Septiņi dažādi īpašnieki un atkārtots ceļš pāri valsts robežām vien deviņu dienu laikā – šādu luksus automašīnu pirkšanas un pārdošanas shēmu, kas ļauj izvairīties no pievienotās vērtības nodokļa nomaksas, pagājušajā svētdienā izgaismoja raidījums “De facto”.
Tā uz valsts rēķina pie ekskluzīva džipa iespējams tikt pat par vairākiem desmitiem tūkstošu eiro lētāk, nekā iegādājoties auto par tirgus cenu. Pēc ceturtdienas Ceļu satiksmes drošības direkcijas un Valsts ieņēmumu dienesta vadības tikšanās ieskicēts to gadījumu loks, kad CSDD auto reģistrācija būs jāatliek, līdz VID darbinieki izpētīs, vai mašīna nav iesaistīta PVN shēmā.
“Mēs nedēļas laikā izstrādāsim un nosūtīsim CSDD savus parametrus. Iet runa par pirmrreizējo reģistrēšanu CSDD, un mēs runājam par atkārtotu reģistrēšanu, kad nāk vēlreiz tā pati mašīna, par kādu periodu - mēs skatāmies. Jo tikpat labi varbūt pēc 20 gadiem atgriežas tā mašīna, tas droši vien nav tas objekts, kas interesē VID, tāpat mēs skatīsimies, cik veca ir tā mašīna,” stāstīja VID ģenerāldirektore Ināra Pētersone.
Viņa solīja, ka pārbaužu kārtība varētu stāties spēkā tajā pašā dienā, kad tā būs sagatavota un nosūtīta CSDD.
CSDD skaidro, ka šī sistēma būs godīgiem auto pircējiem draudzīgāka nekā Igaunijā. Tur, lai pirmo reizi reģistrētu automašīnu, kas nav vecāka par septiņiem gadiem, jebkuram var būt jāgaida līdz pat 30 dienām. Parasti gan izpēte tiek veikta krietni ātrāk.
VID vadītāja skaidro, ka notiks tikai atsevišķu auto izpēte, ne vien lai neapgrūtinātu auto pircējus, bet arī lai nesamērīgi nenoslogotu Valsts ieņēmumu dienestu. Pagaidām paredzams, ka ar aizdomīgo gadījumu izpēti nodarbosies ne vairāk kā pāris darbinieku.
“Mēs veicām tādu analīzi par tām lielām shēmām, apmēram varētu būt kādas četras mašīnas dienā,” sacīja CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš.
“Tās būtu pārbaudāmas, bet varētu būt - no tām četrām kādas atkritīs pēc tiem kritērijiem, ko iedos, paliks tikai viena, bet tad tā ir tiešām jāpārbauda un jābūt rezultātam,” klāstīja Lukstiņš.
Paralēli dienesti plāno arī iniciēt likumdošanas iniciatīvas, kas ļautu stingrāk uzraudzīt auto tirdzniecības nozari, lai automašīnas varētu iegādāties vienīgi oficiālās tirdzniecības vietās.
Tāpat paredzēts aktīvi aicināt sabiedrību neiegādāties automašīnas par tirgus cenai acīmredzami neatbilstošu summu.