Panorāma

Panorāma

Panorāma

Dod Pieci saziedots jau 34 206 eiro

«airBaltic» meklēs stratēģisko investoru

«airBaltic» stratēģisko investoru cer atrast līdz nākamā gada beigām

Latvijas nacionālā lidsabiedrība "airBaltic" šonedēļ izvēlējās finanšu konsultantu, kurš meklēs stratēģisko investoru, un tas būs starptautisks uzņēmums "Lazard Freres". Stratēģisko investoru "airBaltic" iecerēts atrast līdz nākamā gada beigām.

Ar piemiņas fotografēšanos un nelielām dāvanām pasažieri Rīgas lidostā pavadīti jau otrajā reisā, kurā dodas aviokompānijas “airBaltic” jaunieguvums – lidmašīna “Bombardier CS300”. Pagājušajā gada nogalē šis pirkums “airBaltic” izrādījās teju liktenīgs. Par lidmašīnām bija jāmaksā, bet naudas nebija. Steigšus nācās pieņemt vienīgā investora Ralfa Dītera Montāga-Girmesa piedāvājumu, kas paredzēja 52 miljonu eiro ieguldījumu, bet valstij uzņēmumā nācās ieguldīt vēl 80 miljonus.

"Mums ir plāns, ka 20 lidmašīnas būs mūsu bilancē. Tas jau ir noticis ar pirmo lidmašīnu un, kad nāks pārējās, tad būs arī lēmumi, kā tās tiek finansētas. Daļēji šī nauda jau izmantota lidmašīnu pirmo iemaksu nodrošināšanai. Tālāk būs lēmumi par to, kā pārējās lidmašīnas tiks finansētas, (..)" stāstīja "airBaltic" prezidents Martins Gauss.

To, cik daudz naudas samaksāts pirmajos maksājumos, Gauss neatklāj. Pārējo naudu plānots aizņemties tirgū, taču cik – tas arī nav zināms.

"Mums šobrīd nevajag svaigu kapitālu ne no viena avota. Mēs šobrīd meklējam stratēģisko partneri nevis tāpēc, ka mums vajadzētu naudu, bet gan tāpēc, ka šobrīd “airBaltic” ir laba aviosabiedrība un mums ir nepieciešams partneris attīstībai," teica Gauss.

Piesardzīgāks vērtējumos ir lidostas “Rīga” padomes loceklis Tālis Linkaits: "Jau tad, kad tika prezentēts plāns "Horizion 2021", bija skaidrs, ka līdzekļu lidmašīnu iegādei pietiek tikai pirmajai daļai. Attiecīgi par otro daļu skaidrības nav. Tie var būt piesaistītie līdzekļi, taču drīzāk jācer uz stratēģiskā investora piesaisti – piesaisti tādā formā, ka viņš nāk iekšā ar saviem papildu līdzekļiem."

Jautāts, kas notiks, ja stratēģiskais investors nebūs, Linkaits noteica: "Mēs izspēlējam atkal to apli, kāds bija – jāpalielina pamatkapitāls gan investoram, kas ir, gan valstij."

Par "Lazard Freres"

  • "Lazard Freres" ir finanšu konsultāciju un aktīvu pārvaldības uzņēmums.
  • Uzņēmums dibināts 1848. gadā, kad no Francijas uz ASV emigrējusī Lazardu ģimene Ņūorleānā sāk darbību tirdzniecībā.
  • Pēc dažiem gadiem "Lazard Freres" pārceļas uz Sanfrancisko, sāk izvērst banku, arī valūtas maiņas pakalpojumus un atver biroju Ņujorkā.
  • Pēc tam 1854. gadā tiek atvērts birojs Francijas galvaspilsētā Parīzē, vēlāk arī Lielbritānijas galvaspilsētā Londonā.
  • Tagad kompānija darbojas 27 valstīs, 42 pilsētās.

Avots: lazard.com

“AirBaltic” stratēģisko investoru meklēs starptautiskā kompānija "Lazard Freres", kurai ir plaša pieredze šādos darījumos. Eksperti uzsver – ja investoru nevarētu atrast, tik prestiža kompānija šo darbu neuzņemtos. Tomēr riski aizvien ir, finanšu tirgos uz aizdevumiem aviokompānijām raugās ar piesardzību, taču nauda lidmašīnām būs vajadzīga jau pēc gada.

"Diemžēl gads ir pagājis un ir piesaistīti tikai konsultanti. Tas nozīmē, ka gads ir cauri un investoru pat nav sākts meklēt. Tas nozīmē, ka mēs to esam nokavējuši. Kritiskā robeža, tā ir nākamā gada otrā puse. Tad ir jābūt godīgiem un jāsāk domāt, kā tad to flotes nomaiņas programmu tālāk finansēt. Un tas ir jādomā savlaicīgi.

Ja investoru nav, tad mēs tāpat nonāksim pie situācijas, ka būs vajadzīgs straujš finansējums," sacīja bijušais satiksmes ministrs, Saeimas deputāts Anrijs Matīss ("Vienotība").

SM valsts sekretārs un “airBaltic” kapitāldaļu turētājs Kaspars Ozoliņš gan uzsver – "airBaltic" biznesa plāns pēc pamatkapitāla palielināšanas darbojas un jau tagad kompānija pati spējot tikt galā ar maksājumiem.

"Kompānijas finanšu stāvoklis ir stabils, nekad tas tik stabils nav bijis. Līdz ar to ir pieaugusi kompānijas vērtība, kompānijas spēja operēt finanšu tirgos. Ja runājam par flotes apmaksu, kompānijas vadītājs ir uzsvēris, ka spēja aizņemties kalpos par pamatu, lai finansētu floti," teica Ozoliņš.

Jau nākamnedēļ "airBaltic" saņems otro “Bombardier CS300” lidmašīnu. Nākamgad flotē nonāks vēl sešas, bet 2019. gadā uzņēmuma rīcībā būs 20 šādi lidaparāti.

Jau ziņots, ka atšķirībā no iepriekšējiem investora meklējumiem, kad konsultanti – "Prudentia" – tiem veltīja vairākus gadus, šoreiz nacionālajai aviokompānijai par saviem līdzekļiem bija uzdots sameklēt konsultantu, kuram ir pieredze ne tikai apjomīgu finanšu darījumu organizēšanā, bet arī aviācijas nozarē. Konsultantiem bija izvirzītas arī citas prasības. SM stratēģisko investoru nacionālajai aviokompānijai cer atrast divu gadu laikā.

Atbilstoši šā gada sākumā noslēgtajam akcionāru līgumam, stratēģiskā investora ienākšanas gadījumā Montāgam-Girmesam būtu jāpārdod stratēģiskajam investoram sev piederošie 20% "airBaltic" akciju. Savukārt, ja investors vēlētos iegūt lielāku akciju paketi, daļu savu akciju pārdos arī valsts.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt