Dienas ziņas

Alūksnē noskaidro labāko zemledus makšķernieku

Dienas ziņas

Nepiekrīt spriedumam, aicina lietu izskatīt atkārtoti

Izmaiņas saziņā ar 112

Rada lietotni «112 Latvija» cilvēku brīdināšanai apdraudējuma apstākļos; operatīvo palīdzību padarīs ātrāku

Lai informētu un izglītotu iedzīvotājus par tālruņa numuru 112 un rīcību dažādos apdraudējumos, izstrādāta jauna lietotne "112 Latvija" un tīmekļvietne "112.lv", informēja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā (VUGD). Tāpat īstenots Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) projekts, kas uzlabo vienotā ārkārtas palīdzības izsaukumu tālruņa numura 112 zvanu apstrādi, resursu vadību un informācijas apmaiņu starp operatīvajiem dienestiem.

Jauna sistēma ļaus samazināt operatīvo dienestu palīgā došanās laiku

Vienotais ārkārtas palīdzības izsaukumu numurs 112 Latvijā darbojas jau 27 gadus, un ik dienu uz šo numuru tiek zvanīts par dažādiem negadījumiem, cilvēkiem un dzīvniekiem, kas nokļuvuši nelaimē un dzīvībām bīstamās situācijās. Mainoties laikam, ir attīstījusies ārkārtas zvanu pieņemšana un apstrāde, tāpēc ir veiktas būtiskas izmaiņas, lai modernizētu 112 zvanu apstrādi, resursu izsūtīšanu un informācijas apmaiņu operatīvo dienestu starpā.

VUGD priekšnieks Mārtiņš Baltmanis norādīja, ka ERAF projekts "Vienota kontaktu centra platforma operatīvo dienestu darba atbalstam un publisko pakalpojumu piegādei" ļaus samazināt laiku, kādā operatīvie dienesti dodas palīgā nelaimē nokļuvušiem. "Lai to sasniegtu, ārkārtas ziņojumu saņemšana un apstrāde turpmāk notiks divos līmeņos," norādīja Baltmanis.

Pirmajā līmenī 112 Kontaktu centrā ienāk un tiek apstrādāti visi iedzīvotāju ziņojumi – zvani, e-zvani, īsziņas par negadījumiem un notiek šo ziņojumu izvērtēšana, kuras rezultātā tikai ārkārtas zvani tiek novirzīti attiecīgajiem operatīvajiem dienestiem. Otrajā līmenī elektroniski informāciju par negadījumu saņem VUGD un Valsts policijas (VP) resursu vadības centri, kas uz notikuma vietu nosūta nepieciešamos operatīvā dienesta resursus. 

"Ja iepriekš liela daļa uz tālruņa numuru 112 saņemto zvanu tika pāradresēti, bet informācija par izsaukumiem citiem operatīvajiem dienestiem nodota telefoniski, tad pēc projekta īstenošanas zvanu pāradresācija un telefoniska informācijas nodošana notiek tikai Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam (NMPD)," atzīmēja Baltmanis. 

VUGD norādīja, ka viens no būtiskākajiem projekta ieguvumiem iedzīvotājiem ir tāds, ka,

zvanot uz tālruņa numuru 112 par notikumiem, kuros nepieciešama tikai policijas iesaiste, iedzīvotāji vairs netiek pāradresēti un viņiem nav jāatkārto informācija, jo 112 dispečers pieņem informāciju par notikušo.

Ja iedzīvotāji arī turpmāk zvanīs uz tālruņa numuru 110, viņi tāpat tiks savienoti ar 112 Kontaktu centru, kas pieņems informāciju par negadījumu un informāciju par to nodos nepieciešamajiem operatīvajiem dienestiem un citām iestādēm.

Tāpēc iedzīvotājiem ir jāapzinās, ka 112 dispečeri pēc iedzīvotāju pieprasījuma neveiks zvanu pāradresāciju uz konkrētiem VP un pašvaldības policijas iecirkņiem, bet tā vietā noskaidros, kur un kas ir noticis un izvērtēs, vai un kādu operatīvo dienestu iesaiste un cik lielā apjomā ir nepieciešama. 

Lai uzlabotu 112 zvanu apstrādi un operatīvo dienestu vadību, projektā tika izstrādāta un ieviesta Vienota kontaktu centru platforma, kas "saņem zvanus, koordinē notikumu izpildi, sākot ar darba laika un resursu plānošanu un beidzot ar atskaiti un analītiku".

Patlaban pilnībā sistēmā iekļauts ir VUGD un policija. Vēl jāpabeidz NMPD iekļaušana, kā arī tuvākajā laikā plānots pievienot Gāzes avārijas dienestu. 

