Iesakām pašiem mazākajiem!
Mīļie vecāki, mēs esam radījuši drošu un radošu platformu zinātkāriem pirmsskolas vecuma bērniem - LSM Bērnistaba!
Bērnistabā ir interesanti un attīstoši uzdevumi, spēles, filmas, eksperimenti, zīmēšana, vakara pasaciņa un daudz kā cita.
Valdorfa pedagoģija ir alternatīva apmācības sistēma, kura balstās uz antropozofijas mācības pamatiem. Antropozofijas galvenā pamatdoma ir tā, ka cilvēkā jāattīsta visas jomas – griba, jūtas, domāšana.
Pārmērīga intelektualizācija agrā vecumā, pēc Valdorfa pedagoģijas veidotāja Rūdolfa Šteinera domām, nav nepieciešama, tā pat var kaitēt.
Lielāka vērība bērna izglītošanā jāvērš prasmēm un jūtām.
Pirmā Valdorfa skola radās Vācijā, fabrikas „Waldorf Astoria” vadītājs uzaicināja Rūdolfu Šteineru nodibināt skolu fabrikas strādnieku bērniem. Valdorfa pedagoģijai Latvijā ir 25 gadi. Mums ir Ādažu Brīvā Valdorfa skola un Rīgas Valdorfa skola, arī bērnudārzos īsteno Valdorfa pedagoģijas pamatprincipus. Igaunijā ir atvērtas 11 Valdorfa skolas.
Latvijas Radio raidījumā “Ģimenes studija” aplūko Valdorfa pedagoģijas galvenos pamatprincipus, skaidro tās lomu izglītības sistēmā, salīdzinot to ar citiem alternatīvās izglītības virzieniem.
Valdorfa skolas filozofija
Valdorfa skolas filozofijas pamatā ir pats bērns, viņa dotības, spējas un intereses, individualitātes spējas.
Tāpēc skolā strādā vairākos līmeņos, atbilstīgi bērnu spējām. Skolā neliek mācīties ātrāk un vairāk, ir daudz mākslas priekšmetu un daudz lietu, kuras bērns spēj izdarīt, vairāk akcentējot mākslu un emocijas, ne intelektuālās spējas.
Mammas Mairas Tones pieredze kā svarīgāko Valdorfskolas pedagoģijā uzsver to, ka bērns drīkst būt pats, mācīties domāt un iet pats savu ceļu.
“Valdorfskola ir brīvība atbildībā,” skaidro Maira Tone.
Valdorfa pedagoģijā brīvība iet kopā ar patstāvību un atbildību, veicina pašvērtību un attīstību.
Klasiskā pedagoģija vairāk akcentē akadēmiskos sasniegumus un bērnu salīdzināšanu.
“Salīdzināšana var iznīcināt bērna pašiniciatīvu. Valdorfa pedagoģija respektē dažādību," secina profesore Tija Zīriņa.
Valdorfa skolās skolēni saņem aprakstošu vērtējumu. Katram bērnam ir iespēja izaugt savā tempā, nenodarot pāri ar sliktiem vērtējumiem. “Ballu sistēma ne vienmēr parāda bērna spējas,” Valdorfa skolas vērtēšanas sistēmu iepretim ballu vērtēšanas sistēmai skata Tija Zīriņa.
Valdorfa skolas īpašais ritms
Īpašs ritms ir gan skolā, gan bērnudārzā. Tas izpaužas mācību tēmās, piemēram, matemātiku pastiprināti mācās četras nedēļas, tad mācās citas tēmas, pievienojam vienas zināšanas otrām. Ritms ir veidots tā, lai intelektuālām mācībām sekotu mākslinieciskas nodarbes un izvairoties no mācāmo tēmu sadrumstalotības. Valdorfa pedagoģija ir robežu pedagoģija, robežas ir stingri noteiktas. Katram mācību gadam ir sava dominante.
Antropozofija uzsver, ka pedagoģijas pamatā ir pats bērns un viņa konkrētais vecums, kurš nosaka mācību saturu un metodes, ar kādām jāstrādā.
Skolotājs vada klasi no pirmās līdz devītajai, tāpēc skolotājam jābūt ļoti izglītotam, jo mācību priekšmeti mācību saturā pārklājas.