Dienas ziņas

Daļu Garkalnes pagasta atdos Ādažu novadam

Dienas ziņas

Krievija uzbrūk Hersonas dzelzceļa stacijai

Sācis kursēt vilciens Viļņa–Rīga–Viļņa

FOTO. Pirmais sastāvs 20 gadu laikā – atsāk kursēt vilciens Viļņa–Rīga

Rīgas Centrālajā stacijā teju pēc 20 gadu pārtraukuma trešdien, 27. decembrī, piestājis ar pasažieriem pilnais vilciens Viļņa–Rīga, kas jau pēcpusdienā dosies atpakaļ uz Lietuvas galvaspilsētu. Plānots, ka starp abām pilsētām vilciens kursēs katru dienu. Braucienus organizē Lietuvas valsts dzelzceļa grupas "Lietuvos geležinkeliai" pasažieru pārvadājumu meitasuzņēmums "LTG Link".

Vilcienu satiksmi starp Viļņu un Rīgu pārtrauca 2004. gada janvārī. Daudzus gadus vēlāk gan atklāja tā saucamo četru galvaspilsētu vilcienu, kas uz Rīgu brauca no Kijivas caur Minsku un Viļņu. Pēdējais šāds brauciens notika 2020. gada martā, kad Latvijā sāka plosīties Covid-19 pandēmija.

27. decembrī Rīgā pirmo sastāvu pēc daudzu gadu pārtraukuma sagaidīja interesenti. Kāds bija brauciens un kāpēc cilvēki no Lietuvas ir atbraukuši uz Rīgu, Latvijas Radio vaicāja vilciena pasažieriem.

Vilciena Viļņa-Rīga pasažieri par braucienu
00:00 / 02:00
Lejuplādēt

Laimonis no Šauļiem: "Ar ceļošanu uz Rīgu esmu saistīts jau vēsturiski. Mana māte bija gide. Rīgu es atceros no pusaudžu gadiem un pat agrākiem laikiem. Līdz pat šim brīdim jūtu sentimentu pret Rīgu. Es domāju, ka tas ir uz visiem laikiem."

Gatis no Latvijas: "Aizbraucu speciāli no rīta uz Šauļiem. Tad no Šauļiem braucu uz Rīgu. Ērti, labi, apkalpo smuki, piedāvā siltos dzērienus, kaut kādas uzkodas."
Latvijas Radio: "Vai apsverat kādu dienu aizbraukt ar vilcienu uz Viļņu?"
Gatis: "Iespējams, jā. Šobrīd mums tas gan nav tik ērti kā Lietuvas iedzīvotājiem. Ja aizbrauc uz Lietuvu un grib braukt atpakaļ, tad 7 no rīta jau ir jābrauc šurp."

Nikolass no Polijas: "Latvijā un Lietuvā esmu pirmo reizi. Tas ir mana mūža lielais sapnis. Es atbraucu ar vilcienu, jo esmu liels vilcienu entuziasts."

Ernests no Joniškiem: "Mēs ar draugiem no Mažeiķiem, Šauļiem, un es esmu no Jonišķiem, katru gadu starpsvētku periodā braucam kaut kur uz Latviju. Tagad brauksim tālāk uz Daugavpili uz trijām dienām."
Latvijas Radio: "Ko plānojat darīt Rīgā?"
Ernests: "Tagad līdz vilcienam uz Daugavpili ir palikušas pāris stundas. Aiziesim nopirkt kādu kafiju, kaut ko uzkost. Tālāk uz Daugavpili un tad atpakaļ. Tagad šo maršrutu mēs bieži izmantosim. Mums patīk uz Jelgavu braukt."

Laimonis no Šauļiem: "Man ir četras stundas laika. Dzeršu kafiju, došos uz Latvijas Mākslas muzeju un apmeklēšu pilsētas centru. Jā, šodien es Rīgu pametīšu, bet nākotnē es piestāšu šeit varbūt uz divām dienām vai ilgāk."

Nikolass no Polijas: "Rīgā palikšu četras dienas. Tad arī ar vilcienu došos uz Tartu."

Pirmajā braucienā devās arī Lietuvas premjerministre Ingrīda Šimonīte un satiksmes ministrs Marjus Skuodis, kurš Latvijas Radio norādīja, ka nespēj iedomāties, kā tas varēja būt, ka starp abām valstīm nebija regulāras, ērtas vilcienu satiksmes. Par tās atjaunošanu viņš esot ļoti priecīgs.

"Mums būs regulāri ērti vilcienu maršruti katru dienu, savienojot mūsu abas galvaspilsētas. Ļoti ceru, ka kapacitāte tiks palielināta. Ko es iesaku Kasparam [Briškenam], varbūt latvieši var palaist citu vilcienu uz Viļņu. Tajā pašā grafikā, tikai no Latvijas puses.

Es ļoti ceru, ka mēs pagarināsim šos maršrutus līdz Tallinai. Un pat palielināsim savienojamību starp Viļņu un Daugavpili, piemēram. Tā kā daudzas lietas ir jāizdara," sacīja Lietuvas satiksmes ministrs.

Latvijas satiksmes ministrs Kaspars Briškens ("Progresīvie") atzina, ka Latvijas "Pasažieru vilciens" strādā pie iespējama Daugavpils maršruta pagarināšanas līdz Viļņai vai vismaz līdz robežstacijai.

Pirmais sastāvs 20 gadu laikā – atsāk kursēt vilciens Viļņa-Rīga
00:00 / 00:00
Lejuplādēt

"Skatāmies arī ziemeļu virzienā, pagarinot esošo Valgas maršrutu līdz Tartu, iespējams, pat tālāk līdz Tallinai. Katrā ziņā es atbalstu šāda veida pārrobežu maršrutu attīstību. Šeit ir liela iespēja sadarboties mūsu trīs valstu pārvadātājiem. Tas ir pareizais virziens, kurā strādāt," sacīja Briškens.

Ministri uzsvēra, ka vilcienu satiksme starp visām Baltijas valstīm ir jāorganizē vēl pirms "Rail Baltica" izveides.

Rīgas Centrālajā stacijā savu Lietuvas kolēģi sagaidīja Ministru prezidente Evika Siliņa ("Jaunā Vienotība"), kura uzsvēra, ka jaunais vilciena maršruts vēl vairāk nostiprinās abu valstu draudzību un ekonomiskās saites, kā arī pavērs jaunas ceļošanas iespējas mūsu iedzīvotājiem.  

"Šis priecīgais notikums vēl vairāk nostiprinās mūsu draudzību. Lietuva ir Latvijas lielākais partneris gan tirdzniecībā, gan tūrismā – katrs piektais tūrists Latvijā ir no Lietuvas. Tāpat kaimiņvalsts iedzīvotāji arī daudz izmanto Rīgas lidostu un "airBaltic", kas nedēļas laikā nodrošina 38 lidojumus uz Lietuvas lidostām. Tāpēc jaunais dzelzceļa maršruts papildina esošos gaisa satiksmes savienojumus, rada jaunas tūrisma un ekonomiskās sadarbības iespējas. Vilciena pasažierus no Lietuvas sirsnīgi aicinu izbaudīt Latvijas dabu, kultūru un noteikti arī apmeklēt skaisto Rīgas vecpilsētu un tās brīnumaino Ziemassvētku tirdziņu!"  uzsvēra Siliņa.

Vilciens no Viļņas katru dienu izbrauks 6.30 no rīta. Rīgā tas pienāks aptuveni 10.40. Savukārt uz kaimiņvalsti ceļu vilciens sāks īsi pirms 15.30 un Lietuvas galvaspilsētā būs pirms 20.00. Lietuvā vilciens piestāj pilsētā Kaišadore, Šauļos un Jonišķos, bet Latvijā – Jelgavā.

Pasažieru pārvadājumi tiek veikti ar "Pesa 730 ML" dīzeļvilcienu. Gan piekļuve vilcienam, gan tā iekšpuse ir pielāgota cilvēkiem ar individuālām vajadzībām un kustību traucējumiem. Vilciens ir aprīkots ar apkuri un ventilāciju, gaisa kondicionēšanu un Wi-Fi. Vilcienā ir 142 sēdvietas pasažieriem un četri statīvi velosipēdiem. Visa brauciena laikā pieejamas karstas un aukstas uzkodas un dzērieni.

Biļetes var iegādāties "LTG Link" tīmekļa vietnē www.LTGLink.lt un mobilajā lietotnē. Standarta biļete braucienam no Rīgas uz Viļņu maksā 24 eiro, bet pirmās klases biļetes cena ir 34 eiro.

KONTEKSTS:

Šogad trīs Baltijas valstu ministru līmenī noslēgta vienošanās par pasažieru vilcienu satiksmi starp Viļņu, Rīgu un Tallinu, līdz tiek pabeigta Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līnija "Rail Baltica".

Sarunas par visu trīs Baltijas valstu galvaspilsētu savienošanu ar pasažieru vilcienu maršrutiem aktualizējās jau 2021. gada septembrī, kad, atzīmējot Eiropas dzelzceļa gadu, no Tallinas caur Rīgu uz Viļņu devās Baltijas valstu ekspresis. Tajā satikās tā laika ministri, Baltijas valstu dzelzceļa nozares un Eiropas Komisijas pārstāvji, kā arī "Rail Baltica" ieviesēji.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti