Piena nozare neizslēdz iespēju eksportu virzīt arī uz eksotiskākām valstīm

Ukrainas krīzes un Krievijas ekonomikas problēmas liek Latvijas uzņēmējiem aizvien kritiskāk vērtēt iespējas saglabāt iepriekšējos gados vērojamo eksporta izaugsmi. Tomēr izskan arī viedoklis, ka ir piemērots mirklis, lai sāktu skatīties arī eksotiskāku noieta tirgu virzienā. 

Jaunākie statistikas dati liecina, ka pagājušais gads Latvijas eksportā ir noslēdzies ar kritumu, un decembrī, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, preču eksporta vērtība faktiskajās cenās samazinājās par 11,2%.

Pamatojums šiem rādītājiem lielā mērā rodams arī uzņēmēju noskaņojumā. Socioloģisko pētījumu uzņēmuma SKDS un „Citadele” bankas veikto aptauju dati liecina, ka liela daļa uzņēmēju šobrīd uz iespējam palielināt eksportu raugās piesardzīgi.

„Izskatās, ka šobrīd ir tāds pārmaiņas brīdis, iepriekš uzņēmēji vērsās uz āru, uz pasaules iekarošanu, ārējo tirgu iekarošanu, bet šobrīd krīzes gaidās uzņēmēji vairāk skatās, kā var efektīvāk izmantot tos resursus, kas ir, cenšas taupīt,” skaidroja SKDS vadītājs Arnis Kaktiņš.

Pēc Kaktiņa novērojumiem, uzņēmēji vairāk ir noskaņoti nostiprināties un saglabāt vietu jau iekarotajos tirgos.

2012.gadā bija vairāk uzņēmumu, kuriem dienaskārtībā bija nopietna eksporta uzsākšana, tagad vairāk plāno eksporta apjoma palielināšanu, „mainās uzsvari, bija vairāk to, kas sāka eksportēt, saprata, ka to vajag darīt, tagad ir mazāk tādu, kas plāno eksportēt no jauna, bet tie,  kas to dara, plāno eksportu paplašināt”, skaidroja Kaktiņš.   

Tomēr no Krievijas sankcijām daudzcietušās piena nozares noskaņojums atšķiras. Uzņēmums „Rīgas Piena kombināts”, kurš nesen spēris pirmos soļus Ķīnas tirgus iekarošanā, uzskata, ka Latvijas piena produktu ražotāju perspektīvas ilgtermiņa ir pat ļoti labas. Uzņēmuma vadītājs Normunds Staņēvičs neizslēdz iespēju, ka vietu iespējams iekarot arī Amerikas tirgos.

„Es ticu, ka Latvija var kļūt par Eiropas Jaunzēlandi, ka Latvijas piena produktiem ir tiesības būt daudzos pasaules veikalu plauktos, sākot ar Ķīnu, kur jau esam sākuši strādāt, arī Āzijas valstīm, Vidējiem Austrumiem, un, iespējams, arī Amerikas tirgu,  kas ir vēl sarežģītāks, jo blakus ir Dienvidamerika - viens no lielākiem piena ražotājiem,” klāstīja Staņēvičs.

Taču viņš tic – ja ražotājs spēs saražot produktu, kas ir kvalitatīvs un veselīgs un kuru pircējs būs gatavs pirkt, „jo galu galā pircējs balso ar savu maku par šo produktu veikalā”, tad arī produkti tur nokļūs, tikai jāatrod niša, jāsaražo labs produkts un jāattīsta labs zīmols, sprieda Staņēvičs.     

Saistībā ar ES sankcijām pret Krieviju, kuru mērķis ir apturēt Maskavas agresiju Austrumukrainā, Latvijas eksports uz Krieviju gada laikā ir sarucis – pērn tas veidoja 11,3 procentus no kopējā Latvijas eksporta, bet 2013.gadā - 14,3 procentus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti