Reģionālo autobusu komercreisos plāno atteikties no atlaidēm cilvēkiem ar invaliditāti un daudzbērnu ģimenēm

Pretēji valsts cerībām par vairāku valsts nedotēto komercmaršrutu pastāvēšanu reģionālajos pārvadājumos patlaban tāds ir tikai viens – Rīga-Salaspils. Pēc divarpus gadu ilgām diskusijām valsts beidzot ir atradusi risinājumu, kā uzņēmumus pievilināt. Taču Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijā uz valsts plānu raugās piesardzīgi, sakot, ka pārvadātāji nesteigsies sniegt pakalpojumu.

Reģionālo autobusu komercreisos visiem pasažieriem būs viena biļetes cena
00:00 / 03:34
Lejuplādēt

Liepājas dzimšanas dienā pasažieru pārvadātājs "Lux Express" ar īpašo reisu iepazīstina jauno autobusu komercmaršrutu Rīga-Liepāja, kas sāks kursēt maija sākumā. Komercmaršruts nozīmē, ka uzņēmums par veiktajiem braucieniem no valsts finansējumu nesaņems.

Tomēr kopumā pasažieru pārvadātāji nevēlas izpildīt komercmaršrutus, jo par pasažieriem, kuriem pienākas atlaides, uzņēmumiem nākas maksāt no savas kabatas. Tā iepriekš bija norādījuši komersanti.

Sākotnēji valsts plānoja uzņēmumiem sākt atlīdzināt naudu, piemēram, par daudzbērnu ģimenēm vai cilvēkiem ar 1. vai 2. grupas invaliditāti, taču plāns ilgāku laiku bija iestrēdzis. Risinājums nu ir atrasts, tomēr tas ir pilnīgi cits.

"Tajos virzienos, kur tiek ieviesti komercpārvadājumi, mēs samazinām valsts dotēto reisu skaitu. Tātad pamīšus ir komercpārvadājumu reisi un valsts dotētie reisi. Personas, kas ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus, to varēs darīt valsts dotētajos reisos.

Komersantam, kas brauc komercreisā, vairs nebūs izdevumu par braukšanas maksas atvieglojumu pasažieriem.

[Visi pasažieri] maksā pilnu cenu. Komersants, protams, var noteikt, piemēram, skolēniem vai bērniem, es pieļauju, kādas atlaides," pastāstīja Sabiedriskā transporta padomes vadītājs un Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieks Dins Merirands.

Komercmaršruts Rīga-Liepāja būs pirmais, uz ko attieksies jaunā kārtība. Tad to paredz attiecināt arī uz esošo komercmaršrutu Rīga-Salaspils.

Merirands norādīja, ka šāds risinājums padomē ir konceptuāli atbalstīts. Un, lai to ieviestu, vajag mainīt normatīvos aktus.

Komersantiem varētu būt interesanti braucieni uz attālākām vietām, piemēram, starp Rīgu un Latvijas lielākajām pilsētām. Tā, izpētot tirgu, secināja Autotransporta direkcijā.

Autotransporta direkcijas vadītājs Artūrs Caune prognozē, ka komercbraucieni nākotnē varētu kļūt par paaugstinātas klases maršrutiem: "Kopumā es domāju, ka mēs ejam pareizā virzienā. Komercpārvadājumi sagaidāmi, ka būs atšķirīgi pakalpojuma kvalitātē, cenā, biļešu politikā. (..) Tirgus izpēte parāda zināmu optimismu, tomēr tā ir tirgus izpēte. No vienas puses, ir optimisms, bet pašlaik uz galda ir tikai viena pārvadātāja pieteikums."

Jaunā komercpārvadājumu politika ir risinājums ilgajām nesaskaņām starp valsti un uzņēmumiem, taču komercmaršrutus pārvadātāji nesteigsies piedāvāt, uzskata Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Ivo Ošenieks.

"Atsevišķos maršrutos diezgan ievērojama daļa ir pasažieri ar atvieglojuma kategorijām.

Ja šī kategorija vairs nepārvietosies ar komercmaršrutiem tikai tamdēļ, ka viņiem pašiem jāsāk maksāt par šo pārvadājumu, tad pasažieri autobusā neiekāps.

Vai ar maksājošiem pasažieriem spēs nosegt visas izmaksas, tas šobrīd vēl ir jautājums," sacīja Ošenieks.

Turpretim ar optimismu raugās uzņēmumā "Lux Express", kas maija sākumā taisās sākt regulāros pārvadājumus arī starp Rīgu un Daugavpili. Kompānijas Baltijas biznesa attīstības direktors Aldis Ķibēns norādīja, ka ar atlaidēm brauc līdz pat 30% pasažieru.

"Jau pašā sākumā norakstot 30% no ienākumiem, ir ļoti grūti iedomāties, kā var pelnīt. Es ticu, ka esošā situācija noteikti iedrošinās arī citus pārvadātājus apsvērt komercpārvadājumu uzsākšanu," sacīja Ķibēns.

Komercmaršrutā Rīga-Liepāja autobuss piestāšot vien Skrundā un Saldū. Maz pieturu būšot arī starp Rīgu-Daugavpili.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti