Daugavpils jaunos tramvajus izgatavos baltkrievi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 11 gadiem.

Baltkrievijas-Latvijas uzņēmumu apvienība "Belkomunmaš" un "Agmen Consulting Bureau" ir uzvarējusi AS "Tramvaju uzņēmums" izsludinātajā iepirkumā par tiesībām piegādāt Daugavpilij pasažieru tramvaju vagonus. Tas bija saimnieciski izdevīgākais piedāvājums, skaidro pašvaldībā. Pilsēta iegūs 12 jaunus tramvajus, un tas kopā ar tramvaju sliežu ceļu un citiem rekonstrukcijas darbiem izmaksās 4,6 miljonus latu.

Tramvaju uzņēmums ņems kredītu šo mērķu īstenošanai, pasākums izmaksās vairāk kā sākotnēji plānots, un tas ir zaudējums pilsētai. Tā šo tramvaju konkursa rezultātus vērtē ne viens vien pilsētnieks, īpaši zinot, ka viens no jauno tramvaju piegādes konkursantiem bija Daugavpils Lokomotīvju remonta uzņēmums, kas nodarbinātības un nodokļu ziņā varētu caur šo konkursu dot reālu pienesumu pilsētai.

Jau sešdesmit gadus Daugavpils ir tramvaju pilsēta, kur patlaban trijos maršrutos kursē ap pussimt tramvaju vagonu. Lielākā daļa no tiem ir ļoti veci, pat jaunākajam tuvojas otrais gadus desmits, atzīst domes izpilddirektors Andrejs Kursītis.

„Jaunākajam tramvajam Daugavpilī ir 19 gadi. Šis konkurss beidzot ir veiksmīgi noslēdzies, un pilsēta beidzot saņems ilgi gaidītos tramvajus. Tas notiks jau līdz gada beigām, kā teikuši piegādātāji,” sola Kursītis. Līdz gada beigām uz sliedēm būs 12 jauni tramvaji.

Tieši tramvaji lielai daļai Daugavpils pilsētas iedzīvotāju ir ērtākais sabiedriskais transports, turklāt brauciens Daugavpils tramvajā ir lētāks nekā citviet - 30 santīmi.

Taču tramvaju modernizācijas projekta īstenošana un jauno tramvaju iegādes konkurss pilsētā ritēja ar sarežģījumiem un smagi. Jaunos tramvajus piedāvāja piegādāt divi pretendenti - konkurss ritēja vairākās kārtās un tika apstrīdēts.

Pašlaik process noslēdzies, lai arī ar sadārdzinājumu, stāsta šis nozares kuratore Daugavpils domes priekšsēdētājas vietniece Līvija Jankovska.

„Šī cena ir sakāpinājusies kopsummā aptuveni par diviem miljoniem latu,” norāda Jankovska.

Domes priekšsēdētājas vietniece arī skaidro: „Jo mums sadārdzinājusies gan tramvaju iegāde, gan apakšstaciju un tramvaju līnijas remonts. Līdz ar to arī kredīts pieaudzis. Tas ir viens kopīgs projekts, un tramvaju vagonu iegāde ir tikai viena no sadaļām. Pašlaik gatavojamies noslēgt līgumu ar Baltkrievijas kompāniju, kura izgatavos tramvaju vagonus. Pašlaik tiek risināti jautājumi par kredīta ņemšanu un tad arī tiks noslēgts līgums ar „Belkommunmaš” (“Белкоммунмаш”) par jauno tramvaju vagonu izgatavošanu.”

12 tramvaju iegāde izmaksās 4,6 miljonus latu.

Otrais pretendents tramvaju piegādē bija Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca, kas vēlējās savā uzņēmumā veikt Krievijas Ustj-Katovas vagonu rūpnīcas tramvaju montāžu. Uzņēmuma, kas nodarbina vairāk nekā tūkstoti strādājošos un kura gada apgrozījums ir vairāk nekā 20 miljoni latu, piedāvājums bija par miljonu dārgāks. Taču, kā saka uzņēmuma AS “DLRR” valdes priekšsēdētāja Natālija Petrova, pienesums būtu pilsētai - vietējam uzņēmumam un te nodarbinātajiem.

„Sāpīgi, ka valsts nesaprot savus uzņēmējus un nedzird un nevar mūs atbalstīt, un drīzāk nevis nevar, bet negrib mūs dzirdēt. Es domāju, ka pret tādiem lieliem uzņēmumiem, kas dod ne tikai darbu daudziem cilvēkiem, bet arī maksā lielu nodokļu summu, valstij jābūt uzmanīgākai,” pārliecināta Petrova.

Tādi ir konkursu noteikumi, tie neļauj vērtēt savādāk un atbalstīt vietējos, visu nosaka piedāvājuma cena, skaidro vicemēre Līvija Jankovska: „Bez šaubām, mēs kā pašvaldība būtu ļoti ieinteresēti, lai konkursā vinnētu pilsētas uzņēmums, lai mūsu iedzīvotāji varētu saņemt algas, nodokļi paliktu pilsētā. Bet tie ir konkursi un likumi, un mums nav tiesību tos pārkāpt. Turklāt, katram šī konkursa pretendentam bija iespēja piedalīties. Konkurss notika atkārtoti, tas nozīmē, ka jau gada laikā varēja rūpīgāk pārskatīt visas specifikācijas. Uzvar tas, kurš piedāvā zemāku cenu par labas un augstas kvalitātes tramvaju vagoniem.”

„Šeit neko nevaram darīt, tā ir konkurence, un mēs pakļaujamies tiem pašiem likumiem, kas ir visā valstī,” uzsver Jankovska.

Jau šī gada nogalē Daugavpilī varētu sākt kursēt jaunie tramvaji, kopumā tie būs 12. Pēc statistikas, ik dienas tieši šo pilsētas transportu - sliežu ceļu tramvaju - izmanto ap 20 tūkstošiem daugavpiliešu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti