Panorāma

Tūkstoši pulcējas gājienā

Panorāma

Panorāma

Atsevišķos ceļu posmos šogad būvdarbus nesāks

Būvniecības izmaksu kāpuma dēļ atsevišķos ceļu posmos šogad remontus nesāks

Būvniecības izmaksu pieauguma dēļ vismaz četros Latvijas valsts ceļu posmos 46,5 kilometru garumā būvdarbi pagaidām nesāksies. Darbu saraksts, no kuriem būvnieki atsakās, ik nedēļu papildinās. Lai gan valsts SIA "Latvijas Valsts ceļi" (LVC) izstrādājuši mehānismu, kā kompensēt būvniecības sadārdzinājumu, būvnieki norādīja – cenu lēciens ir tik liels, ka kompensācija nespēj segt visus zaudējumus.

Nedēļas sākumā LVC bija zināms par vienu posmu autoceļā A13, ko sadārdzinājuma dēļ būvnieki atteikušies sākt pārbūvēt. Dažu dienu laikā saraksts papildinājies par vēl trim. Klāt pievienojies reģionālais autoceļš P45 Latgalē, kā arī divi ceļi Vidzemē – reģionālais P22 un vietējais autoceļš V166. Minēto autoceļu atsevišķos posmos vismaz pagaidām būvdarbi nesāksies, un nevar izslēgt, ka līdzīgi notiks vēl ar kādu no autoceļiem.

"Mēs nevaram prognozēt, cik lielā mērā mūsu šī gada plāni tiks realizēti," atzina LVC pārstāve Anna Kononova.

Plāni šogad ir bijuši tikpat lieli, cik pērn – izbūvēt 900 kilometru valsts autoceļu. Vienīgais objekts, par kura izbūvi vismaz pagaidām LVC ir neliela drošības sajūta, ir Ķekavas apvedceļš. Tas saistīts ar atšķirīgo finansēšanas modeli – Ķekavas apvedceļš ir privātās un publiskās partnerības projekts.

Apzinoties, ka būvniecības izmaksas ir augušas, LVC kopā ar Iepirkumu uzraudzības biroju izstrādājuši kompensācijas mehānismu.

"Tas ir tālāk katra uzņēmēja lēmums, vai viņš turpina strādāt, izmanto šo piedāvājumu, tiek pārskatīts līgums, vai arī viņš, piemēram, lauž līgumu, kā mēs redzam, arī daži būvnieki to dara," sacīja LVC pārstāve.

Daļa Latvijas lielāko ceļu būvnieku atteicās komentēt situāciju, to pamatojot ar nenoteiktības apstākļiem.

SIA "Binders" rakstiski norādīja, ka ar valsts ceļu piedāvāto cenu pārrēķina metodiku puslīdz droši var strādāt līdz rudenim.

"Ar grūtībām un, ciešot zaudējumus, mēģinām turpināt darbus iesāktajos objektos, bet ar bažām domājot jau par to, vai spēsim turpināt īstenot šogad sāktos projektus," norādīja uzņēmumā.

Dažiem izejmateriāliem cenas augušas vairākkārt. Būvniecības sabiedrībā "Igate", ilustrējot situāciju stāstīja, ka pašreizējais cenu kāpums ir tik liels, ka uzņēmumam vienlīdz lieli zaudējumi būtu samaksāt līgumsodu vai tomēr turpināt ceļa būvi. Izšķīrušies tomēr darbus nepamest.

"Šis kompensācijas mehānisms nekompensē visu, un, pat ja sadala noteiktās proporcijās, cik valsts varētu uzņemties no tiem zaudējumiem, cik būvnieki, tad joprojām lielākā daļa paliek uz būvniekiem," skaidroja ceļu būvniecības sabiedrības "Igate" preses sekretārs Arnis Lapiņš.

LVC norādīja, ka par katru projektu notiek individuālas pārrunas. LVC ieskatā pašlaik izdevīgākā situācijā ir lielāki uzņēmumi, kuriem ir bijusi iespēja materiālus iepirkt iepriekš.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt