4. studija

Ienesīgs bizness - zemes iegāde zem daudzīvokļu mājām

4. studija

4. studija

Ko sāls kaisīšana uz ielām nodara automašīnām

Uz ielām izkaisītā sāls dēļ pasliktinās gaisa kvalitāte un rūsē mašīnas

Sala laikā ielas kļūst baltas, jo sasalst kaisītais sāls, kas tiek izmantots kā pretslīdes materiāls.

"Uz Rīgās maģistrālajām ielām, kur notiek intensīva transporta kustība, tiek kaisīts sāls, kam  nav nekādu piemaisījumu. Tas ir mitrināts sāls, lai tas nesasaltu," skaidro Rīgas domes Satiksmes departamenta pārstāve Una Ahuna-Ozola. "Savukārt uz trešās kategorijas ielām, izvērtējot laikapstākļus tiek kaisīts smilts un sāls maisījums," pauž Ahuna-Ozola.

Viņa piebilst, ka šis ir visekonomiskākais un visefektīvākais pretslīdes materiāls tādiem laikapstākļiem, kādi ir Latvijā.

"Sāls ir visilgāk pārbaudītais līdzeklis. Lai arī tam ir ietekme (uz vidi), tomēr tā nav tik liela. Savukārt jaunie pretslīdes materiāli, kam klāt ir piejaukti kaut kādi ķīmiski piejaukumi, tie nav tik ilgi izmēģināti un pielietoti, lai varētu teikt, ka tie ir pilnībā nekaitīgi," norāda Ahuna-Ozola.

Tuvāko 10 gadu laikā, visticamāk, nekas nemainīsies, jo kanalizāciju sistēmu pārbūve ir pārāk dārga un autovadītāju braukšanas stils - neatbilstošs. Tādēļ arī turpmāk būs jāsadzīvo ar blakusefektiem, piemēram, gaisa kvalitātes pasliktināšanos.  

Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra Gaisa un klimata nodaļas vadītāja Aiva Eindorfa gan min, ka janvārī un februārī piesārņojums nav pārsniedzis normatīvus.

Tiesa, sāls kaisīšana gaisa kvalitāti vairāk ietekmē pavasarī un vasarā.

"Kad ielas sāk nožūt, tad šīs koncentrācijas attiecīgi tiek reģistrētas. Ja biežāk notiktu ielu mitrā tīrīšana,tad koncentrācijas nebūtu tik augstas," norāda Eindorfa.

Jau krietni agrāk - vēl pirms pavasara iestāšanās - sāls sāk kaitēt automašīnām. "Sāls sāk bojāt arkas, durvju ailes un durvju sliekšņus," norāda automazgātavas maiņas vecākais Jevgeņijas Maldžus. "Protams, mašīnas mūža ilgums pagarinās, ja to mazgā biežāk," pauž Maldžus.

Autovadītāji atzīst sāls lielo ietekmi uz spēkratu tehnisko stāvokli.

"Pēdējā laikā ļoti bieži vajag mazgāt mašīnas, jo ir tik daudz sāls sakaisīts, ka ne tikai mašīna, bet arī apavi iet bojā.

Ja grib saglabāt krāsu un lai nerastos rūsa un neietu bojā detaļas, tad mašīna ir jāmazgā vismaz 10 reizes mēnesī," saka Kaspars.

Savukārt Andis pauž, ka "mana iepriekšējā mašīna norūsēja mūsu Latvijas apstākļu un sāls dēļ".

Jau samiernieciskāka ir cita auto īpašniece Karīna. "Mašīna ir jāmazgā katru nedēļu. Es nomazgāju pirms pāris dienām. Protams, tas ir sāls. Es saprotu, ka ceļi ir slideni, tāpēc mūsu drošībai kaut kas ir jāziedo," norāda Karīna.

Arī autoservisa īpašnieks un autosportists Ingus Jēkabsons mudina automašīnas ziemā mazgāt biežāk.

"Mašīna pa reizei būtu jānomazgā, lai tā sāls nekožas virsbūves krāsojumā. Kāds stāvvietā ir uzsitis kādu "buktīti", mēs to neesam pamanījuši un tā iekodīsies [virsbūves krāsojumā]. Labāk būtu viņu pa reizei nomazgāt," saka Jēkabsons.

Viņš aicina lielā salā mašīnas neturēt apsildāmās garāžās. "Labāk uzturēt to sāli sasalušā pozīcijā ārpus telpām. Lai nav tā - katru dienu izkūstot, sāls sāk "kosties" metālā," pauž Jēkabsons.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ikdienai
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt