Pirms divām nedēļām Eiropas Komisijas priekšsēdētāja Urzula fon der Leiena no Eiropas Parlamenta tribīnes deva skaidru brīdinājumu Ķīnai:
"Mūsu rūpniecībai un tehnoloģiju uzņēmumiem patīk konkurence. Viņi zina, ka globālā konkurence nāk par labu uzņēmējdarbībai. Un ka tā rada un aizsargā labas darbvietas tepat Eiropā. Taču konkurence ir īsta tikai tad, ja tā ir godīga.
Pārāk bieži mūsu uzņēmumi ir izslēgti no ārvalstu tirgiem vai cieš no agresīvas prakses. Tos bieži vien vājina konkurenti, kuri gūst labumu no milzīgām valsts subsīdijām."
Fon der Leiena paziņoja, ka Eiropa ir mācījusies no savām iepriekšējām kļūdām un elektrisko automobiļu gadījumā neļaus atkārtoties saules paneļu scenārijam.
"Mēs neesam aizmirsuši, kā Ķīnas negodīgā tirdzniecības prakse ietekmēja mūsu saules enerģijas nozari. Daudzus jaunus uzņēmumus no tirgus izspieda ļoti subsidēti Ķīnas konkurenti. Uzņēmumiem celmlaužiem bija jāiesniedz bankrota pieteikums. Daudzsološi talanti devās laimes meklējumos uz ārzemēm. Tāpēc godīgums globālajā ekonomikā ir tik svarīgs – tas ietekmē dzīvi un iztikas līdzekļus."
Briselē valda aizdomas, ka Ķīna subsidē elektromobiļu ražotājus un tādēļ viņu produkcija tagad pārpludina Eiropas tirgu. Līdz ar to tiek plānots uzsākt konkurences izmeklēšanu.
Bet tā nav vienīgā nozare, kur Eiropas un Ķīnas attiecības kļūst arvien sarežģītākas. Eiropas Komisijas priekšsēdētājas izpildvietnieks Valdis Dombrovskis Pekinā paziņoja, ka daudzi Eiropas uzņēmumi šaubās par palikšanu šajā valstī, jo dažādas prasības un ierobežojumus kļūst arvien grūtāk izpildīt.
"Tajā pašā laikā Eiropas uzņēmumi prāto par to, kādā virzienā Ķīna dodas. Daudzi no viņiem apšauba savu turpmāko palikšanu Ķīnā. Viņi uzdod sev jautājumu: vai tas, ko daudzi iepriekšējās desmitgadēs uzskatīja par abpusēji izdevīgām attiecībām, nevarētu turpmākajos gados pārvērsties par abpusēju zaudējumu dinamiku?"
Ķīnas vicepremjers He Lifeņs solīja, ka Ķīna turpinās būt atvērta pasaulei un starptautiskām investīcijām. Tomēr viņš brīdināja Briseli atturēties no mēģinājumiem ierobežot Ķīnas elektromobiļu eksportu.
Arī Eiropā nebūt nav vienprātības par to, cik stingri vajadzētu vērsties pret Pekinu. Francija ieņem stingrāku nostāju, turpretī Vācijas politiķi ir noskaņoti mazāk kareivīgi.
Pastāv bažas par to, kā Ķīna varētu atbildēt, ja Brisele nolems uzlikt paaugstinātas muitas nodevas ķīniešu elektromobiļiem.
Attiecības starp Eiropu un Ķīnu pasliktina arī Pekinas nevēlēšanās skaidri nosodīt Krievijas iebrukumu Ukrainā.
Dombrovskis sacīja, ka eiropiešiem to ir grūti izprast. Turklāt tas ir pretrunā ar vienu no Ķīnas postulātiem par valstu teritoriālo neaizskaramību.