«Rīgas ūdens» mainīs visu māju mēraparātus, lai izbeigtu strīdus par ūdens patēriņa uzskaiti

Lai gan vēl vasaras beigās uzņēmums “Rīgas ūdens” skaidroja, ka patērētāju tiesību sargu atklātās neatbilstības māju ievadu ūdens skaitītāju darbībā ir nebūtiskas un to problemātiku vispirms noskaidros pētījumā, kompānija izšķīrusies nevilcināties un jau nākamajā gadā pret precīzākiem mainīt visu māju mēraparātus. Vispirms sāks ar daudzdzīvokļu mājām, kurās dzīvo vairums rīdzinieku, un izmaksas «Rīgas ūdens» segs no sava budžeta. Vēlāk gan netiek izslēgta tarifa celšana tieši dārgo skaitītāju dēļ.

«Rīgas ūdens» mainīs māju mēraparātu, lai izbeigtu strīdus par ūdens patēriņa uzskaitiEdgars Kupčs

Pagājušajā nedēļā uzņēmums “Rīgas ūdens” brīdināja savus klientus par īslaicīgu ūdens uzduļķošanos lielā daļā Rīgas. Tas bija saistīts ar modernizācijas darbiem ūdens stacijā “Daugava”. Ūdens apgādes pārtraukums gan bija līdz minūtei ilgs, turklāt naktī, bet spiediena samazināšanās dēļ tika brīdināts par ūdens uzduļķojumu cauruļvados, kas skāra Daugavas kreisā krasta un centra apkaimes klientus.

Tieši regulārie nosēdumi caurulēs ir galvenais iemesls, kādēļ Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) šogad veiktā pētījumā konstatēja neatbilstības “Rīgas ūdens” skaitītājos, kas uzlikti māju tā sauktajos ievados.

“Veicot pārbaudes, atklājās neatbilstības pietiekami lielā īpatsvarā. Tāpēc tika lemts par soda piemērošanu un pienākumu veikt korektīvās darbības.

Lielais neatbilstību īpatsvars neatkarīgi ne no rajona, ne no mājas veida (..) liek secināt, ka šī problēma ir sistēmiska

un neaprobežojas tikai ar pārbaudītiem skaitītājiem. Šos skaitītājus ietekmē ūdens kvalitāte,” pastāstīja PTAC direktores vietniece un Preču un pakalpojumu uzraudzības departamenta direktore Linda Rinkule.

Līdz ar to reizēs, kad rīdzinieki ūdeni tecina ar nedaudz atgrieztu krānu, “Rīgas ūdens” skaitītāji samēra mazāk par faktiski iztērēto un, ja tā var teikt, apkrāpj uzņēmumu. Bet normāli atvērta krāna gadījumā skaita vairāk par iztecējušo un mājas kopīgais rādījums ir lielāks par dzīvokļu atsevišķo skaitītāju summu, tāpēc nereti mājai veidojas pārtēriņš, kas tiek sadalīts uz mitekļu skaitu.

“Rīgas ūdens” neatbilstībām sākotnēji piekrist negribēja un patērētāju sargu uzlikto sodu solīja apstrīdēt. Taču tagad uzņēmums ir izlēmis mainīt lielāko daļu skaitītāju uz modernākiem.

“[Pašlaik uzstādītie] skaitītāji atbilst visām tām prasībām, ko izvirza Latvijas likumdošana ūdensapgādes uzņēmumiem. Bet, rodoties starpībai, protams, mēs redzam, ka mūsu klienti ir neapmierināti. Plānojam nomainīt aptuveni 20 tūkstošus skaitītājus pret ultraskaņas skaitītājiem. Tie ir dārgāki nekā mehāniskie skaitītāji, tomēr rādītāji varētu būt ievērojami precīzāki. Mēs neesam pārliecināti par to, ka tā būs panaceja un mēs sasniegsim ideālus mērījumus,” sacīja “Rīgas ūdens” pārstāvis Arturs Mucenieks.

Pilotprojektā 50 mūsdienīgi skaitītāji jau ir uzlikti, bet ieguvumus pētīšot pēc dažiem mēnešiem. Tomēr jau pašlaik “Rīgas ūdens” ir vienojies ar galvaspilsētas namu pārvaldniekiem kopīgi izdibināt ūdens skaitītāju atšķirīgo rādījumu iemeslus.

“Ne jau tikai “Rīgas ūdens” ir galvenais grēkāzis. Grēko arī dzīvokļu īpašnieki, izmantojot, dzīvokļu skaitītāju neprecizitāti,” sacīja Mucenieks.

Latvijas Namu pārvaldītāju un apsaimniekotāju asociācijas vadītājs Ģirts Beikmanis uzsvēra, ka problēma ar dzīvokļu skaitītāju summas atšķiršanos no kopīgā skaitītāja ir sena, bet vienmēr tikusi risināta uz patērētāju rēķina, proti, liekot starpību segt dzīvokļu īpašniekiem.

“Tā ir sena lieta, ko esam jau agrāk norādījuši, ka Rīga atteicās no filtriem pirms skaitītājiem, it kā aizbildinoties, ka tie bieži būs jātīra. Filtri bija noņemti. Citur Latvijā tas tik masveidīgi nenotika,” pastāstīja Beikmanis.

Beikmanis arī vērtēja, ka sākamas diskusijas par tiešajiem norēķiniem ar ūdens piegādes kompāniju: “Normāli būtu, ja ūdens piegāde un norēķināšanās notiktu līdz pat dzīvoklim. Tad varbūt varētu attālinātus, dārgākus skaitītājus uzlikt dzīvokļos un sakārtot šo sistēmu. Bet Latvijā pagaidām laikam uz to neviens nav gatavs skatīties.”

“Rīgas ūdens” aicina sagaidīt, kādas izmaiņas rādīs jauno kopīgo skaitītāju uzlikšana.

Jau tagad uzņēmums paredz, ka nākotnē šīs izmaksas nāksies iekļaut tarifā. “Sākotnēji maksās “Rīgas ūdens”, izmantojot savus budžeta līdzekļus.

Palielinoties izmaksām skaitītāju apkopšanai, arī šīs izmaksas agrāk vai vēlāk tiks iekļautas tarifā,” norādīja Mucenieks.

“Rīgas ūdenim” gan jāatrisina vēl kāda Patērētāju tiesību aizsardzības centra atklāta problēma, kas saistīta ar strīdu risināšanu starp dzīvokļu īpašniekiem un uzņēmumu. Pašlaik nevar veikt neatkarīgu ekspertīzi, jo skaitītājus noņem pats “Rīgas ūdens”, kas pirms pārbaudes ierīces mēdz izskalot, tāpēc nav iespējams novērtēt, cik īsti kļūdaini ir uzņēmuma skaitītāji.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt