"Rail Baltica" projekta sabiedriskās apspriešanas otrā posma sanāksmes novembra sākumā vairs nebija tik plaši apmeklētas, kā pavasara apspriedes un arī iebildumu bija mazāk. Projekta īstenotāji secina, ka tādējādi strīdīgie jautājumi, kas pašvaldību iedzīvotājus noskaņoja negatīvi, nu ir atrisināti.
"Mēs to izmērījām pēc iedzīvotāju atsauksmēm, pēc darba grupām un tā, ko mēs dzirdējām sabiedriskajās apspriešanās, pēc tiem iedzīvotājiem, kuri nāca, individuāli ar mums runāja, kā arī pašlaik saņemam vēstules no pašvaldībām," teica "RB Latvija" telpiskās plānošanas eksperts Neils Balgalis.
To, cik šīs sajūtas būs pamatotas, gan varēs pārbaudīt tikai nākamā gada martā, kad pašvaldību vadībai būs jāpieņem oficiāli lēmumi.
Sākotnēji lielākie iebildumi bija Mārupes novadā. Tur piedāvāts alternatīvs trases variants, kuram sabiedriskajā apspriešanā būtisku iebildumu vairs neizskanēja. Kompromiss, kā jau ziņots, piedāvāts arī Rīgā, kur sākotnēji Āgenskalnā iecerētā tuneļa vietā būs tunelis zem esošajām dzelzceļa sliedēm. Galvaspilsētā paredzēti arī vērienīgākie būvdarbi kopumā.
"Tāpēc ir plānots arī ar Rīgas posmu sākt, jo viņš varētu būt laika ziņā viens no visietilpīgākajiem. Ir, protams, pati Rīgas stacijas pārbūve par multimodālo transporta mezglu, uzbēruma norakšanu, tilts pār Daugavu, Šķirotavas šķērsojums, tās būs šīs te sarežģītākās būves," teica "RB Latvija" izpētes grupas vadītājs Arnis Skrastiņš.
Projekta plānotāji arī noraida sākotnējās bažas, ka sliežu dēļ vajadzēs meklēt citu vietu autoostai. Kopumā visā Latvijā to īpašumu skaits, kurus varētu skart trases izbūve, ir samazinājies vairāk nekā divkārt. Joprojām gan būšot jānojauc dažas dzīvojamās mājas Salaspils un Stopiņu novadā.
Sarunas par īpašumu atsavināšanu un kompensācijām sākies 2017. gadā.
Jau ziņots, ka "Rail Baltica" projekts paredz Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs. Latvijai tas izmaksātu 1,27 miljardus eiro, bet visās trīs Baltijas valstīs kopā - 3,68 miljardus eiro. Eiropas Komisija (EK) varētu līdzfinansēt vairāk nekā 80% no kopējām šī projekta izmaksām.