Panorāma

Panorāma

Panorāma

Mūžībā aizgājis dziedātājs Zdislavs Romanovskis

Vērtēs skolas rīcību

Skolu uzraugs vērtēs Rīgas ģimnāzijas atteikumu uzņemt neredzīgu jaunieti

Izglītības kvalitātes valsts dienests (IKVD) izvērtēs Rīgas Valsts 3. ģimnāzijas rīcību, atsakot vietu vidusskolā neredzīgam jaunietim. Skolas direktors skaidro – zēns nav uzņemts, jo izkritis iestājeksāmenā matemātikā. Tomēr jaunieša mamma ir pārliecināta, ka nepieciešamo punktu skaitu nav izdevies savākt vienīgi tādēļ, ka iestājeksāmens nav bijis pielāgots skolēniem ar redzes invaliditāti.

Par neredzīgo Georgu, kurš plecu pie pleca ar redzīgajiem vienaudžiem mācās Vaivaru pamatskolā, LTV raidījums "Panorāma" pirmo reizi stāstīja pirms četriem gadiem. Kopš tā laika viņš absolvējis 9. klasi un, izturējis konkursu 60 uz vienu vietu, gadu mācījies Minesotas neredzīgo akadēmijā.

"Tur arī es ļoti daudz komplimentus dzirdēju Georga sakarā, ka viņš ir divas galvastiesas augstāks, kā mēs to esam panākuši, kādas mums ir īpašas metodikas, kāds mums ir īpašs valsts atbalsts. Jau martā bija skaidrs, ka Amerikas puse viņam piedāvā palikt, turpināt mācības," stāstīja Georga mamma, biedrības “Es redzu” vadītāja Aivija Bārda.

Tomēr puisis atgriezies Latvijā. Viņa mamma ir pārliecināta – tieši nepielāgotās vides dēļ šeit Georgs izaudzis tik patstāvīgs. Tagad jaunietis vēlas iet vidusskolā.

Izvēle krita uz Rīgas Valsts 3. ģimnāziju, jo tā ir visērtāk sasniedzama no Centrālās dzelzceļa stacijas, un Georgs, kurš ikdienā pieradis viens pats pārvietoties ar vilcienu, skolā varētu nokļūt bez citu palīdzības. Lai nezaudētu Amerikā pavadīto gadu, jaunietis nolēmis kārtot eksāmenu uzreiz uz 11. klasi.

"Mēs ierodamies uz eksāmenu šajā jaukajā kompānijā un skolotāja ir ļoti izbrīnīta, jo viņa to, ka neredzīgs bērns liks eksāmenu, uzzināja tikai no rīta. Fināls ir tāds, ka tas eksāmens nav noticis tā, kā viņam bija jānotiek, tad bija jābūt brailā sagatavotam. (..) Tad, kad šie punkti nepietika, es gāju pie direktora un lūdzu, lai dod iespēju nolikt tā, kā jānoliek, jo mēs saprotam, ka tā nebija reāla situācija, kā viņš tika likts. Un principā, jā, viņš piekrita.

Vakar vakarā es saņēmu īsziņu no skolas direktora, ka diemžēl eksāmens nebūs, jo esot pilns sastāvs klasēm, nokomplektēts. Bet pirms tam mēs runājām, ka šī vieta ir," teica jaunieša mamma.

Skolas direktors skaidro – Georgs piedalījies papildu uzņemšanā uz trīs 11. klasē brīvajām vietām, un konkursu nav izturējis.

Rīgas Valsts 3. ģimnāzijas direktors Andris Priekulis uz norādi, ka saskaņā ar jaunieša mammas teikto eksāmenu pieņēmusī skolotāja līdz pat eksāmena rītam neesot zinājusi, ka pārbaudījumu kārtos arī neredzīgs puisis, teica: "Kāda starpība, kāpēc skolotājam ir jāzina vai nav?". Pārbaudījuma kārtošanas veids nemainoties, bērnam ir jābūt līdzi asistentam.

"Bērns ar asistentu ierodas, kārto eksāmenu, eksāmens notiek. Šis kārtošanas veids ir caur kompjūteru, kā no viņa braila raksta valodas nonāk uz mums saprotamu valodu, uz ciparu valodu.  (..) Katrai skolai ir sava specifika, es teikšu tā, es jau īsti pat nezinu, vai es viņu būtu uzņēmis pēc iestājpārbaudījuma, tas vēl ir nākamais jautājums," sacīja skolas direktors.

IKVD ir informēts par šo gadījumu un sola to izvērtēt. Tajā norāda – ja puisis būtu izturējis iestājeksāmenu, viņu neuzņemt nedrīkstētu. Eksāmenam bijis jābūt pielāgotam neredzīgiem jauniešiem.

"Valsts ir nostādījusi šo jautājumu tādā griezumā, ka mums ir mērķis integrēt šādus bērnus vispārējās izglītības iestādēs, un attiecīgi pielāgojas arī regulējums. (..) Gribētos ticēt, ka skolas tiek pielāgotas," vērtēja IKVD Uzraudzības departamenta direktors Juris Zīverts.

Vaivaru pamatskolas direktore, kas palīdzējusi Georga mammai meklēt vidusskolu, kur jaunietis varētu mācības turpināt, atzīst – skolas nav atvērtas uzņemt neredzīgu bērnu.  

"Mums arī tas bija milzīgs izaicinājums, bet, tā kā mēs to sākām pirms deviņiem gadiem un gājām Georgam blakus, mums tā ir ikdiena, un mums tas liekas tik normāli, tik vienkārši, ka šie bērni mācās. Mēs ieejot klasē jau esam tās mazās lietiņas apguvušas, un tas mums neprasīja nekādus papildu līdzekļus.

Un vakar arī skolotāja izteica – bet ar Georgu taču ir tik viegli strādāt, jo viņš ir tik ļoti centīgs, mācīties gribošs, viņš ir apķērīgs, atjautīgs. Viņam ir tikai viens cits instruments, viņam nav pildspalvas, viņš strādā ar dzirdi un savu braila mašīnīti," stāstīja Vaivaru pamatskolas direktore Inese Kārkliņa.

Tagad Georga mamma meklē citus variantus tepat Latvijā, tomēr jau nākamgad jaunietis atgriezīsies Amerikā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt