Kā Latvijas Radio vēstīja pirms dažām nedēļām, aprīļa beigās noslēgsies līgums ar uzņēmēja Adigjozala Mamedova kompāniju «Rīgas sanitārā transporta autobāze». Šis uzņēmums galvaspilsētā uz slimnīcām ved pacientus. Rīgas reģionam šajā ziņā gadiem ir izņēmuma situācija, jo citur «ātrās palīdzības» mašīnas pērk un šoferus algo pati valsts bez starpniekiem.
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD) līdz pat valdības maiņai rudenī arī nedomāja mainīt jau pirms pāris gadiem kritizēto kārtību, kas vienam uzņēmējam ar slimnieku vešanu garantē ievērojamu peļņu. Tieši pretēji – augusta beigās Ministru prezidentes un reizē veselības ministres Laimdotas Straujumas ("Vienotība") vadībā valdība lēma, ka «ātrajai palīdzībai» arī uz nākamajiem septiņiem gadiem mašīnas un šoferi jāgādā ārpakalpojumā. Valdība tam ļāva tērēt 52 miljonus eiro jeb septiņus miljonus eiro gadā 72 jaunām mašīnām.
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta vadītājs Armands Ploriņš valdībai šodien atskaitījās par konkursa gaitu. Iepirkuma beigu termiņš vairākkārt mainīts uzņēmēju un iepirkumu uzraugu iebilžu dēļ. Tagad par to šaubās arī jaunā valdība.
Kā vēstīts, Valsts kontroles revidenti pārbaudē, kas vēl nav noslēgusies, jau secinājuši, ka šis iepirkums rada virkni risku. Valsts ar miljoniem eiro garantētu peļņu ne tikai balsta viena uzņēmēja biznesu, bet arī pieļauj, ka pacientus Rīgā vadā ar novecojušām mašīnām. Turklāt uzņēmējs vienā dienā var pakalpojumu pārtraukt.
Reaģējot uz Valsts kontroles starpziņojumu, Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisija mediķu mašīnu iegādi valdībai likusi paskaidrot. Un atbildes vēstules projektā jau teikts, ka valdības nostāja trīs mēnešu laikā kardināli mainījusies - «ātrās palīdzības» mašīnas Rīgai valsts pirks pati, turpina veselības ministrs Belēvičs.
Atcelt pašas Straujumas pirms trim mēnešiem parakstīto rīkojumu nozīmētu pārtraukt pašreizējo mašīnu iepirkumu, kā arī steidzami izsludināt jaunu konkursu savu spēkratu iegādei. Veselības ministrija aprēķinājusi, ka, nemaksājot uzņēmējam, valsts septiņos gados ietaupītu gandrīz piecus miljonus eiro. Lai pilnvērtīgi turpinātu vadāt pacientus, valstij steidzami jāiegādājas 40 spēkrati. Taču tas nav iespējams līdz maijam, kad beigsies pašreizējais līgums ar uzņēmēju.
Tādēļ šodien valdība vēl nekādus lēmumus nepieņēma, uzdodot veselības ministram sagatavot konkrētu rīcības un finansējuma plānu situācijai, ja mašīnu un šoferu iepirkums tiktu pārtraukts.