Ģimenes studija

Kad ģimene no pilsētas dodas dzīvot laukos

Ģimenes studija

Kas ir līdzgaitniecība un kā tā var palīdzēt jauniešiem

Speciālistu ieteikumi vecākiem, kā bērnam iemācīt kārtot un šķirot mantas

Sakārtojot māju, sakārto emocijas! Speciālistu ieteikumi vecākiem, kā bērnam iemācīt kārtot un šķirot mantas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Bērnam ir jāmāca kārtot un šķirot mantas, atteikties no rotaļlietām un drēbēm, kas vairs nav aktuālas pašam. Speciālisti uzsver, ka mazam bērnam jāierāda kārtošanas principi, iesakot izmantot plauktus, kastes, kas palīdz sastrukturēt un pārskatīt lietas. Izmetot vai atdodot mantas vai apģērbu, jāņem vērā emocionālais un piesaistes faktors, šim solim bērns ir jāsagatavo, lai nesāpinātu.

Sākt kārtošanu ar to, ka mēģina pārliecināt visus ģimenes locekļus, ir nevajadzīgi, uzskata pirmsskolas un Montessori pedagoģe Dana Gulbe. Ja kārtošanu sāk kaut viens no ģimenes, sakārtojot to, kas pieder viņam, tas atver pieeju procesam, citi sekos.

Kārtošana bloga "Viens + Viens" autores Lauras Grēviņas divu bērnu ģimenē notiek ik pa laikam. Galvenokārt tas saistīts ar mantām, ar kurām bērni nespēlējas, vai drēbēm, kuras vairs neder.

Pasaules Dabas fonda izglītības projektu vadītāja, izglītības pulciņu un radošo darbnīcu vadītāja bērniem, divu dēlu mamma Elīna Pēkšēna  uzsver, ka bērnu prasme uzturēt kārtību ir dažādas dažādos vecumposmos. Ir arī tā, ka nekārtība bērniem netraucē.

Ir labi, ja bērnam ģimenē iedod izpratni par dabas jautājumiem, par to, ko no kā ražo un kur lietas paliek dabā, uzskata Elīna Pēkšēna.

Katram ir jābūt savai vietai un zonai, mazam bērnam istaba varētu būt pārāk liela telpa,  bērndārzniekam tā var būt dārgumu lāde.

Bērnu audzināšanā bieži aizejam pārāk tālu – atbildību atstājot bērnam: bērns negrib izmest, tad to nedarām. Bērns jāiemāca rūpēties par savu zonu, kur ir viņa kārtība, un neviens tur nejaucas, tā bērns pats nonāk pie secinājuma, kā ērtāk un labāk dzīvot – vai traucē piekrauts galds vai ne.

Bērnu izvēlei bieži atstājam pārāk lielu brīvību, jāatceras, ka ģimene izstrādā noteikumus, ne tikai bērns.

Psihoterapijas speciāliste Līga Bernāte uzskata, ka atdodot, daloties, atdāvinot bērna lietas, bērnu jāiesaista šajā procesā, ir jāsaskaņo ar viņu viedokli, jo mainot, izmetot mantas, kādas lietas var būt emocionāli nozīmīgas, pat, ja bērns ar mantu nespēlējas. Ja bērns ir "izaudzis" no kādas mantas, tad to varēs atdot. “Galvenais ir cieņpilna attieksme pret bērna vajadzībām un pārdzīvojumiem,”pauž Līga Bernāte.

“Daudz mantu ir “vizuālais troksnis” bērnam”, uzskata Dana Gulbe.

Bērns bieži spēlējas tikai ar vienu mantu. Tāpēc ir vēlams, lai bērnam vienalaicīgi ir pieejamas trīs līdz 10 rotaļlietas. “Novēlu visiem vecākiem ļaut bērnam garlaikoties,” aicina Dana Gulbe, uzskatot, ka garlaicības brīdī dzimst bērna radošums.

Dana Gulbe kārtības uzturēšanai iesaka izmantot dažādas kastes, kurās sagrupē lietas, kastēm jābūt nelielām.

Sakārtojot māju, sakārto prātu, labsajūtu un emocijas, uzsver Dana Gulbe.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti