Bezmaksas sabiedriskais transports pilnībā vai daļēji tiks ieviests maršrutos:
- Saldus–Jaunauce,
- Ludza–Cibla–Krivanda–Cibla–Ludza,
- Ludza–Felicianova–Zilupe–Šķaune,
- Ludza–Seiļi–Rundēni–Lauderi–Ludza,
- Ludza–Zilupe–Konecpole–Ludza,
- Alūksne–Dēliņkalns–Korneti–Alūksne,
- Balvi–Upetnieki–Balvi,
- Viļaka–Vecumi–Lavošnieki,
- Jēkabpils–Mežgale,
- Jēkabpils–Sunākste,
- Ērgļi–Liepkalne–Sausnēja,
- Autoosta–Lugažu stacija–Autoosta,
- Smiltene–Strenči–Smiltene,
- Smiltene–Trikāta–Strenči–Smiltene,
- Rūjiena–Ipiķu skola–Rūjiena.
Detalizētāka informācija par to, kuri reisi katrā maršrutā būs bez maksas, pieejama Autotransporta direkcijas mājaslapā.
Kārtība, kā iedzīvotāji varēs saņemt pakalpojumu bez maksas, paliks nemainīga: autobuss kursēs saskaņā ar noteikto kustības sarakstu. Pasažierim, iekāpjot autobusā, tiks izsniegta nulles vērtības biļete, lai Autotransporta direkcijai būtu pieejama precīza statistika par katra reisa pieprasījumu.
Ieviešot bezmaksas sabiedrisko transportu, valsts dotācijas būtiski nepalielināsies, jo papildus būs jākompensē tikai tā nelielā negūto ieņēmumu daļa, kas šobrīd netiek iegūta, pārvadājot pasažierus, kuri maksā pilnu vai daļēju biļetes cenu, izmantojot braukšanas maksas atvieglojumus.
Plānots, ka
maršruti, kuros tiks nodrošināti bezmaksas pasažieru pārvadājumi, tiks pārskatīti vismaz reizi gadā.
Savukārt Sabiedriskā transporta padome šos maršrutus un reisus apstiprinās uz diviem gadiem ar nosacījumu, ka pēc sešiem mēnešiem no lēmuma pieņemšanas lēmums jāpārskata. Autotransporta direkcija sekos līdzi pieprasījumam gan esošajos bezmaksas maršrutos un reisos, gan vērtēs reģionālo maršrutu tīklu, pārbaudot, vai nav parādījušies jauni maršruti.
Kritēriji bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanai:
- apdzīvotība ir mazāka par četriem iedzīvotājiem uz vienu kvadrātkilometru;
- valsts dotāciju īpatsvars maršruta / reisa uzturēšanai ir vismaz 85%;
- reisu skaits maršrutā nepārsniedz sešus reisus dienā;
- ieņēmumi no pārdotajām biļetēm, ieskaitot pasažierus, kuru braucienus daļēji vai pilnībā apmaksā valsts, nepārsniedz 15%.
KONTEKSTS:
Bezmaksas sabiedrisko transportu mazapdzīvotās teritorijās paredz "Sabiedriskā transporta koncepcija 2021.–2030. gadam", kuras galvenais mērķis ir veicināt iedzīvotāju pārsēšanos no privātajiem automobiļiem uz konkurētspējīgu, integrētu un ērtu sabiedrisko transportu un ko 2019. gadā valdība pieņēma konceptuālajā ziņojumā. Sabiedriskā transporta koncepcija paredz, ka sabiedriskā transporta sistēmas mugurkauls ir dzelzceļš, bet autobusi papildina vilcienu pārvadājumus.
Tiesa, jau iepriekš izskanēja bažas, ka bezmaksas autobusi nedos būtisku labumu attālākajās vietās dzīvojošajiem un darba devējiem, jo aizsniegs tikai dažus iedzīvotājus. Turklāt valsts nedomā šo ideju vērst plašumā.
Par nozari atbildīgais ministrs atzina, ka bezmaksas sabiedriskais transports reģionos neaudzētu braucēju skaitu.