Sistēmas izveide uzsākta 2018. gadā un ilgusi līdz pat 2023. gada beigām. Kopējais projekta finansējums bija 5 miljoni, no kuriem 4,25 miljonus sedza ERAF.

Jaunā lietotne piedāvā iespēju saņemt brīdinājumus par iespējamu apdraudējumu 

Ikviens Latvijas iedzīvotājs, kuram ir viedtālrunis, aicināts lejupielādēt un izmantot jauno bezmaksas lietotni "112 Latvija", kas lietotājam sniedz vairākas iespējas: piezvanīt vai nosūtīt īsziņu uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru 112, saņemt paziņojumus par iespējamo apdraudējumu un uzzināt, kā rīkoties dažādās bīstamās situācijās. 

Lietotnes "112 Latvija" lietotājs varēs saņemt paziņojumu sava viedtālruņa ekrānā par iespējamo apdraudējumu, piemēram, sarkanā vai oranžā līmeņa brīdinājumus par bīstamiem laikapstākļiem, trauksmes sirēnu pārbaudi un citiem notikumiem, kas liek iedzīvotājiem būt gataviem nepieciešamības gadījumā rīkoties vai prasa iedzīvotāju nekavējošu rīcību.

Zvanot uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu tālruņa numuru 112 no lietotnes "112 Latvija", 112 dispečeri redzēs aptuveno zvanītāja atrašanās vietu.  Tas sniegs iespēju operatīvāk sniegt palīdzību tiem iedzīvotājiem, kuri nevar nosaukt precīzu negadījuma adresi. Lai dispečers redzētu cilvēka atrašanās vietu, instalācijas brīdī vai vēlāk nepieciešams atļaut lietotnei piekļūt telefona atrašanās vietai. Īsziņas nosūtīšana uz tālruņa numuru 112 nav ikdienas risinājums ātrai operatīvo dienestu apziņošanai. Tā veicina 112 pieejamību cilvēkiem ar runas un dzirdes traucējumiem un cilvēkiem bez Latvijas mobilo sakaru operatoru izsniegtas SIM kartes. Līdzās tam lietotnē "112 Latvija" iedzīvotāji varēs iepazīties ar padomiem, kā rīkoties dažādos apdraudējumos, un uzzināt operatīvo dienestu aktualitātes.

Lejupielādēt lietotni "112 Latvija" iespējams "Google Play" un "AppStore" vietnēs. Jaunā lietotne piemērota lietošanai viedtālruņos ar "iOS" un "Android" operētājsistēmu. Lietotne ir bezmaksas, bet atbilstoši izvēlētajam mobilo sakaru pieslēguma tarifam var tikt piestādīta maksa par interneta izmantošanu.

VP priekšnieks Armands Ruks sacīja: "Ieguvums viennozīmīgi ir sabiedrībai, arī mobilā lietotne jeb aplikācija, ko tiešām var jebkurš cilvēks, kuram ir viedtālrunis, instalēt, atļaut lokāciju vismaz, kamēr lietotne tiek izmantota, un var atrast tur visādas praktiskas lietas – kā rīkoties, piemēram, kad ir ugunsgrēks, kad cilvēks ir apsaldējies, un tamlīdzīgi, – pirmie padomi, ko cilvēks var izdarīt pats konkrētās situācijās."

Jaunajā tīmekļvietnē visi drošības padomi vienuviet  

Lai uzlabotu iedzīvotāju zināšanas par vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu tālruņa numuru 112 un rīcību dažādos apdraudējumos, kā arī veidotu izpratni par tiem gadījumiem, kad nepieciešams zvanīt uz tālruņa numuru 112, bet kad palīdzību sniegs citas iestādes vai komersanti, darbību uzsākusi tīmekļvietne "112.lv". Tajā vienuviet apkopoti Latvijas operatīvo dienestu sniegtie drošības padomi pareizai rīcībai dažādos apdraudējumos. Līdzās tam tīmekļvietnē tiks operatīvi izvietoti brīdinājumi par iespējamo apdraudējumu un nepieciešamo rīcību. 

"Ideja par vienu tīmekļvietni, kurā vienkopus publicēti ieteikumi dažādos apdraudējumos, ir sena ideja, kuru varējām realizēt šī Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta ietvaros. Ar tās palīdzību ceram veicināt iedzīvotāju izpratni par tām situācijām, kad nepieciešama operatīvo dienestu palīdzība un kad palīdzību sniedz citas iestādes un komersanti, kā arī zināšanas par rīcību dažādos apdraudējumos," skaidroja Baltmanis. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti