Rīta Panorāma

Laika ziņas

Rīta Panorāma

Telefonintervija ar Liepājas mēru Gunāru Ansiņu

Latvijai – trīs "bronzas" starptautiskajā matemātikas olimpiādē

Starptautiskajā matemātikas olimpiādē Latvijas skolēniem trīs bronzas medaļas un trīs atzinības

Japānā notika starptautiskā matemātikas olimpiāde, tajā piedalījās seši Latvijas skolēni, iegūstot trīs bronzas godalgas un trīs atzinības.

Olimpiādē piedalījās vairāk nekā seši simti jauno matemātiķu no 112 pasaules valstīm, tostarp 16 gadus vecais Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Inženierzinātņu vidusskolas skolēns Adriāns Piliksers.

"Viņi nav salīdzināmi ar skolā sastaptajiem uzdevumiem. Tur nav jārisina integrāļi, tur nav jārēķina atvasinājumi. Tur ir galvenokārt jāatrod radošs atrisinājums, lai kaut kādai dotajai informācijai atrastu, piemēram, pierādījumu. Kaut kādam svarīgam faktam, piemēram," olimpiādes uzdevumus raksturo Adriāns Piliksers.

Kopumā olimpiādes uzdevumi Adriānam likās vieglāki, nekā sagaidīts. Taču viņš ir paškritisks.

"Es pieļāvu diezgan smagu kļūdu. Es atrisināju vidējo uzdevumu otrajā dienā. Tur bija trīs uzdevumi: viens vieglais, viens vidēji grūtais un viens riktīgi grūtais. Es atrisināju vidēji grūto. Bet es neizdomāju veidu, kā atrisināt to salīdzinoši vieglo uzdevumu. Bišku sirdsēsts. Nu nekas, gaidīšu nākamo gadu."

Vienlaikus ir arī lepnums, jo to pašu vidēji grūto uzdevumu atrisināja tikai 100 no 600 dalībniekiem, tostarp Adrians.

Latvijas komandas vadītājs Kims Georgs Pavlovs pauž: "Tā ir ļoti laba sajūta. Viena sestdaļa atrisināja un to vidū divi mūsu skolēni. Arī daudzās citās valstīs, piemēram, Ukrainā to atrisināja tikai viens skolēns."

Matemātika Adriānu aizrāvusi kopš pirmās klases. Pēc skolas absolvēšanas viņš apņēmies studēt Rīgas Tehniskajā universitatē, iespējams, par datu analītiķi vai mākslīgā intelekta modeļu taisītāju.

"Visām tēmām šajā olimpiādē patiesībā ir diezgan liels pielietojums reālajā dzīvē, piemēram, skaitļu teorija ir viena no šīm četrām tēmām, tā kā bāze mūsdienu informācijas aizsargāšanai un drošām sarunām cilvēku starpā internetā. Tā kā tas ir ļoti forši, kā matemātika – tāds abstrakts temats – spēj atrast pielietojumu īstajā dzīvē," skaidroja Adriāns Piliksers.

Arī Latvijas komandas vadītājs savulaik ir bijis daudzu starptautisko olimpiāžu dalībnieks. Tagad Kims Georgs Pavlovs mācās Kembridžas Universitātē. Paralēli – klātienē vai attālināti – ar visu sirdi un prātu palīdz Latvijas jaunās matemātiķu paaudzes skološanā.

"Es teiktu, ka, ja mēs salīdzinām ar citām valstīm, tad 110 valstu konkurencē mēs bijām pa vidu, mums bija 55. vieta pēc punktu kopsummas, bet tuvāko gadu laikā es centīšos izdarīt visu, kas ir manos spēkos, un arī citi olimpieši pasniedzēji darīs visu, kas ir viņu spēkos, lai paceltu Latviju līdz Top 30, jo es uzskatu, ka ir mūsu spēkos to izdarīt," pauda Kims Georgs Pavlovs.

Sarunā nevarēja nepieskarties jautājumam par šī gada eksāmenu rezultātiem, kur devīto klašu beidzējiem viszemākie rezultāti ir bijuši tieši matemātikā.

"Es nepiekrītu apgalvojumam, ka bērnam var nepadoties matemātika, es teiktu, ka katrs bērns var saprast matemātiku optimālā līmenī bez problēmām, ja viņš velta tam laiku un viņam ir labs pedagogs, kurš  iedvesmo un ieinteresē tajā priekšmetā.

Jo matemātika ir balstīta uz loģiku. Viss, kas tajā notiek, ir loģisks un, ja var atrast pareizu pieeju bērnam, tad, manuprāt, vajadzētu bez problēmām iemācīt bērnam matemātiku optimālā līmenī, jo cilvēki pēc būtības ir loģiskas būtnes, tāpēc tas ir pašsaprotami, ka, ja pareizi māca bērnu, viņam var [iemācīt domāt] loģiski, jo mums instinktīvi ir jāspēj domāt loģiski," skaidroja Kims Georgs Pavlovs.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti