Neirozinātne biznesa vadībā – risinājums mūsdienu izaicinājumiem

Arī biznesa līderi un vadītāji, palielinoties informācijas apjomam un dzīves tempam, meklē jaunas pieejas komunikācijā ar darbiniekiem, tapat arī risinājumus, kā uzlabot produktīvitāti darba laikā. Gan starptautiski, gan lokāli populāri kļuvis meklēt risinājumus arī neirozinatnē.

Neirozinātne jeb zinātne, kas pēta cilvēka smadzeņu darbību, pēdējo gadu laikā ir strauji attīstījusies. 2016. gadā Ekonomikas forumā Davosā pirmo reizi eksperti skaļi vērsa uzmanību uz to, ka iegūtās zināšanas neirozinātnē var palīdzēt uzlabot biznesa rezultātus un komandu vadību.

Tagad šī tēma ir kļuvusi aktuāla arī Latvijā.

Pirmo reizi Starptautiskās Kouču federācijas ICF Latvijas nodaļa organizē konferenci, kur galvenā uzmanība tiks pievērsta neirozinātnes atklājumiem un iespējām tos izmantot biznesa vadībā. Konferencē uzstāsies viena no zinošākajām neirozinātnes pētniecēm reģionā Parisa Zarnegara. Viņai ir doktora grāds neirozinātnē, kas iegūts, studējot Karolinskas universitātē Zviedrijā. Viņai ir milzīga koučinga pieredze – vairāk nekā 2000 koučinga prakses stundu. Zarnegara daudzus gadus veltījusi smadzeņu izpētei, un šo informāciju centusies nodot vadītājiem dažādos lielos uzņēmumos Skandināvijā. Viņa sarunā ar lsm.lv atzīst, ka pieprasījumu pēc neirozinātnes skaidrojumiem no biznesa līderiem kļūst aizvien vairāk.

Kā Jūs izskaidrotu - kas ir neirozinātne?

Neirozinātne ir zināšanas par to, kā darbojas mūsu smadzenes un nervu sistēma. Tā ir iespēja saprast, kāpēc mēs uzvedamies vai jūtamies tieši tā, kā uzvedamies vai jūtamies. Koučingā šis termins ienāca pirms 10 gadiem, kad zinātnieki sāka pamanīt saistību starp šo nozari un zināšanām par smadzenēm. Koučinga sesijās notiek komunikācija, kuru veido smadzeņu procesi.

Ja zini, kā darbojas smadzenes, tad proti komunicēt.

Tagad šo abu zinātņu saistība ir attīstījusies tik tālu, ka notiek konferences, kas tiek veltītas īpaši šai tēmai. Tur satiekas zinātnieki, kouči un uzņēmumu vadītāji, lai diskutētu par to, kā biznesu padarīt pelnošāku ar neirozinātnes palīdzību.

Kā neirozinātnes koncepts ir attīstījies pēdējo gadu laikā?

Zināšanas, ko pēdējo 10 gadu laikā esam ieguvuši tieši neirozinātnē, nav salīdzināmas ar to, ko mēs zinājām par smadzeņu procesiem iepriekšējo 100 gadu laikā. Un tas ir kļuvis iespējams, pateicoties tehnoloģijām, kas ļauj “dzīvajā” apskatīt smadzeņu procesus.

Ir iespējams pieslēgt skeneri un skatīties, kas notiek cilvēka smadzenēs, kad viņam kaut ko stāsta – vai viņš domā pozitīvi vai negatīvi, un kura smadzeņu daļa kļūst aktīvāka.

Kā šīs zināšanas var palīdzēt biznesam?

Ja mēs runājam par jebkuru organizāciju vai uzņēmumu, mums vienmēr ir jārunā par cilvēkiem. Bez viņiem neviens uzņēmums neeksistētu. Un jautājums ir par to, kā šie cilvēki domā, kā viņi jūtas un kā viņi rīkojas.

Ja uzņēmuma vadītājs nezina, kas motivē vai ietekmē darbiniekus, viņš nevar izprast viņu rīcības motīvus. Rezultātā ir nesaprašanās un strīdi. Savukārt, ja uzņēmuma vadītājs cilvēku rīcību izprot, viņš ar tiem var komunicēt augstākā līmenī un arī ietekmēt viņu spējas veikt darba uzdevumus. Tas palīdz gan motivēt, gan pieņemt lēmumu.

Visas šīs zināšanas ir no neirozinātnes. Daudzu lielu uzņēmumu vadītāji pēc apmācībām mani aicina atkārtoti, lai to pašu informāciju nodotu darbiniekiem. Tādējādi ir lielāka iespējamība, ka visi spēs komunicēt vienā valodā un vienā līmenī.

Kas šobrīd ir lielākie izaicinājumi biznesā?

Liela daļa līderības modeļu vairs neiederas šā brīža sabiedrībā. Mēs esam ceturtās industriālās revolūcijas sākumā. Visi runā par mākslīgo intelektu un digitalizāciju. Šo procesu ietekmē gan bizness, gan sabiedrība ļoti mainās, un tas notiek ļoti strauji. Darbiniekiem ir bail zaudēt darbu. Ir liels stress un milzīgs informācijas apjoms – cilvēki nesaprot, kā ar to tikt galā. Un vadītāji, kas neprot komunicēt, šo stresu padara vēl intensīvāku.

Tāpēc vadītājiem un līderiem ir nepieciešams jauns veids, kā komunicēt. Biznesa līderim ir jāpalīdz darbiniekiem apstrādāt informāciju. Neirozinātnes paņēmienu izmantošana ir viens no labākajiem veidiem, kā to izdarīt. Ja es komunicēšu citādāk, varbūt cilvēki sapratīs mani labāk, jo sniegšu vairāk informācijas un atbilstošākā veidā? Tas ir jauns domāšanas un rīcības veids.

Dažādas smadzenes izprot dažādas lietas atšķirīgi. Atšķiras uztveres, un reizēm varbūt tiek domāts kaut kas pilnīgi cits salīdzinājumā ar to, kas tiek pateikts.

Es esmu dzirdējusi tikai pozitīvas atsauksmes no uzņēmumu vadītājiem, kas ar neirozinātni ir nolēmuši iepazīties tuvāk. Viņi daudz uzzina par sevi un to, kā var kļūt par labāku līderi un palīdzēt apkārtējiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Tehnoloģijas un zinātne
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti