Ar jaunajiem satiksmes noteikumiem cer vairāk aizsargāt gājējus un velobraucējus

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Valdība 2.jūnijā apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) izstrādātos jaunos Ceļu satiksmes noteikumus (CSN). To mērķis ir uzlabot ceļu satiksmes drošību, jo īpaši mazaizsargāto satiksmes dalībnieku - gājēju un velosipēdistu drošību, kā arī veicināt dažādu satiksmes dalībnieku savstarpēju līdzāspastāvēšanu. Jaunie CSN paredz plašākas iespējas velobraucējiem, piemēram, atsevišķos gadījumos tie drīkstēs pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslām, kur būs atļauts atrasties arī elektromobiļiem. Šie CSN jau izstrādes laikā tika vērtēti gana pretrunīgi, tostarp ierosinājums noteikt 80 km/h maksimālo braukšanas ātrumu uz grants ceļiem.

Valdība 2.jūnijā apstiprināja Ministru kabineta (MK) noteikumu projektu „Ceļu satiksmes noteikumi” (CSN), lai uzlabotu satiksmes drošību uz ceļiem, īpaši pievēršot uzmanību mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem, informēja SM sabiedrisko attiecību speciālists Rolands Rumba. Ņemot vērā grozījumu lielo apjomu, par lietderīgu atzīts CSN izteikt jaunā redakcijā, kas stāsies spēkā 2016.gada 1.janvārī.

„Esmu pārliecināts, ka jaunie Ceļu satiksmes noteikumi palīdzēs uzlabot drošību uz Latvijas ceļiem. Kaut arī pēdējā laikā ceļu satiksmes drošības jomā ir darīts daudz, taču šobrīd ir jādomā par jauniem pasākumiem. Kā jau iepriekš esmu akcentējis, svarīgākie ir mazaizsargātie ceļu satiksmes dalībnieki, un šis ir viens no darbiem, kas ved uz kopēju mērķi uzlabot ceļu satiksmi kopumā, bet jo īpaši akcentējot mazaizsargāto dalībnieku drošību,” pavēstīja satiksmes ministrs Anrijs Matīss ("Vienotība"). 

Noteikumu projektā iekļauts plašs regulējums attiecībā uz velosipēdu vadītājiem nepieciešamo infrastruktūru, ieviesta un definēta ceļa infrastruktūras sastāvdaļa - velojosla, kas paredzēta braukšanai ar velosipēdu.

Precīzāk noteikta arī velosipēdu atrašanās vieta uz ceļa – velosipēda vadītājiem jābrauc pa tiem paredzēto infrastruktūru, taču, ja šīs infrastruktūras nav vai tā ir attālināta no ceļa, velosipēda vadītājiem atļauts braukt pa brauktuvi.

Braukšana pa ietvi atļauta kā izņēmuma gadījums - ja braukšana pa brauktuvi, ņemot vērā ceļu satiksmes intensitāti, ceļa un meteoroloģiskos apstākļus, nav iespējama, ir apgrūtināta vai bīstama.

Gājējiem uz ietves ir priekšroka un velosipēda vadītājiem jāizvēlas tāds braukšanas ātrums, lai gājēji netiktu apdraudēti vai traucēti. Braukšana pa ietvi jebkurā gadījumā atļauta bērniem līdz 12 gadu vecumam un to pavadītājiem.

Uzstādot attiecīgas ceļa zīmes, var atļaut braukšanu ar velosipēdu pa sabiedriskā transporta joslām.

Vienā dienā velobraucēji netiks padzīti no ietvēm, Latvijas Radio pastāstīja Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Kvalifikācijas daļas priekšnieks Juris Teteris. Ar jaunajiem noteikumiem plānots pievērst uzmanību tam, ka velosipēdistu Latvijā kļuvis  vairāk un viņiem paredzēts pārvietoties pa speciālu infrastruktūru vai braucamo daļu kopā ar citiem transporta līdzekļiem.

Uz latviešu valodas priekšrocībām terminos Latvijas Radio norādīja Latvijas Riteņbraucēju apvienības valdes priekšsēdētājs Viesturs Silenieks. Viņš uzsvēra, ka vārds "ietve" norāda, ka tā domāta gājējiem, savukārt "brauktuve" paredzēta transportlīdzekļu kustībai, tostarp arī riteņbraucējiem. 

Komentējot jaunos CSN, žurnālists Arnis Blodons Latvijas Radio raidījumā "Pēcpusdiena" piebilda, ka šī bija iespēja pievērst uzmanību apdzīšanas manevram, kas ir atļauts krustojumos. Tas apdraud satiksmes drošību gadījumos, kad pretimbraucošais transportlīdzeklis nogriežas pa kreisi. 

Jaunajos un pretrunīgi vērtētajos CSN tiks ieviesta prasība gājējiem un velosipēdu vadītājiem diennakts tumšajā laikā lietot apģērbu (vesti) ar labi redzamiem gaismu atstarojoša materiāla elementiem.

Nolūkā popularizēt elektromobiļus šo transportlīdzekļu vadītājiem plānots atļaut braukt pa sabiedriskā transportlīdzekļa joslām.

Savukārt nolūkā uzlabot velosipēdu vadītāju drošību plānots ieviest satiksmes organizācijas risinājumus, ar ko šo transportlīdzekļu vadītājiem tiks atļauta braukšana pa sabiedriskā transportlīdzekļu joslām.

Ar jaunajiem noteikumiem plānots aizliegt transportlīdzekļu stāvēšanu un apstāšanos krustojumos, kā arī uz gājēju un velosipēdu ceļiem.

Nolūkā uzlabot un paplašināt satiksmes organizācijas iespējas ieviesta iespēja izmantot ceļa zīmes ar maināmu informāciju, jauni ceļa apzīmējumi un jaunas ceļa zīmes.

Jaunajos CSN noteikts aizliegums automobilī, kas nav aprīkots ar drošības jostām, pārvadāt bērnus līdz trīs gadu vecumam.

Izpildot Satiksmes drošības padomes lēmumu, ieviests maksimāli atļautā braukšanas ātruma ierobežojums uz grants ceļiem - tas būs 80 km/h.

Lai novērstu iespēju izvairīties no fotoradariem, ieviests aizliegums numura zīmi izmainīt, aizsegt, pārklāt ar aizsargmateriāliem vai to apslēpt citā veidā.

Nolūkā uzlabot uz velosipēdu vadītājiem attiecināmo noteikumu uztveri un izpratni tiks nodalītas uz velosipēdu un mopēdu vadītājiem attiecināmās normas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti