas vai formas, jāsaver pērlītes, jāpielīmē sīkas lodītes un citi līdzīgi darbi. Tādas aktivitātes bērnu fiziskai un garīgai attīstībai ir nenovērtējamas.
  • Bērna rakstīšanai svarīgs ir piemērota augstuma galds un krēsls, kā arī pareizs ķermeņa stāvoklis:
  • Sēžot nedrīkst piespiesties pie galda.
  • Atstarpei starp galda virsmu un bērna krūtīm jābūt tik platai, lai tai cauri brīvi ietu bērna dūrīte.
  • Bērnam mugura jātur taisni.
  • Burtnīca vai papīra lapa jānovieto slīpi.
  • Svarīgi ir pareizi satvert un turēt rakstāmo. Tas dažiem bērniem izdodas viegli, citiem nepieciešams ilgāks laiks. Vecākiem jāpievērš uzmanība tam, kā bērns tur rakstāmo un, ja nepieciešams, satvēriens jākoriģē.
Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vecāki un bērni
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti