Krustpunktā

Krustpunktā: Atbalsts Ukrainai. Saruna ar cilvēkiem, kas organizē palīdzību

Krustpunktā

Krustpunktā: Konflikts starp Ogres novada vadību un pilsētas muzeju raisa daudz jautājumu

Krustpunktā Lielā intervija: ekonomģeogrāfs Jānis Turlajs

Ekonomģeogrāfs: Dzīvot laukos zināmā mērā ir ekskluzīvi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Daudzviet pasaulē un arī Latvijā turpinās tendence cilvēkiem koncentrēties atsevišķās vietās, kur ir darba, izglītības un izklaides iespējas. Tāpēc dzīvot laukos zināmā mērā ir ekskluzīva iespēja, ko izmanto tie, kas to var atļauties, intervijā Latvijas Radio raidījumā "Krustpunktā" skaidroja ekonomģeogrāfs Jānis Turlajs.

"Tas, ka viss koncentrēsies, tas diemžēl ir attīstīto un ne tikai attīstīto valstu laikmeta likumsakarība. Tāda ir cilvēku daba. Cilvēki tiecas tur, kur ir vairāk iespēju, un vairāk iespēju ir tur, kur ir vairāk cilvēku. Tur ir gan darba, gan karjeras, gan izklaides un mācību iespējas," skaidroja Turlajs.

Turklāt attīstītajās valstīs lauksaimniecībā vairs nav nepieciešams liels darbaspēka apjoms. Latvijā gan aizvien vajadzīgs vairāk cilvēku lauksaimniecībā.

"Tās tendences turpināsies, jo vienkārši cilvēki laukos nevar nopelnīt naudu. Ja nu vienīgi, darbojoties attālināti, kam ir tās spējas," sacīja eksperts.

Viņš atzina, ka dzīvot laukos zināmā mērā ir ekskluzīvi. Tas ir gan dārgāk, gan veselīgāk. "Kas to var atļauties, tie to izmanto," piebilda Turlajs.

Tomēr kopējā tendence ir tiekšanās uz pilsētām, kas gan neesot saistīts ar skolām lauku reģionos. Tāpēc uzturēt mazu skolu "līdz pēdējam" nav efektīvi, ja 20 minūšu brauciena attālumā ir daudz augstākas kvalitātes skola.

"Kamēr mēs šādi turpināsim šķiesties ar naudu, tikmēr mēs varam aizmirst, ka mums būtu nauda, ar ko maksāt skolotājiem lielākas algas," sacīja Turlajs.

Līdzīgi tas skar arī citus pakalpojumus, tostarp sabiedrisko transportu. "Skumjā puse, ka mūsu iedzīvotājus nevienā brīdī nav uztraucis fakts, cik pakalpojums izmaksājis nodokļu maksātājiem, respektīvi, valstij. Mums ilgus gadus sabiedriskā transporta biļešu ieņēmumi lielākajā daļā nosedz 25% no tā, ko tas izmaksā," skaidroja ekonomģeogrāfs.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti