Izdevums «Zirga pase» - latviešu folkloras bagātības par zirgiem

Izzinošos pētījumus par mūsu tautas tradīcijām un valodas bagātību turpina folkloras kopa "Savieši". Pirms trim gadiem klajā nāca izdevums "Saviešu mēļošana", kas bija veltīts audumu krāsošanai ar dabīgajām krāsvielām. Tagad "Savieši" piedāvā jaunu izdevumu "Zirga pase", kas iepazīstina ar bagātīgo apzīmējumu klāstu, kas mūsu folklorā piedēvēts zirgam.

Izdevums ietver gan kompaktdisku ar 16 tautasdziesmām, gan grāmatu, kurā izlasāms Ineses Tones pētījums par zirgu krāsām. Folklora liecina, ka zirgs mūsu tautā bijis īpaši godāts dzīvnieks. Ne velti, lai raksturotu tā krāsu un īpašības, latviešu valodā atrodami 480 dažādi apzīmējumi.

Bērs, ripains, ar basām kājiņām - tās ir tikai dažas no pazīmēm, kā mūsu folklorā tiek raksturoti zirgi. Kopumā apzīmējumu klāsts ir patiešām milzīgs un lielākā daļa no tiem šodien mums skan kā pārsteigums. Piemēram, tādi uz zirga pazīmēm attiecināti vārdi kā prūss, teterains, mušains, loss, palss, pāts vai arī tāds, kam ir raunas acis vai kam kāja augstā zābakā.

Visām šīm krāsām skaidrojumu tagad var atrast Ineses Tones pētījumā, kas pievienots audiodiskam ar 16 tautasdziesmām. "Saviešu" dalībniecei Inesei Tonei, kura ir liela zirgu mīļotāja, pieder ierosme par izdevumu "Zirga pase". Viss aizsācies ar zirga apzīmējumu dulinbērs, kas figurējis kādā "Saviešu" dziedātā bēru dziesmā.

"Bija rudens, veļu laiks, mēs dziedājām bēru dziesmu "Jūdziet manim dulinbērus, vediet mani kalniņā". Viena kopas dalībniece prasīja: "Bet kas ir tie dulinbērie, es nesaprotu?" Es saku - tie ir dūkanbēri, tas ir apvidvārds. Viņa prasa, kas ir dūkanbēri, un tad es sapratu, ka lielākā daļa cilvēku nezina šo vārdu nozīmi. Es e-pastā aizsūtīju visiem tādus īsus krāsu skaidrojumus. To bija izlasījis Juris Zalāns, viņam tas bija iepaticies, viņš teica - taisām projektu! Tā mēs arī pie tā nonācām," stāsta Inese Tone.

Tieši bēram zirgam, kas pamatā nozīmē "brūns", ir visvairāk apzīmējuma nokrāsu, tādas kā dūkainbērs, dūkanbērs, dūkans, dungans, dūks, dūls, dulinbērs un vēl citas. Bet ne visi apzīmējumi ir saistīti tikai ar krāsu, citi attiecināmi arī uz zirga raksturu un izskatu.

"Piemēram, svebele var būt gan tāda pelēcīga ķēve, gan ķēve ar niknu raksturu. Tāpat ir dažādi apzīmējumi zirgiem, kas ir lēnāki vai vecāki. Vienīgais - mūsu pierastais kleperis patiesībā nenozīmē vecu, slimu un vārgu zirgu. Vārda izcelsme nāk no viduslejasvācu valodas un nozīmē - "zvārguļi". Tātad kleperis ir zirgs, kuram ir aizjūgs ar zvārguļiem. Es pat nemāku izskaidrot, kā mēs esam nonākuši līdz tam, ka par kleperi saucam pavecāku, vārgāku zirdziņu," saka Inese Tone.

Citkārt zirga krāsām vai aprakstam var būt arī simboliska nozīme. "Ir arī dainas par Dieviņu vai kādu citu dievību, kas brauc lēni ar pelēku zirdziņu, un Janīna Kursīte to skaidro kā miglu virs laukiem. Tāpat arī zirgi, kuriem bija krāšņākas pazīmes vai izteiktāka krāsa, viņus uzskatīja par īpašākiem. Piemēram, līgavas ir ļoti izvēlīgas, skatoties, ar kādu zirgu pēc viņām atbrauc," norāda Inese Tone.

Pētījumu par zirgu krāsām veidojusi Inese Tone, bet dziesmu tekstu un melodiju vākšana par šo tēmu bijis "Saviešu" kopdarbs. Rezultāts ir tematiska un skaniska daudzveidība. "Mēs tā kā mozaīku visu montējām kopā, likām gabaliņu pa gabaliņam, centāmies arī dziesmas dziedāt tā, lai arī izmantotu katras mūsu "Saviešu" dziedātājas balsi un tās īpatnības. Kādai balss labāk der tieši bēru dziesmām, kādai piestāv jaunavīgākas melodijas, kādai - nopietnākas," stāsta kopas dalībniece Ērika Māldere.

Kā vēstīts, izdevumu "Zirga pase" folkloras kopa "Savieši" kopā vēl ar citām folkloras kopām ieskandinās piektdien, 17.jūlijā, plkst. 14 Rīgas mākslas telpā. Līdzās dziesmām varēs klausīties arī Ineses Tones stāstījumu.

Saistītie raksti
Tautas māksla
Kultūra
Jaunākie
Interesanti