Ģimenes studija

Iecerēti stingrāki noteikumi bērnu rotaļu laukumu iekārtošanai

Ģimenes studija

Ar iniciatīvu aicina "aukles līdzfinansējumu" piešķirt pašiem vecākiem

Brokastis ir svarīga ēdienreize. Tomēr gandrīz puse skolēnu neēd tās

Aizvien mazāk skolēnu brokasto. Idejas ātrām un veselīgām brokastīm

Speciālisti uzskata, ka bērnam brokastis ir ļoti nozīmīga ēdienreize. Pētījumi liecina, ka bērni aizvien mazāk brokasto mājās, tāpat mazāk brokasto visa ģimene kopā. Ģimenes, kurās regulāri brokasto, vairāk pievērš uzmanību veselīgam un pilnvērtīgam uzturam kopumā.

Latvijas Radio raidījumā “Ģimenes studija” saruna par brokastu nozīmi un nepieciešamību bērnu attīstībai un veselībai.

Ēšanas paradumi veidojas ģimenē

Slimību profilakses un kontroles centra vecākā sabiedrības veselības analītiķe Iveta Pudule pauž, ka brokastu ēšana ir veselīgs ieradums, to arī apstiprina pētījumi.

Ilgu gadu laikā ir pētīti ēšanas paradumi, atklājot, ka tie cilvēki, kuri ēd brokastis, arī regulāri pievērš uzmanību veselīgam uzturam – vairāk ēd augļus un dārzeņus.

Brokastu ēšanas īpatsvars ( 5., 7., 9. klase) Latvijā samazinās, rāda pētījumi. Arī to bērnu īpatsvars, kuri ēd brokastis kopā ar vecākiem, samazinās. Tāpat mazs bērns, ja neēd kopā ar ģimenes pieaugušajiem, izvēlas neveselīgākas lietas.

Paradumi veidojas ģimenē -ja vecāki neēd brokastis, tad grūti sagaidīt, ka bērns to darīs.

Brokastošana ir atkarīga no ģimenes sociāli ekonomiskā stāvokļa, jo tas ir labāks, jo paradumi ir labāki.

Bērns nav mazs pieaugušais, bērnam enerģijai brokastis nepieciešamas, lai skolā nesāk sāpēt galva un vēders.

Brokastu ēšanas nepieciešamība bērniem

Brokastīm ir jābūt, tās jāēd 40 minūtes līdz stundai pēc pamošanās. Brokastis īpaši bērniem ir jāēd, jo vajadzīga enerģija, tā brokastu nozīmi skaidro uztura speciāliste Lizete Puga. “Neesam vienādi, bet nevaram salīdzināt pieaugušu vīrieti un bērnu. Ja pieceļamies neilgi pirms došanās ceļā, tad noteikti negribas vēl ēst.”

Ja mājās bērns vēl negrib ēst, tad iespējams paņemt līdzi ēdienu uz skolu.

Brokastis ir svarīgas arī no bērna veselības viedokļa - ja ir brokastis, visi veselības uzstādījumi ir labāki, jo tad, kad krītas cukura līmenis organismā, bieži izvēles ir neveselīgas - saldi ēdieni un dzērieni - ātru ogļhidrātu avoti.

Bērnam nepieciešama septiņas reizes lielāka uzturvielu deva nekā pieaugušajiem. Nepieciešamas četras līdz piecas ēdienreizes dienā.

Bērna kognitīvās spējas ir zemākas, ja no rīta nav uzņemtas nepieciešamās barības vielas.

Latvijā ir daudz skolu, kurās piedāvā bērniem brokastis, lai bērni būtu paēduši un labāk mācītos.

Pirmsskolā bērniem ir brokastis, tāpēc vecāki nepieradina bērnu brokastot; kad sākas skolas gaitas, jāmaina pieradumi.

Ko ēst brokastīs

Brokastīs apēdamais ēdiena daudzums ir divu sauju izmērā, uzsvars uz saliktajiem ogļhidrātiem.

Bērna organismu pie brokastīm var pieradināt, tāpēc svarīgi vakarā neēst ļoti daudz un no rīta laicīgi celties.

Brokastīs pārslas ar pienu ir populārs ēdiens, arī biezpiena sieriņš, bet tādās brokastīs ir liels cukura daudzums. Cukura dienas deva bērnam ir piecas līdz sešas tējkarotes cukura, ēdot pārslas, to var jau brokastīs to notiesāt.

Pamazām nepieciešams pieradināt bērna garšas kārpiņas, piemēram, jāsāk miksēt brokastu pārslas, lai nebūtu vienkārši saldas, tā iesaka Lizete Puga.

Ja ēd saldu, tad paceļas cukura līmenis, kad tas nokrītas, tad atkal apēd ātru ogļhidrātu avotu – bulciņas, sulas, konfektes, bērni nesaprot, kas ir sāta sajūta.

Organisms nav muļķis – prasa, lai dod ātros ogļhidrātus, bet “kam mums zobi? Mums jāņem pilngrauds, jāsakošļā,” pauž Puga.

Garšas kārpiņu pieradināšana pie cita veida pārtikas ir laika jautājums - divas nedēļas, līdz bērns pats pierod, nav pamata teikt – mans bērns neēd, negaršo.

Puga novēro, ka bērni ar lieko svaru brokastīs ēd saldus jogurtus, pāris biezpiena sieriņus, ātro uzkodu piedāvājumu, kas nav veselīgi un bērnam ar lieko svaru nav nepieciešams.

Daudzos gadījumos vecākiem jāizdomā, kā aizstāt veikalā pirktu našķi ar ko veselīgāku – piemēram, saldo biezpiena sieriņu var pagatavot mājās paši veselīgāk, ar mazāku cukura daudzumu.

Idejas veselīgām brokastīm:

  • Auzu putra ar zemenēm, banāniem, ievārījumu.
  • Sāļa putra ar pētersīļiem un sieru.
  • Pilngraudu (auzu, griķu, piecgraudu utt) putra labāka, jo grauds ar visu apvalciņu. Mannā putra ir ātrie ogļhidrāti.
  • Izcept kēksiņus, ko paņemt līdzi uz skolu.
  • Dažādas maizītes.
  • Auzu pārslu putra ar žāvētiem augļiem – iepriekšējā vakarā žāvētos auglīšus aplej ar ūdeni, no rīta pieber pārslas un uzvāra.
  • Pilngraudu lavašos ietin olu, salātlapas vai ko citu, ko var ņemt līdzi uz skolu.
  • Kabaci sarīvē, pieliek rīvētu sieru, olu, samaisa – uzliek uz maizītes, izcep cepeškrāsnī.
0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Vecāki un bērni
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti