Velostatīvus jaunajos elektrovilcienos sāks ierīkot līdz vasaras beigām; visos uzstādīs gada laikā

Līdz ar siltāku laiku arvien vairāk cilvēku ikdienā pārvietojas ar velosipēdiem, ko bieži pārvadā vilcienos, taču jaunajos "Škoda" elektrovilcienos velostatīvu vai novietņu velosipēdiem nav, jo tie sākotnēji neesot bijuši iekļauti projektā. Uzņēmumā "Pasažieru vilciens" iepriekš solīja, ka velostatīvus ierīkos līdz vasaras beigām, bet nu zināms, ka visos sastāvos velonovietnes ierīkos līdz nākamā gada maijam.

Atklājot jauno elektrovilcienu satiksmi pērn decembrī, daudzi velobraucēji bija pārsteigti, ka jaunajos sastāvos nav vietu, kur novietot velosipēdus. Uzņēmumā "Pasažieru vilciens" aizbildinājās, ka tie projektā nebija iekļauti jau sākotnēji, solot, ka vasarā tos uzstādīs. Janvārī Satiksmes ministrijā teica, ka visos 32 sastāvos velostatīvus uzstādīs līdz vasaras beigām, bet 

tagad zināms, ka līdz vasaras beigām velostatīvi parādīsies tikai pirmajos sastāvos. Visos 32 "Škoda" vilcienos tos uzstādīs līdz nākamā gada maijam,

norādīja Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Ģirts Dubkēvičs ("Progresīvie").

"Šobrīd "Škoda" ļoti aktīvi strādā pie elektrovilcienu nodošanas Latvijai. Mēs gaidām vēl papildu vilcienus, kurus plānojam saņemt atbilstoši līgumam. Skaidrs, ka jebkura veida izmaiņas vai papildu pieprasījums prasa laiku arī "Škodas" pārstāvim saprast šo un akceptēt gala tehnisko risinājumu, un attiecīgi vienoties par gala finansiālo piedāvājumu. Protams, ir dažas procedūras, iepirkuma procedūra. Tā lielākā problēma ir tāda, ka tā ir vēsturiskā kļūda. Mēs to labojam tik ātri, cik mēs to varam izdarīt," sacīja Dubkēvičs.

Tātad vilcienos varēs novietot līdz 12 velosipēdiem. Tiem vietas būs ierīkotas galvu vagonos, katrā varēs piestiprināt līdz sešiem braucamrīkiem. Lai to izdarītu, demontēs sešus krēslus, kuru vietā ierīkos tikpat daudz atlokāmo sēdekļu. Būs gan vertikālās, gan horizontālās novietnes.

"Pasažieri būtībā varēs izvēlēties, vai divus velosipēdus novietot vertikālā pozīcijā un pārējos četrus horizontālā vai arī visus četrus velosipēdus vertikālā pozīcijā, izmantojot ierīkotos āķus. Divi āķi būs paredzēti bērnu velosipēdu novietošanai, attiecīgi uz [pārējiem] diviem varēs izvietot pieaugušo velosipēdus. Velonovietnes elektrovilcienu vidējos vagonos rekomendēja neizvietot ražotājs, norādot uz vidējo vagonu konstruktīvās uzbūves niansēm. Līdz ar to paredzēts, ka veloturētāji būs tikai divos galvas vagonos," sacīja uzņēmuma "Pasažieru vilciens" pārstāvis Edgars Butāns.

"Pasažieru vilciens" pārstāvis Edgars Butāns
00:00 / 00:40
Lejuplādēt

Tas nozīmē, ka, novietojot tikai vertikāli, varēs pārvadāt astoņus velosipēdus, bet kombinējot horizontālo novietojumu ar vertikālo – 12. Vecajos sastāvos vidēji ir astoņas vietas velosipēdiem.

Kā minētos velostatīvus vērtē pilsētas aktīvisti, kuri priekšroku dod velosipēdiem? Vai viņi koncepcijai piekrīt?

Sarunās ar atbildīgajiem piedalījās biedrība "Pilsēta cilvēkiem". "Šobrīd ļoti pietrūkst tādas vietas vilcienā, kur var, piemēram, atnākt cilvēki, kuriem ir daudz velosipēdu, vai māmiņa ar bērniem, kura nekonfliktētu par tām invalīdiem paredzētām vietām. Šobrīd lielākoties notiek tā, ka ļoti daudz cilvēku nesaprot, ka pie tām invalīdu tualetēm tā vietiņa ir paredzēta tieši invalīdiem. Pozitīvi ir arī tas, ka ir tie atlokāmie krēsli, jo bieži vien ir tā, ka velobraucējs grib sēdēt blakus savam velosipēdam. Arī māmiņām ar bērniem ir daudz ērtāk, jo viņām arī ir kur piesēst un ērti tos ratiņus novietot. Tā ka [būs] papildus tāda multifunkcionāla vieta. Tiešām ļoti, ļoti vajadzīga, kas līdz šim ir pietrūkusi," sacīja "Pilsēta cilvēkiem" pārstāvis Armands Būmanis.

"Pilsēta cilvēkiem" pārstāvis Armands Būmanis
00:00 / 00:40
Lejuplādēt

Sākotnēji lēsa, ka velonovietnes varētu izmaksāt 1,024 miljonus eiro, tagad summa ir pieaugusi par aptuveni 170 tūkstošiem eiro. Tiesa, vienas velonovietnes izmaksas tagad ir sarukušas līdz nedaudz vairāk nekā trim tūkstošiem eiro.

No izmaksām 85% segs Eiropas Savienība, bet pārējā daļa būs no valsts budžeta.

KONTEKSTS:

Līgums par 32 jaunu elektrovilcienu piegādi, ko "Pasažieru vilciens" un "Škoda Vagonka" parakstīja 2019. gada vidū, paredzēja, ka pirmie vilcieni tiks piegādāti 2022. gada pirmajā pusgadā, bet līdz 2023. gada beigām pasažieru pārvadājumi tiks veikti jau ar visiem 32 jaunajiem vilcieniem. Taču karš Ukrainā aizkavēja piegādes, jo vilcienus līdz Rīgai nācās vest ar autotransportu un montēt uz vietas.

Pirmo vilcienu Latvijā saņēma 2022. gada jūnija beigās, bet pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem vilcieniem sāka 2023. gada 15. decembrī

Drīz pēc tam vairākiem vilcieniem sāka atklāties defekti, un janvāra sākumā viens no jaunajiem vilcieniem apstājās līnijā Rīga–Skulte. Nedienas un jauno vilcienu reisu atcelšana turpinājusies arī pēc tam. Turklāt jaunajos vilcienos nav velonovietņu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti