Automātiskajā avārijas zvanu sistēmā automašīnās saskata lielu potenciālu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Eksperti pārliecināti - sociālo tīklu bums ir pāri un ir uz palikšanu, nākamais lielais informācijas tehnoloģiju izaicinājums, kurš mainīs cilvēku ikdienu, būs tā dēvētais lietu internets. Būtisku grūdienu tā attīstībā dos Eiropas Parlamenta un Eiropas Komisijas vēlme panākt, ka no 2015.gada visiem jaunajiem auto Eiropā jābūt aprīkotiem ar automātisko avārijas zvanu sistēmu "eCall". Tas automātiski brīdina glābšanas dienestus par ceļu satiksmes negadījumiem.

Pirms gada vasarā Eiropas Parlaments pieņēma ziņojumu, kurā tika pausta vēlme ieviest "eCall" sistēmu visā jaunajām automašīnām obligāti. Gada laikā Eiropas Komisija ir strauji virzījusies uz priekšu un vairs tikai retais šaubās par to, ka automātisko avārijas zvanu sistēmu "eCall" agrāk vai vēlāk būs visās jaunajās automašīnās.

Sistēmas eCall būtība ir vienkārša - automašīnā ir mobilais tālrunis un vairāki sensori, kuri avārijas gadījumā automātiski nosūta glābējiem informāciju par auto atrašanās vietu, ātrumu, ar kādu auto braucis, cik drošības spilvenu nostrādājuši, kā arī to, cik daudz drošības jostu auto bijis piesprādzēts, lai varētu spriest par cietušo skaitu.

Pilotprojekti liecina, ka glābēju ierašanās laiks šādi tiek samazināts uz pusi, līdz ar to smagu avāriju gadījumos tas ļauj izglābt vairāk dzīvību. Tas, protams, ir noderīgi visai sabiedrībai.

Sākumā autoražotāji iebilda pret obligāto sistēmu, jo tā sadārdzinās auto cenu. Tomēr laika gaitā tie kļuvuši pielaidīgāki, jo iespēja sazināties ar gudro auto rada jaunas biznesa iespējas viņiem pašiem, uzskata  Telekomunikāciju uzņēmuma „Telia Sonera” globālās mašīnu savstarpējās komunikācijas nodaļas vadītājs Hans Dahlbergs.

„Piemēram, ja jūsu auto nepieciešams remonts, auto ražotājs to zina jau pirms jūs to saprotat. Viņi var jums atsūtīt e-pastu ar piedāvājumu auto salabot. Vēl viena lieta - ja jums jau piecus gadus pieder auto, ražotājs varētu jums piedāvāt ļoti labu piedāvājumu jaunāka modeļa iegādei, ja jūs veco auto esat lietojis saudzīgi un veicis visas apkopes. Tas ir izdevīgi auto ražotājam, jo ļauj apiet auto tirdzniecības uzņēmumus un ar savu klientu runāt nepastarpināti,” skaidro Dahlbergs.

Ļoti labas iespējas savā biznesā šeit redz arī apdrošināšanas kompānijas.Automašīnas vairs nebūs auto, tie būs gigantiski viedtālruņi. Tas mainīs biznesa loģiku. Piemēram, apdrošināšanas kompānijas - šobrīd tās vērtē, cik laba ir jūsu mašīna, kādā rajonā jūs dzīvojat, vai tās daudz zog, kā arī to, ko skaļi neatzīst- kāda dzimuma autovadītājs jūs esat: vīrietis vai sieviete. Balstoties uz šiem parametriem tiek noteikta apdrošināšanas cena. Pēc automašīnu pievienošanas viņi varēs piedāvāt „kā maksā - tā brauc" tipa apdrošināšanu.

Balstoties uz jūsu auto datiem viņi redzēs, cik ātri jūs braucat, kur visbiežāk novietojat auto, vai regulāri apkopjat savu auto, līdz ar to cenu viņi nenoteiks pēc dzimuma stereotipiem, bet gan pēc tā, kā tieši jūs braucat un lietojat auto,” stāsta „Telia Sonera” pārstāvis.

Tik pat labi jūs varat vienoties ar savu autoservisu, lai tas pieskata jūsu auto attālināti, piekļūst tā datorā noglabātajiem datiem un laicīgi pabrīdina par nepieciešamo remontu un izmaksām. Un nākotnē būs vēl visādi pakalpojumi un veidi, kā šo sistēmu izmantot gan sabiedrības, gan lietotāju un biznesa labuma gūšanai. Vienkārši līdz šim par šiem risinājumiem vēl nav iedomājušies, pārliecināts komunikācijas ierīču ražotāja „Ericsson” pārstāvis Miguels Blokstrands. Piemēram, nemaz tik nereāla nav iedoma par gudro pilsētu, kura, sazinoties ar tajā esošajiem auto, regulē visu satiksmi un iesaka labākos ceļus. Protams, jāņem vērā arī mašīnu komunikācijas riski.

„Drošības aspektus varam sadalīt trīs blokos. Pirmā, savienojuma drošība, ar šiem jautājumiem jau strādā telekomunikāciju nozare - tam mums ir SIM kartes. Otra lieta ir aizsardzība pret ielaušanos, hakeriem, lai varam būt droši, ka ierīces savā starpā komunicē un informāciju neviens nemaina ļaunprātīgos nolūkos. Tā ir joma, par kuru jāatbild IT drošības risinājumiem. Šīs abas lietas ir tehniskas. Trešā lieta ir vairāk tāda filozofiska no sērijas, vai mašīnas pārņems pasauli. Es domāju, cilvēki to nepieļaus un tiks nodrošināta izvēles brīvība tajā, cik tālu mēs ļausim mašīnām kontrolēt mūsu dzīvi, gluži kā sociālo tīklu izmantošanā,” norāda „Ericsson” pārstāvis Miguels Blokstrands.

Abi eksperti pārliecināti, ka "eCall" sistēma būs nozīmīgs grūdiens lietu savstarpējai komunicēšanai jeb lietu internetam, un praktiski visas lietas, no kuru pievienošanas internetam ir iespējams gūt kādu labumu, tiks savienotas.

Pieticīgākās prognozes liecina, ka līdz 2020.gadam savstarpēji būs savienoti aptuveni 50 miljardi ierīču, piemēram, veļasmašīna ar elektronisko durvju slēdzeni un auto, lai zinātu to, ka tuvojaties mājai un ir laiks beigt mazgāt veļu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti