''AirDog" darbības princips ir vienkāršs - sportists uz rokas vai pie ķiveres piestiprina pulti, kurai seko nelielais četru rotoru lidaparāts. Lai nodrošinātu šo sekošanu, tiek izmantoti sarežģīti algoritmi, GPS, barometrs, un citas sistēmas sastāvdaļas. To ka pasaulē šādam izgudrojumam ir pieprasījums jau pieradījusi produkta pārdošanas kampaņa ASV.
Latviešu uzņēmumā SIA "Helico Aerospace Industries", komanda izveidojusi Pasaulē pirmo bezpilota lidaparāta tehnoloģiju ar pašsekošanas funkciju. Līdzīgus lidaparātus ar "GoPro" kamerām bieži izmanto ekstrēmo sporta veidu cienītāji, lai iemūžinātu sevi no malas.
Uzņēmuma komandas vadošais pētnieks Iļja Nevdahs stāsta, ka jaunā Latvijā radītā bezpilota lidaparāta “AirDog” galvenā priekšrocība ir tā, ka kameru nav jāvada ar kādu milzīgu pulti vai jātur rokā pašam sportistam.
"Turklāt tas prasa gan laiku, gan enerģiju, lai šādus aparātus iemācītos pilotēt, bet tas, ko mēs piedāvājam un arī izgudrojām ir autonoms aparāts, kas nav jāvada, tas visu dara pats un tur arī ir tā pievienotā vērtība. Jāpiebilst, ka mūsu lidaparāts atšķiras ar veiklību, sekojot sportista kustībām, atšķirība no tirgū jau esošiem sekojošiem filmēšanas lidaparātiem," pastāstīja uzņēmuma pārstāvis Iļja Nevdahs.
Komandā darbojās desmit speciālisti, kas pie idejas nonākuši, jo paši iesaistīti aktīvajos sporta veidos un šāds dinamisks, sekojošs aparāts triku un sasniegumu fiksēšanai pašiem arī esot ļoti vajadzīgs, bet tirgū nav bijis pieejams.
Projekts izstrādāts gada laikā, nelielā lidlaukā tehnoloģija testēta teju katru dienu un daudzi lidaparāti arī avarējuši.
"Mēs sākām ar ļoti vienkāršiem prototipiem, kas bija kopā saskrūvētas alumīnija caurulītes ar klāt piestiprinātiem motoriņiem. Svarīgākais bija sasniegt koncepta pierādījumu tam, ka šāda tehnoloģija vispār ir iespējama. Pirmais solis bija tas, ka rakstījām programmnodrošinājumu un pētījām, kādā veidā var izmantot jau pieejamos sensorus un izdomāt tādus algoritmus, lai kaut kas lidojošs varētu tiešām dinamiski autonomi sekot," turpina pētnieks Nevdahs.
Uzņēmums aizvadītajā nedēļā jau ir veiksmīgi uzsācis pārdošanas kampaņu kolektīvā finansējuma interneta vietnē "Kickstarter".
Projektam bija paredzēts 40 dienu laikā savākt 200 tūkstošus dolāru, kas nepieciešami ražošanas sākšanai. Taču šo slieksni jau ir izdevies sasniegt.
Runājot par situāciju ar zemo zinātnes novērtējumu no valsts puses finansiālā ziņā, pats Iļja atzina, ka savas inženiertehniskās zināšanas ieguvis Latvijā un secina, ka kopumā tehniskajās jomās jauniešiem ir iespējas atrast veidu kā palikt šajā nozarē tepat Latvijā.
"Jauniešiem ir ļoti liela interese par šīm lietām un mēs esam veikuši dažus seminārus arī Rīgas Tehniskajā universitātē, lai tieši pastāstītu studentiem par iespēju pievienoties mūsu komandai nākotnē. Mēs meklējam gan potenciālos matemātiķus un fiziķus, kā arī programmētājus.
Mēs esam meklējumos, jo gribam paplašināt savu komandu.
Mēs saprotam to, ka šis izgudrojums ir tikai viens solis šajā jomā, jo roboti kļūs arvien intelektuālāki un mēs paši gribam būt tie, kas virza to uz priekšu," apņēmīgs ir viens no lidaparāta radītājiem Iļja Nevdahs.
Biznesa galamērķis šim projektam šobrīd galvenokārt ir ASV tirgus, taču arī no Latvijas cilvēki to jau esot gatavi iegādāties. Šī gada vasarā plānots uzsākt arī "AirDog" ražošanu Latvijā.