2018. gada augustā Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmums "Lietuvos geležinkeliai" izsludināja konkursu par 19,5 kilometrus garā dzelzceļa posma atjaunošanu starp Polijas naftas koncerna "PKN Orlen" meitasuzņēmumam "Orlen Lietuva" piederošo Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcu Lietuvā un Reņģi Latvijā.
Savukārt šī gada martā "Lietuvos geležinkeliai" parakstīja līgumu par 2008. gadā izjauktā dzelzceļa posma Mažeiķi-Reņģe atjaunošanu ar konkursā uzvarējušo Lietuvas kompāniju "Vitras-S". Līguma summa ir 11,35 miljoni eiro, norāda SM.
Pirmdien, 10. jūnijā, Latvijas satiksmes ministrs Tālis Linkaits (Jaunā konservatīvā partija) kopā ar Lietuvas transporta un sakaru ministru Roku Masjuli un Polijas infrastruktūras ministru Andžeju Adamčiku piedalīsies Mažeiķi-Reņģe dzelzceļa līnijas atjaunošanas ceremonijā, kā arī iepazīsies ar uzsākto būvdarbu norisi.
KONTEKSTS:
19,5 kilometrus garais dzelzceļa posms starp Polijas naftas koncerna "PKN Orlen" meitasuzņēmumam "Orlen Lietuva" piederošo Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcu Lietuvā un Reņģi Latvijā 2008. gadā negaidīti tika slēgts "Lietuvos geležinkeliai" un "Orlen Lietuva" konflikta dēļ, atsaucoties uz sliežu ceļu slikto stāvokli un steidzamu remontdarbu nepieciešamību, bet vēlāk viens sliežu ceļa posms šajā līnijā tika demontēts. Naftas kompānijai līdz ar to nācās izmantot garāku un dārgāku eksporta maršrutu uz Rīgas ostu.
EK pēc Latvijas un "Orlen Lietuva" pieprasījuma 2013. gadā sāka izmeklēšanu, lai noskaidrotu, vai "Lietuvos geležinkeliai" tādējādi ierobežojis konkurenci Lietuvas un Latvijas dzelzceļa pārvadājumu tirgū un pārkāpis Eiropas Savienības (ES) monopoldarbības uzraudzības noteikumus, kas aizliedz dominējoša stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu.
2017. gada 2. oktobrī EK paziņoja, ka noteikusi Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmumam nepilnu 28 miljonu eiro naudassodu par konkurences ierobežošanu dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū. Lietuvas valdība 2017. gada decembrī nolēma Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa posmu atjaunot.