Uzņēmumā "Pasažieru vilciens" ir nepilns tūkstotis darbinieku. 15. novembrī, kad turpināt darbu drīkstēs tikai pret Covid-19 vakcinētie vai atbilstīgu sertifikātu uzrādītāji, potēti tikai 85% no visiem darbiniekiem. "Pasažieru vilciena" pārstāvis Egils Krutovs neslēpj, ka no mēneša vidus ar darbības nepārtrauktības jeb ripojošu vilcienu nodrošināšanu būs problēmas.
Krutovs sacīja: “Pilnā apjomā mums ir nepieciešami vismaz 77 elektrovilcienu mašīnisti un 44 dīzeļvilcienu mašīnisti. Šobrīd, ņemot vērā, ka cilvēki ir iesākuši, ir motivēti un steidzināti vakcināciju uzsākt, tas reālajā dzīvē nav tik vienkārši. Līdz ar to 18 elektrovilcienu mašīnisti un 13 dīzeļvilcienu mašīnisti nebūs paspējuši iegūt derīgo sertifikātu un viņus nāksies atstādināt.”
Viņš arī skaidroja, ka darbinieku zaudēšana tieši ietekmēs pasažierus: “No 15. novembra līdz 28. novembrim prognozēts, ka “Pasažieru vilciens” nevarēs nodrošināt valsts pasūtījuma izpildi pilnā apjomā. Būsim spiesti atcelt aptuveni 17% elektrovilcienu reisu un 20% dīzeļvilcienu reisu. (..) Īpaši kritiska situācija būs rīta un vakara stundās.”
Tādējādi līdz šim dzelžaini izpildītais vilcienu kustības grafiks pašķīdīs, cietēju lomā atstājot pasažierus, kam nebūs, ar ko pārvietoties, bet tad, kad vilcieni kursēs, tie būs pārpildīti, radot arī saslimšanas riskus.
Satiksmes ministrija kā atbildīgā institūcija risinājumu šai problēmai pagaidām nav atradusi.
Ar reisu mazināšanu potēšanās pretinieku radītās problēmas risinās arī pašvaldības uzņēmums "Rīgas satiksme". No 1500 sabiedriskā transporta vadītājiem katrs ceturtais vai piektais ir saslimis. Daļu piemeklējušas īstas kaites, tajā skaitā Covid-19, bet daļa varētu būt sasirguši teorētiski, pateicoties vēlīgiem ģimenes ārstiem par obligātās vakcinācijas vai darba pamešanas paildzināšanu ar darba nespējas lapām. Rīga nolēmusi jau no trešdienas par gandrīz piekto daļu samazināt reisu skaitu, norādīja uzņēmuma vadītāja Džineta Innusa.
Rīgas vicemērs Vilnis Ķirsis (''Jaunā Vienotība'') par reisu mazināšanas problēmu nerunā kā par krīzi, bet mājsēde un aicinājums strādāt attālināti to ļauj atlikt tikai uz laiku. Viņš aicina rīdziniekus vienkārši nekur nebraukt.
“Labāk ir prognozējams, bet retāks šis reisu skaits, nekā tas ir biežāks, bet mēs vienkārši nespējam to izpildīt. Visdrīzāk šo piepildījuma normu mums izdosies vismaz 50% sasniegt. Kopumā es aicinu rīdziniekus, it sevišķi šajā mājsēdes laikā, nopietni izvērtēt varbūt mazāk svarīgus braucienus, ko var atlikt un neveikt šajā laikā,” atzīmēja Ķirsis.
Arī pašvaldības uzņēmumā "Rīgas namu pārvaldnieks" var nākties atlaist vairāk nekā 200 pret Covid-19 nevakcinētu darbinieku. Lielākā daļa no atstādinātajiem būs sētnieki. Vai Rīgai draud "grimšana mēslos"? Pašvaldības izpilddirektors Jānis Lange sola, ka ar problēmām tiks galā.
“Aptuveni 10% ir tādu, kas nav uzsākuši šo [vakcinācijas] procesu. Pēc analīzes mēs redzam, ka tās ir tieši zemākās amata grupas, kur varbūt šis informācijas ieguves veids ir arī krievu valodā. Līdz ar to tas liek uzņēmuma vadībai skatīties uz dažādiem citiem risinājumiem, kā paaugstināt efektivitāti, kā vairāk izmantot tehniku, bet uzņēmuma vadība no savas puses ir apliecinājusi arī, ka darba nepārtrauktība tiks nodrošināta. (..) Jā, mēs esam par to pārliecināti, izņemot par vienu uzņēmumu, kur šobrīd notiek korekcijas, – tā ir “Rīgas satiksme”,” stāstīja Lange.
"Rīgas namu pārvaldnieks" gan atzīst, ka slimošana ar Covid-19 un ietiepšanās vakcinēties var ietekmēt jebkādu avārijas darbu veikšanu mājokļos, uzkopšanas darbus, karstā un aukstā ūdens komunikāciju apkopi, kā arī problēmu gadījumā – pat apkures sistēmas.