Kariņš negrasās atkāpties privāto avioreisu dēļ

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

"Progresīvo" un Zaļo un Zemnieku savienības pārstāvji pašlaik norobežojas no iepriekšējās pieredzes privātu avioreisu izmantošanā un sola to paši neizmantot. To, kā rīkoties tagadējam ārlietu ministram Krišjānim Kariņam ("Jaunā Vienotība"), ņemot vērā publisko ažiotāžu, koalīcijas pārstāvji atstāj viņa paša un "Jaunās Vienotības" rokās. Kariņš atkāpties negrasās.

Koalīcijas partneri lēmumu par Kariņa iespējamo demisiju atstāj viņa un «Jaunās Vienotības» rokās
00:00 / 04:58
Lejuplādēt

Valsts kanceleja jau ceturtdien Latvijas Radio atklāja, ka gatavo izmaiņas amatpersonu ceļošanas kārtībā. Tādējādi valsts amatpersonas ar privātiem reisiem turpmāk lidos krietni retāk. Tas ietekmēs arī premjeres Evikas Siliņas ("Jaunā Vienotība") darba vizīšu plānošanu.

Tā ir reakcija uz plašu publicitāti guvušo informāciju par iepriekšējās valdības vadītāja Krišjāņa Kariņa veiktajiem 36 lidojumiem ar privātajām lidmašīnām, kas izmaksāja vairāk nekā 1,3 miljonus eiro. Lidojumu praksi izvērtē gan Valsts kontrole, gan Ģenerālprokuratūra.

Taču kā reaģē tagadējās valdības veidotāji? Partija "Progresīvie" atbildību saredz par tagadējās valdības rīcību, lai neradītu šaubas par liekiem tēriņiem, uzsvēra  viens no "Progresīvo" līderiem Andris Šuvajevs.

"Manuprāt, šai valdībai ir ļoti svarīgi pateikt, ka tikai un vienīgi ārkārtas gadījumos tiks izmantoti šāda veida avioreisi. Kopumā valsts amatpersonām jāizmanto komercreisi. Tā mums ir vissvarīgākā atbildība – pārliecināties, kā šādi pakalpojumi tiks vai, cerams, netiks izmantoti šajā valdībā," pauda Šuvajevs.

Politiķi gaida Valsts kontroles secinājumus par iepriekš piekopto lidojumu praksi. Tāpēc pašlaik nogaidoši ir otri koalīcijas partneri – Zaļo un Zemnieku savienība (ZZS).

ZZS frakcijas vadītāja vietnieks Augusts Brigmanis atsaucās uz novērojumiem Saeimas Pieprasījumu komisijā, ka ar aizbildinājumiem par sensitīvu informāciju netiek atklāts, kas vēl bez toreizējā valdības vadītāja devušies lidojumos. Ja tie bijuši premjera biroja darbinieki, tad tur nebūtu nekā slēpjama. 

"Tas ir, pirmkārt, ļoti precīzs skaidrojums, un neiztiks bez uzvārdu publiskošanas, kas tur ir lidojuši. Nākamais jautājums – vajadzīgs precīzs skaidrojums, kāpēc līdzās pieejamiem komercreisiem bija izvēlēti speciālie reisi. Tas varētu būtu spēcīgs arguments pamatot, ka bija jālido tieši šādi, ka bija tik svarīga tikšanās, kas ar komercreisu nebija ātri sasniedzama," pauda Brigmanis.

Politologi norāda, ka skandāls par privātajiem avioreisiem būtu pamats Kariņam atkāpties no tagadējā amata. Koalīcijas partneri šo jautājumu gan mudina uzdot partijai "Vienotība".

Kariņš atkāpties negrasās

Rakstiskā paziņojumā Latvijas Radio Krišjānis Kariņš pauž stingru pārliecību, ka Ministru prezidentam ir jāieņem aktīva loma Latvijas ārpolitikas veidošanā. Covid-19 pandēmijas un Krievijas iebrukuma Ukrainā dēļ bija būtiski aviosatiksmes traucējumi un problēmas ar komercreisiem. Sākoties Krievijas pilna mēroga iebrukumam Ukrainā, pieaugusi ārpolitikas loma gan atbalstā Ukrainai, gan Latvijas drošības stiprināšanā, gan Krievijas savaldīšanā.

 Vizītes nereti organizētas pēdējā brīdī, tāpēc vairākas reizes izmantoti speciāli reisi, bet lielākoties ir izmantoti komercreisi.  

"Piekrītu, ka vienmēr ir iespējams pilnveidot procedūras, šajā gadījumā procedūru, kādā augstākajām valsts amatpersonām ir iespējams izmantot speciālo reisu pakalpojumus un kāds ir tam atvēlamo līdzekļu apjoms," teikts Kariņa paziņojumā.

"Uzskatu, ka ar savu darbību ārpolitikā esmu audzējis mūsu valsts lomu Eiropas Savienībā un NATO, kā arī sekmējis Latvijas valsts drošības stiprināšanu. Pieņemot kritiku un ieteikumus politiskās darbības pilnveidošanai, turpināšu darbu Latvijai un sabiedrībai.

Neplānoju atkāpties no ārlietu ministra amata," norādīts Kariņa paziņojumā.

KONTEKSTS:

Krišjānis Kariņš ("Jaunā Vienotība") savā četrus gadus ilgajā premjerēšanas laikā 36 reizes ārvalstu vizītēs devās ar privātajām lidmašīnām, kas izmaksājis vairāk nekā 1,3 miljonus eiro, no tiem vairāk nekā 600 tūkstoši – no valsts maka, bet virs 700 tūkstošus eiro segusi Eiropas Savienība. Vairākos gadījumos dārgie lidojumi izmantoti, lai Kariņš Latvijā varētu atgriezties piektdienas vakarā, pirms brīvdienām.

Kariņš to pamatojis ar nepieciešamību pārstāvēt Latviju un lietderīgu laika plānošanu, jo premjeram paralēli ārpolitiskajiem jautājumiem jārisina arī iekšpolitikas problēmas. Turklāt nereti vienas sanāksmes apmeklēšana aizņemot trīs dienas, jo nav piemērotu komercreisu.

Kariņa lidojumi izraisījuši plašu rezonansi sabiedrībā, kādreizējie koalīcijas partneri –"Apvienotais saraksts" – neveiksmīgi mēģinājuši Saeimā iesniegt pieprasījumu premjerei par šo jautājumu, bet politologi uzskata – Kariņam būtu jādemisionē. Pārbaudi veic arī Valsts kontrole un Ģenerālprokuratūra.

Tikmēr Valsts kanceleja, reaģējot uz aso reakciju par Kariņa lidojumiem, plāno mainīt amatpersonu ceļošanas kārtību.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti