Panorāma

Veselības ministre I.Circene tomēr atkāpjas

Panorāma

Nacionālais vēstures muzejs pamet Rīgas pili

Atkāpjas kārtējā AS "Pasažieru vilciens" valde

Matīss atlaiž «Pasažieru vilciena» valdi (20:36)

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Satiksmes ministrs Anrijs Matīss ("Vienotība") pirmdien, norādot uz atbildību par jauno elektrovilcienu nomu, no amata atlaidis uzņēmuma "Pasažieru vilciens" (PV) valdi.

Savukārt Latvijas Radio ziņo, ka PV valdi no amata atcēlis satiksmes ministrs Anrijs Matīss („Vienotība”).

Ministra neapmierinātību izraisījis fakts, ka PV valde nav spējusi pamatot, kā uzņēmums spēs maksāt Šveices kompānijai ik gadu „Stadler Bussnang” daudzus miljonus eiro.

PV arī nav spējis panākt vienošanos ar „Latvijas Dzelzceļu” par infrastruktūras maksājumiem un apstiprināt šī gada budžetu, bez tam uzņēmuma budžeta aprēķini par plānoto vilcienu iepirkumu no „Stadler” nevieš pārliecību, ka tie ir pietiekami pamatoti. Bez tam nav radies iespaids, ka no finansiālajiem aspektiem pietiekami rūpīgi izvērtēts arī „Hyundai” piedāvājums - tā secinājusi Satiksmes ministrija.

„PV nav veicies ar uzdevumiem, kas PV valdei bija izvirzīti. Arī šodien iesniegtie finanšu aprēķini (…) nerada pārliecību, ka PV ir spējīgs šos vilcienus nopirkt un nodrošināt jaunu ritošo sastāvu (..),” teica Matīss. Viņš arī piebilda, ka nav skaidrs, kāpēc Igaunijā pirkums no šī paša uzņēmuma „Stadler” ir bijis lētāks nekā Latvijai.

Šī iemesla dēļ ministrijas darba kārtībā ir nonācis jautājums par esošās uzņēmuma valdes nomaiņu. Premjere Laimdota Straujuma („Vienotība”) uzskata, ka šajā situācijā šāds lēmums ir pamatots. „Ja šie aprēķini nebūs apmierinoši, ja PV valde nevarēs pamatot sava lēmuma argumentāciju, tad tas būs jautājums par PV valdes spēju strādāt (..)” norādīja Straujuma.

Pasažieru Vilciena valde nav mainījusi viedokli par to, ka Latvija tomēr var atļauties iepirkt jaunos vilcienos, tomēr uzņēmums vienlaikus atzīst, ka jautājums par infrastruktūras maksājumiem joprojām nav atrisināts. Saistībā ar to valde ir gatava arī uzņemties atbildību, tostarp arī atkāpjoties, īsi pirms ministra paziņojuma pieļāva valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis.

„Faktiski šis ir viens no jautājumiem par kuru risināšanu vai neatrisināšanu uzņēmuma valde ir gatava atkāpties. Tas ir pietiekoši nopietns jautājums (..)” atzina Birkmanis.

Neskatoties uz to, ka pieaugošo infrastruktūras maksājumu un energoresursu dēļ PV izdevumi aizvien vairāk pieaug, satiksmes ministrs šobrīd izslēdz iespēju paaugstināt vilciena biļešu cenas. „Kamēr nav saprātīgs komforts, tikmēr es neredzu iespēju paaugstināt biļešu cenu,” norāda Matīss.

Vienlaikus Matīss neizslēdz, ka jaunie elektrovilcieni joprojām varētu tikt iepirkti arī šī iepirkuma ietvaros, un, pieļauj iespēju, ka abiem pretendentiem - gan Šveices uzņēmuma „Stadler”, gan Dienvidkorejas „Hyundai” - joprojām ir izredzes saņemt pasūtījumu.

Neoficiāli zināms, ka šī valde centusies arī vienoties ar „Latvijas Dzelzceļu” par īpašu norēķinu kārtību, tomēr sarunas izgāzušās, un papildu valsts finansējums palicis kā vienīgais risinājums.

„Šāda iespēja nepastāv. Mēs ļoti labi zinām, cik šogad ir paredzēti budžetā līdzekļi, un arī nākamajos gados es neredzu šobrīd tādu iespēju, jo pasažieru vilcienam bija uzdevums nodrošināt vilcienu iegādi esošo līdzekļu ietvaros (..) Es neuzskatu, ka nodokļu maksātāju nauda būtu jātērē šādam pasākumam,” saka Matīss.

Pēc darba zaudēšanas Birkmanis uzsver, ka ir gatavs palīdzēt jaunajai valdei. „Mēs esam gatavi ar savām zināšanām un pieredzi, ko mēs esam guvuši gadu gaitā,  strādājot PV, palīdzēt jaunajai valdei, palīdzēt, kā saka (iesmejas) šo tēmu risināt,” uzsver Birkmanis.

Atkāpjoties paši, valdes locekļi zaudējuši kompensācijas divu mēnešalgu apmērā, ko būtu saņēmuši, ja par atstādināšanu lemtu ministrs.

Matīss jau uzrunājis atsevišķus dzelzceļa sfēras ekspertus, kas varētu atkārtoti izvērtēt abu kompāniju – „Stadler Bussnang” un „Hyundai Rotem” piedāvājumus.

Vēstīts, ka par PV vilcienu nomas konkursa uzvarētājiem kļuva Šveices kompānija „Stadler Bussnang”. Līgums pagaidām gan vēl nav parakstīts. Konkursa rezultātus jau apstrīdējusi Dienvidkorejas kompānija „Hyundai Rotem”, kas uzstāj, ka tās piedāvājums ir lētāks. Neoficiāli gan izskanējis, ka dienvidkorejiešiem atteikts, jo viņu ražotajiem vilcieniem ir bijušas problēmas Ukrainā. "Stadler" piedāvātā nomas maksa vilcieniem uz 15 gadiem ir 412 miljoni eiro, bet "Hyundai" - 284 miljoni.

Satiksmes ministrs Anrijs Matīss („Vienotība”) jau iepriekš izteica šaubas, ka uzņēmums var atļauties šādu darījumu bez valsts palīdzības. Taču valstij šādu līdzekļu tuvākajos gados nebūs.

Kā iepriekš norādīja Matīss, iespēja, ka no valsts varētu būt nepieciešami papildus līdzekļi, apdraudēja darījumu, jo valsts šobrīd vilcienu šādus izdevumus atļauties nevar.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti