De Facto

Privātskolām tērē 2,5 miljonus

De Facto

Valsts nauda tērēta nepamatoti dārgiem operāciju materiāliem

Vilcienu iepirkums iezīmē jaunus spēlētājus

Pasažieru vilcienu noma ieplānota tikpat dārga kā līgumā ar CAF

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Lai gan jau nākamajā nedēļā “Pasažieru vilciena” (PV) valdei vajadzētu lemt par jau otrā elektrovilcienu iepirkuma izsludināšanu, joprojām pastāv šaubas par to, vai jaunais vilcienu iepirkums tiek organizēts valstij ekonomiski izdevīgākajā veidā, vēsta Latvijas Televīzijas raidījums “De facto”.

PV vēlas nomāt uz pieciem gadiem un vēlāk izpirkt 25 jaunus elektrovilcienus, kas kopumā izmaksātu 125 miljonus eiro, liecina "De facto" informācija. Tā ir aptuveni tāda pati summa - 5 miljoni eiro uz vienu vilcienu - kā iepriekšējā skandalozajā līgumā ar spāņu CAF. Nomai gada laikā PV plāno tērēt 6,7 miljonus latu, ko atradīs uzņēmuma budžetā, jo jaunie vilcieni nav jāremontē un arī elektroenerģiju patērēs mazāk.

Bet jautājums, vai piecu gadu noma neliks ražotājiem nomas maksu sadārdzināt, nezinot, kur vilcienus likt pēc tam, paliek līdz galam neatbildēts. PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis saka, ka uzņēmums principā vēlas vilcienus pēc tam izpirkt, taču iepirkuma nolikumā izpirkšana ir tikai viens no variantiem, otrs - vilcienus pēc pieciem gadiem atdod atpakaļ ražotājiem.

Saeimas deputāts Ivars Zariņš (SC) uzskata, ka piecu gadu noma, pirmkārt, sadārdzina projektu, otrkārt, sašaurina potenciālo pretendentu loku, jo ne visi ražotāji piedalīsies konkursā, ja nezinās, ko darīt ar vilcieniem pēc nomas perioda beigām.

Viens no risinājumiem būtu nomas periodu pagarināt, piemēram, līdz 15 gadiem, taču to ierobežo sabiedrisko pakalpojumu iepirkumu likums. Daži politiķi ir gatavi tūlīt rudens sesijas sākumā ierosināt parlamentā likumu steidzamības kārtā grozīt, atrunājot, ka nomas periods var būt garāks par pieciem gadiem, ja tas ir ekonomiski pamatoti.

Izmaiņas likumā pārrunātas arī Satiksmes ministrijā, taču valsts sekretārs, Olšteina grupas virzītais Kaspars Ozoliņš sarunā ar "De facto" nedomā, ka iepirkuma izsludināšana būt jāatliek.

“Mēs varam virzīt jautājumu par likuma grozījumiem, bet kādā veidā rīkosies valde, es jums nemāku pateikt, tā ir valdes kompetence. Es nevaru ietekmēt valdes darbu, es varu to organizēt," norāda Ozoliņš.

"De facto" atsaucas uz publiski izskanējušajām aizdomām, ka steiga un piecu gadu nomas princips var būt izdevīgs dažiem potenciālajiem piegādātājiem, piemēram, Dienvidkorejas uzņēmumam "HYUNDAI ROTEM". Korejiešu vilcienu ražotājus Latvijā pārstāv uzņēmējs Haralds Balodis, kam ir biznesa saites ar olšteiniešu atbalstītāju, apsardzes firmas īpašnieku Mārtiņu Tenbergu.

"HYNDAI" vilcienu ekspansiju šai reģionā nevar nosaukt par veiksmīgu. Ukrainai pārdotie vilcieni pagājušoziem bojājās, atstājot pasažierus salā uz vairākām stundām.

Tikmēr interesi par jauno iepirkumu jau izrādījuši arī vairāki citi ražotāji. Rīgā bijuši šveiciešu "STADLER", poļu "PESA", čehu "ŠKODA", interesi nav zaudējis spāņu CAF, kas turpina cīkstēties ar Latvijas pusi par kompensācijām pēc neveiksmīgā iepriekšējā konkursa.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti