Liepājnieks elektrovelosipēdu un kartingu biznesa īstenotājs Artis Daugins ir viens no tiem Latvijas iedzīvotājiem, kurš jau gadiem ilgi runā par nepieciešamību vairāk izmantot elektrību, lai pārvietotos pa Latvijas ceļiem. Artim Dauginam ir pieredze, braucot ar šādu transporta līdzekli arī lielākus attālumus. Braucot no Liepājas uz Rīgu, līdz šim viņš lādējis auto pie savas māsas Saldū. Tagad viņš gaida, kad Latvijā sāks darboties ātrās uzlādes stacijas:
„Zinot, kas notiek pasaulē, tā būs liela priekšrocība tiem, kuri izmanto šos automobiļus. Super! Ceru, ka mēs arī varēsim beidzot normāli aizbraukt uz Rīgu darba vajadzībās. Runājot par izmaksām un uzlādes laiku, ir gatavi piemēri Skandināvijā, mums tikai jāizvēlas īstais.”
Tieši šajās dienās no Liepājas uz Rīgu darba vajadzībās ar elektroautomobili devies Liepājas Universitātes darbinieks, kolēģis no Dabas un inženierzinātņu katedras - lektors Dzintars Tomsons, tādējādi mašīnu izmanto arī pētījumiem.
„Dodamies komandējumos 100 km rādiusā. Šoreiz gan aizbraucis tālāk uz Rīgu, lai testētu kā automobilis uzvedas. Zināms, ka tiek uzstādītas uzlādes stacijas. Testējam, vai tīkls ir labs. Vēl visur nedarbojas, tāpēc Saldū nācies izmantot lēno uzlādi, kas ilgusi vismaz trīs stundas. Līdz Rīgai kolēģis ir ticis un ceru, ka tiks rīt arī atpakaļ,” saka Daugins.
Uzlādes stacijas pašlaik darbojas tikai dažās vietās Latvijā.
Uzlāžu staciju izbūvei var sekot līdz CSDD mājaslapā,
norāda CSDD Liepājas nodaļas pārstāvis Arnis Jekste. Šobrīd uzlāžu staciju izbūve Latvijā turpinās:
„Kurzemē darbojas viena stacija, viena Zemgalē, četras Rīgā, pārējās atrodas tālāk no mums. Kopumā izbūvētas ap 30. Līdz gada beigām jādarbojas 70 stacijām. Kurzemē darbojas Talsu apkārtnē.”
Arnis Jekste piebilst, ka autovadītāji jau pamanījušo norādes. Kurzemē, braucot uz Rīgu, tādas jau redzamas pie Durbes, Skrundas un citviet, taču praktiski tās vēl nedarbojas. Lai izmantotu stacijas, autovadītājiem ir jānodrošinās ar speciālu autorizācijas karti CSDD.
„Maija otrā pusē mums ir plānots uzsākt izbūvēto elektrouzlāžu staciju monitoringu. Ir jāveic tarifu aprēķins un saskaņošana Ministru kabinetā. Tad arī mēs varēsim uzskatīt, ka tās darbosies pilnvērtīgi. Braucot uz Rīgu, elektromobili varēs uzlādēt daudzās vietās,” cer Jekste.
Uzlādes attīsta arī privātie uzņēmēji. Ne mazāk saistošas ir dažādās atlaides un priekšrocības elektroautomobiļu lietotājiem. Piemēram, Jūrmalā nav jāmaksā par iebraukšanu, Rīgā var braukt pa autobusu joslām. Liepājā un Klaipēdā nav jāmaksā par autostāvvietām, zina teikt Jekste.
Kopumā Latvijā pašlaik reģistrēti vairāk nekā 400 elektrotransporta līdzekļi, ieskaitot kvadriciklus, mopēdus un citus. Vieglās automašīnas ir vairāk nekā 300.
gada pirmajos mēnešos Latvijā Ceļu satiksmes drošības direkcijā reģistrēti 20 ar elektrību darbināmi transporta līdzekļi.