„Vasara paiet braukājot, es mašīnā dzīvoju. Neesmu bijis tur, kur nav asfalta.” - Tāda ir Sergeja Akimova darba specifika. Viņš pārbauda valsts autoceļu asfalta segumu ar lāzera profilogrāfu, šī ierīce mēra virsmas līdzenumu vai pareizāk sakot - nelīdzenumu.
„Galvenajiem ceļiem prasība nododamajiem objektiem ir 1,5 skaitlis. Jo viņš ir lielāks, jo ceļš ir sliktāks. Reģionālajiem ceļiem ir 2,5. Pa tādu ceļu, kā mēs braucām - 4-5, aiz visām normas robežām tāds ceļš skaitās nolietojies,” stāts Ceļu ražošanas pārvaldes ceļu laboratorijas inženieris Sergejs Akimovs.
Procedūru klāsts ir sarežģīts un laikietilpīgs. Šāda ikgadēja pārbaude tiek veikta, lai salīdzinātu, kā gadu no gada kopumā mainās ceļu kvalitāte. Tāpat šādas pārbaudes nepieciešamas pirms ceļu sakārtošanas darbu uzsākšanas, lai tādā veidā apjaustu, kas lācītim vēderā.
„Tiek paņemts asfalta paraugs un smilts paraugs, un drenējošās kārtas, tad laboratorijā tiks noteiktas īpašības, lai var pieņemt lēmumu, ko darīt tālāk ar šo posmu, vai šeit kaut kas ir jāmaina vai pietiek tikai pastiprināt virsējo kārtu,” skaidro „Latvijas Valsts ceļu” Autoceļu kompetences centra direktors Vladimirs Akimovs.
Uz valsts galvenajiem ceļiem šādas pārbaudes tiek veiktas ik gadu, uz reģionālajiem vienu reizi divos trijos gados. Secinājumi pēc šādām pārbaudēm ikvienam autovadītājam ir jau labi zināmas. Akimovs atzīst, ka ceļa kalpošanas laiku ceļa segas ir pārsniegušas trīs vai pat vairāk reižu, - būtu nepieciešams veikt remontus, bet nav līdzekļu.
Protams, uz Latvijas valsts autoceļiem rekonstrukcijas darbi notiek. Tomēr ir viens bet, par ko satraucas VAS “Latvijas valsts ceļi” Daugavpils nodaļas vadītājs Gunārs Hmeļņickis: „Tas [finansējums] ir gaužām maz - Daugavpils nodaļas pārvaldījumā 850 kilometri autoceļu: ja mēs katru gadu pa 20-25 kilometriem liksim, tad jārēķina, cik gadi paiet, lai sakārtotu to ceļu tīklu.”
Attiecībā pret Latvijas valsts autoceļu sakārtošanu ir jāmaina valsts politika, citādi ceļu laboratorijas speciālistiem nereti atliek vien noplātīt rokas, secinot, ka gadu no gada ceļu stāvoklis Latvijā kļūst arvien dramatiskāks.